بررسی معنی‌شناختی استعارۀ زمان در داستان‌های کودک به زبان فارسی (گروه های سنی الف، ب، ج)

نویسندگان
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر
چکیده
استعاره یکی از مهم ترین موضوعات مورد بحث در زبان شناسی شناختی است. هدف از مقاله حاضر بررسی وجود و کیفیت استعاره ی مفهومی «گذر زمان به مثابه حرکت در مکان» در قصه های کودک در گروه های سنی الف، ب و ج، در چارچوب معناشناسی شناختی بر اساس نظریه معاصر استعاره ی لیکاف است. روش انجام این مقاله به صورت توصیفی– تحلیلی بوده است. در این مقاله داده ها به روش کتابخانه ای و از 60 کتاب کودک گرفته شده است. به طور کلی می توان از این مقاله چنین نتیجه گیری کرد که: الف) به نظر می رسد، کودک فارسی زبان، در گروه های سنی مورد بررسی، مفهوم زمان را به واسطه ی حرکت در مکان درک می کند و این نه تنها از طریق حرکت خطی، در راستای افقی و عمودی امکان پذیر است بلکه جهت حرکت از لحاظ کیفی می تواند متفاوت باشد؛ بدین معنی که حرکت می تواند به صورت حجمی، فضا یا ظرفی را پُر کند، سطحی را بپوشاند یا به صورت تغییر حالت و وضعیت خود را نشان دهد. ب) کودک فارسی زبان، در گروه های سنی مورد بررسی، نه تنها مفهوم زمان را به واسطه ی حرکت در مکان درک می کند بلکه عملکرد الگوی نگاشت " زمان چیز است"، "آن چیز در حرکت است" در استعاره زمان، با فرافکنی هستی شناسانه به ماه و خورشید و اشیاء پیرامون کودک وابسته است و بر درک مفهوم زمان تأثیر مستقیم دارد. کلید واژه ها: استعاره- زبان شناسی شناختی- معناشناسی شناختی- زمان- نظریه لیکاف

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Metaphor of Time in Persian Children Books (a, b, c Age Groups): A Cognitive Approach

نویسندگان English

Farzan Sojoodi
Farzan Sojoodi
Associate Professor/ The University of Arts
چکیده English

Metaphor is one of the most important issues in Cognitive Linguistics. This paper tests the contemporary theory of metaphor, particularly, the conceptual metaphor of “Time as Space Metaphor” in children fiction books. The research method is descriptive-analytic and data gathering has been library based. Sixty children story books have been chosen by the researchers from three different age groups: 5-7 year-olds; 7-9 year-olds; and 9-11year-old children. Then, the sentences which have the conceptual metaphor of “The Time as Space Metaphor” were chosen. This study concludes that: (1) Persian native children learn the concept of time which is spatial not only by the linear movement in the space but also by movement in different dimension; (2) Persian native children learn the concept of time which is spatial by the use of ontological metaphors; and (3) the contemporary theory of metaphor is a useful means of teaching ‘time’ to Persian native children.

کلیدواژه‌ها English

Metaphor
Time
cognitive linguistics
cognitive semantics
Lakoff Theory
- اکو، امبرتو، مایکل ردی و جرج لیکاف (1383). استعاره: بازآفرینی مبنای تفکر و ابزار زیبایی آفرینی. به کوشش گروه مترجمان. گردآورنده فرهاد ساسانی. تهران: سوره مهر.
- پیاژه، ژان (1382). شکل گیری نماد در کودکان. تهران: نشر نی.
- سجودی، فرزان (1388). نشانه شناسی: نظریه و عمل. تهران: علم.
- صفوی، کوروش (1387). درآمدی بر معنی شناسی. تهران: سوره مهر.
- کلانتری، حمیرا (1380). بررسی رابطه تحول تصور زمان با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دوره راهنمایی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس. تهران.
- پیرمرادی، محمدجواد (1379). حرکت و زمان از دیدگاه ملاصدرا و برگسن. رساله دکتری رشته فلسفه. دانشگاه تربیت مدرس. تهران.
- فروغی، محمدعلی (1344). سیر حکمت در اروپا. تهران: کتاب فروشی زوار.
- فرشاد، مهدی (1363). طبیعیات ارسطو. تهران: امیرکبیر.
- ویگوتسگی، ل. (1371). اندیشه و زبان. ترجمه حبیب الله قاسم زاده. تهران: نشر فرهنگان.
- دورانت، ویل (1376). تاریخ تمدن. ج2. چ5. تهران: علمی و فرهنگی.
- Evans, Vyvyan & Melanie Green (2006). Cognitive Linguistics: An Introduction. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates (in Canada and USA), Edinburgh: Edinburgh University Press.
- Geeraerts, D. (1995). Cognitive Linguistics: Handbook of Pragmatics. Amsterdam: J. Benjamin Pub. Co.
- Lakoff, G. & M. Johnson (1980). Metaphors We Live by. Chicago: Chicago University Press.
- Lakoff, G. (1993). The Contemporary Theory of Metaphor and Thought. Andrew Ortony (Ed.). Combridge: Cambridge University Press.
- Lee, D. (2001). Cognitive Linguistics: An Introduction. Oxford: Oxford University Press.
- Tiberghien, G. (1989). Advances in Cognitive Science Theory and Applications. Chichester (Ed.). UK Horwood & Wiley.
- Yu, N. (1998). The Contemporary Theory of Metaphor: A Perspective from Chinese. Amsterdam: J. Benjamins.