قابلیت‌های نمایشی مناظره‌های منثور با رویکرد گفت‌وگومحور

نویسندگان
1 استادیار دانشگاه تربیت مدرس
2 استادیار گروه ادبیات نمایشی، دانشگاه تربیت مدرس
3 کارشناس ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
یکی از گونه های ادبی منثور رایج در زبان فارسی، مناظره است. در مناظره‌های منثور، دو یا چند شخصیت به شیوۀ گفت وگونویسی، موضوعات گوناگون را به میان می کشند و در نهایت، نگارنده با نوعی جمع بندی از زبان آن ها به نتیجۀ مورد نظر می رسد. ساختار این نوع مناظره‏ها بیشتر بر گفت‌وگونویسی استوار بوده و از توصیف و تحلیل های داستان گونه به دور است. در دورۀ مشروطه، به این نوع مناظره ها واژۀ «چیزنویسی» یا شیوه «تئاترنویسی» اطلاق شده است. نزدیکی ساختار ظاهری و اسلوب گفت وگونویسی در این گونۀ ادبی و گونۀ نمایشنامه، این سؤال را به ذهن متبادر می کند که آیا امکان خوانش نمایشی از مناظره‌های منثور وجود دارد؟ لحن و زبان نمایشی، کنش نمایشی گفت‌وگومحور، کشمکش، زمان و مکان از جنبه های نمایشی قابل شناخت از گفت وگوست که در این مقاله بررسی شده‌اند. دستاورد این مقاله، معرفی الگویی گفت وگومحور برای بررسی جنبه‌های نمایشی مناظره‏هاست. این الگو بر اساس مقایسۀ تطبیقی دیالوگ در نمایشنامه و گفت‌وگو در مناظرۀ منثور و شناخت نقاط مشترک این دو گونه ادبی با یکدیگر پیشنهاد شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

The Dramatic Potentials of Prose Debates from a Dialogic Prespective: Prose Debates of Constitutional Era in Iran and the Domain of Persian Language in Central Asia

نویسندگان English

Ibrahim Khodayar 1
M. Jjafar Yuosofiyan 2
Maryam Elhamian 3
1 Assistant prof.
2 Assistant
3 M.A
چکیده English

Debate is one of the literary prose types prevalent in Persian. In prose debates, two or more characters are presented in dialogue writing with each other and ultimately the authorsummarizestheir language and reaches a conclusion. The structure of these debates is mostly based on dialoguewriting. During the Constitutional era of Iran, these kinds of debates were regarded as ‘objectwriting’ or ‘theatrical writing.’ With respect to their formal structure and particularstyle of dialogue writing, it can be asked whether they can be read from a dramatic point of view. The dramatic tone and language, dialogue-based dramatic action, conflict, time and place are some of the identifiable aspects that are studied in this paper. The aim of this paper is to introduce a dialogue-based model for the study of the dramatic aspects of these debates. This model is proposed on the basis of a comparative study of dialogue in prose and drama as well as identifying commonalities between these two types of literature.

کلیدواژه‌ها English

Dialogue
prose debate
Play
dramatic aspects
Constituationalism
Central Asia