نمادپردازی اکبر رادی با تقابل شخصیت دو زن در نمایشنامه ی از پشت شیشه ها

نویسندگان
1 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز
2 دانشجوی دکتری
چکیده
اکبر رادی از نمایشنامه‌نویسان نام‌آشنای ایرانی ا ست که در پردازش آثار هنری خود از سبک، زبان و بیان ویژه ای برخوردار است. از دیرباز، او به واقع‌گرایی در ادب نمایشی نام بردار بوده؛ اما گاهی نیز در طرح دیدگاه‌های اجتماعی خود، از زبان و بیان نمادین بهره برده که برایند آن، خلق تیپ‌ها و فضاهای نمادینی است که با وجود ملموس و واقعی بودن، می‌توانند نمونه ای برای تیپ‌های مشابه و شرایط همسان باشند. ازاین رو، برخی آثار رادی تن به تأویل های گوناگون می‌دهند و می توان از رویکردهای مختلف به آن‌ها نگریست. ازجمله آثار رادی که از چنین قابلیتی برخوردار است، نمایشنامه «از پشت شیشه‌ها»ست. در این اثر، رادی با به کارگیری صنعت های مدرن، کوشیده است تا چالش بی‌امان و آشتی‌ناپذیر روشن-فکر امروز را با جریانِ نوگراییِ بی‌ریشه به نمایش درآورد. در این پژوهش، تلاش شده است تا شگرد رادی برای بیان نمادین دیدگاه‌هایش در نمایشنامه یادشده واکاوی شود. نتیجه پژوهش نشان می دهد، نویسنده این بیان نمادین را با پردازش شخصیت زن و وانهادن نقش اساسی روایت بر دوش او خلق کرده است. در این روایت، نویسنده با به کارگرفتن شگرد قرینه‌سازی، دو تیپ زن را در کنار و دراصل، در برابر هم قرار داده است؛ یکی، زنی است متجددمآب با تجددی بی اصالت و دیگری، زنی معمولی از نوع امروزیِ آن با همان دغدغه‌های فکری و روانی. از این دیدگاه، هریک از شخصیت ها، به ویژه زنان نمایشنامه، می‌توانند نماینده یک تیپ یا مرام فکری و فرهنگی خاصی باشند که در فضای اثر، در کنار هم نقش‌آفرینی و دراصل، طرح دیدگاه می کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Symbolization through the Opposition of two “Women” in Az Poshte Shisheha by Akbar Radi

نویسندگان English

Kavoos Hasanli 1
shahin haghighi 2
1 Professor of Persian Language & litrature, Shiraz
2 PhD Student
چکیده English

Drawing on modernist techniques, the play Az poshte shisheha by Akbar Radi expresses an unrelenting challenge of the intellectual with the new-fangled, vulgar modern trends. In order to express his view, Radiemploys doubles in his characterization. He creates two female characters that stand in opposition to each other; one represents modernity without originality while the other is an ordinary woman with the same intellectual and psychological concerns. In a way, almost all characters of this play, especially the women, symbolically represent different social strata and ideologies. Considering the central role of women in this play, theanalysis of their characterscan reveal the author’s outlook towards the major conflict of the play.

کلیدواژه‌ها English

women
drama
Akbar Radi
Az poshte shisheha
symbolization