گزینش متن و روش شناسی مطالعات ادبی

نویسنده
استادیار دانشگاه شهرکرد
چکیده
بسیاری از پژوهش‌های ادبی، با روش‌های گوناگون به بررسی و تحلیل یک یا چند متن از متون ادبیات فارسی می‌پردازند. در این میان نکته‌ای که چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، مسالۀ گزینش متن است؛ چنانکه اغلب آن را به عنوان مادۀ پژوهش‌، امری جدا از چهارچوب نظری و روش‌شناسی تحقیق در نظر می‌گیرند. این در حالی است که نگاهی جدی و مسأله‌وار به گزینش متن می‌تواند نتایجی در جهت تقویت وجوه پژوهشی تحقیق به همراه داشته باشد. مقالۀ حاضر نیز با هدف نشان دادن اهمیت این مسأله به عنوان مؤلّفه‌ای روش‌شناختی در مطالعات ادبی نگاشته شده است. به نظر می‌رسد تأکید بر وجوه روش‌شناختیِ گزینش متن، در گرو آگاهی پژوهش‌گر از نسبت متن مورد نظر با دیگر متون و شباهت‌ها و تفاوت‌های آنها با یکدیگر است. این تلقی از سویی نشان دهندۀ ابتناء پژوهش‌ بر آگاهی‌ها و پیش‌فرض‌های محقق، و از سوی دیگر نمایان‌گرِ نقش متن و گزینش آن در شکل‌گیری بنیان‌های نظری و نتایج تحقیق است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Selecting the Text and Methodology of the Literary Studies

چکیده English

Most of the Persian literary studies investigate one or more text. But in these researches, the problem of selecting the text has usually been neglected. The text, as only a material of the study, and its selecting by author usually is considered without any communication with methodological aspects. However seriously and problematic study in this subject can enhance the research aspects of the investigation. In This article, we are aimed to evaluate the importance of selecting the text as a methodological element instead of the other criteria in the Persian literary researches. It seems that attention to the text as a methodological element is related to researcher’s awareness of the relationship between the selected text and other texts, and their differences and similarities. Indicating the importance of researcher’s information and his assumptions, this view emphasis on the function of the text ant it’s selecting in the results of the study

کلیدواژه‌ها English

Text
Theory
Methodology
Difference