بازنمایی نیروهای قدرت در ادبیات نمایشی دهۀ چهل خورشیدی (مطالعۀ موردی نمایشنامه‌ها‌ی «آی بی‌کلاه،آی‌باکلاه» و «دیکته»)

نوع مقاله : پژوهشی-مطالعۀ موردی

نویسندگان
1 گروه پژوهش هنر، دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان
2 دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکده مطالعات عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.
3 گروه نمایش، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر تهران
چکیده
واکاوی و بررسی متون نمایشی با در نظر گرفتن شرایط موثر بر شکل‌گیری آن‌ها، امری است که بینشی بهتر و نگاهی درست‌تر از فضایِ درونی درام بدست می‌دهد. قطعا در ایجاد یک نمایشنامه، فاکتورهای مهمی نقش دارند؛ از‌عناصرواژگانی-زبانی گرفته تا شرایط اجتماعی-سیاسی، خصوصا مناسبات قدرت و اثرگذاری ایدئولوژی حاکم بر ذهنیت نویسنده. چگونگی بازنمایی نیروهای قدرت موضوعی است که پژوهشگران عرصه‏های گوناگون و به‏طور خاص، تحلیل گفتمان انتقادی، همواره به آن پرداخته‏اند. پژوهش حاضر بر آن است چگونگی این بازنمایی را در آثار یکی از شناخته‌‌شده‌ترین نویسندگان ایرانی، به عنوان نمونه‏ای از گفتمان سیاسی چپ، که گفتمان سیاسی غالب در میان روشنفکران پس از شهریور1320 است، بررسی کند. از میان آثار این دوره، نمایشنامه‌های «دیکته» و «آی‌بی‌کلاه، آی‌باکلاه» نوشته‌ی غلامحسین ساعدی انتخاب شد چرا‌ که ازمهمترین دغدغه‌ها‌ی غلامحسین‌ساعدی به‌عنوان یک روشنفکر، آگاه نمودن مردم نسبت به جهل و خرافه موجود و رهایی ایشان از یوغ دیکتاتوری داخلی و استعمار خارجی است. مشخصا‌ این پژوهش، مترصد آن بوده تا به بازنمایی نیروهای قدرت پرداخته و نوع تقابل ایشان با یکدیگر را با استفاده از شیوه مذکور معین سازد.نتایج حاصل از تحلیل آثار در چارچوب رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، گویای آن است که در سپهر ادبی-سیاسی ایران سال‏های 40 و 50 خورشیدی، عنصر قدرت نقش مهم و برجسته‌ای را در غالب شدن یک گفتمان، در میان گفتمان‌های حاضر بازی می‌کند.‌
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Representing the forces of power in dramatic literature during 1960s The case studies are the plays “A-ye bi Kolah, A-ye ba Kolah” and “Dikte”

نویسندگان English

Navid Mehramiz 1
Nader Shaygan Far 2
Ghazal Eskandarnejad, 3
1 Art University of Isfahan Faculty of Excellent research and entrepreneurship Department of Art studies
2 Associate Professor, Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Art University of Isfahan, Iran.
3 Assistant professor, Faculty of Cinema and Theater, Tehran University of Art, Iran
چکیده English

Analyzing the dramatic contexts considering the effective conditions under which they have been formed provide a better vision and a more accurate attitude towards the interior atmosphere of drama. Definitely, significant factors play roles in creating a drama ranging from the lexical-linguistic elements to the social-political conditions particularly the power relations and the effectiveness of the dominant ideology on the author’s mentality. How to represent the forces of power is an issue which has been dealt with the researchers in various fields, in particular, in the critical discourse analysis. This study aims to investigate the representation in the works of one of the most well-known Iranian authors as a sample of the left political discourse which has been dominant on the intellectuals after August 1941. From the works of this era, the plays “A-ye bi Kolah, A-ye ba Kolah” and “Dikte” by Gholam-Hossein Sa'edi have been chosen since some of the most important concerns of Gholam-Hossein Sa'edi as an intellectual were notifying people of the present ignorance and superstitions and also releasing them from the conspiracies of foreign colonialism and internal tyranny. Specifically, this paper tries to represent the forces of power and to determine the way of their confrontation by the use of the mentioned method. The findings of analyzing the works by the approach of Fairclough’s critical discourse analysis reveal that in the literal-political field in Iran during the 1960s and 1970s, the power played a distinguished and important role in dominating a discourse among the present discourses

کلیدواژه‌ها English

power
Critical Discourse Analysis
Gholam-Hossein Sa'edi
Norman Fairclough