واسازی داستان اسکندر و فغستان براساس دیدگاه دیگربودگی جنسیتی

نوع مقاله : پژوهشی -نظری اصیل

نویسندگان
1 استادیار دانشگاه
2 عضو هیات علمی(استادیار)
چکیده
فارغ از پیام آشکار که بر پوستۀ هر متنی به نمایش درمی‏آید، گاهی گفتمان دیگری در ضمیر محتوا وجود دارد که نیت سازندگان متن را در حمایت از پوسته به‌چالش می‏کشد. در پرتو دگر‏خوانی و واسازی آثار، هزارتوهای تاریک، روشن و مفاهیم تازه‏ای ارائه میشوند. دو روایت فردوسی و ثعالبی از داستان «اسکندر و دختر پادشاه هند»، با تفاوتی معنادار در پایان‏بندی، داستانی آشنا از پیوند زناشویی دختر زیبای مغلوب با پادشاه فاتح است، اما در بررسی گفتمان ثانویه، سازوکارهای اِعمال قدرت بر بدن برجسته می‏شوند. این سازوکارها برخلاف تصور رایج، تنها تعذیب نیستند، بلکه علم‏النظر یا جمال‏شناسی نیز نوعی شبکۀ مراقبت تلقی می‏شود که با ورود زن از عرصۀ «دیگری» (خانۀ پدری) به حیطۀ «خود» (خانۀ همسر) پایان نمی‏یابد؛ بالعکس، زن آن هنگام که از آزمون بدن‏مندی که نهاد قدرت آن را تدارک دیده است، سربلند بیرون می‏آید، با عدول از هنجارهای جامعه‏پذیری، به‌مثابۀ تهدیدی برای تمامیتخواهی نظام حاکم به‌شمار می‏رود و طرد می‏شود. در این مقاله به شیوۀ تحلیلی ـ توصیفی و با نگاه جامعه‏شناسانه، عناصر موجود در داستان مذکور واسازی شده‏اند و با بهره‏‏گیری از آرای اندیشمندان این عرصه به‌ویژه میشل فوکو به روابط متقابل سه عنصر «زیبایی»، «دانش»، و «قدرت» پرداخته شده ‏‏است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Deconstructing the Story of Iskandar and Faghestan Based on Otherness of Gender Identity

نویسندگان English

maryam heidari 1
zahra aghababaii khuzani 2
1 assistant professor
2 assistant professor
چکیده English

Abstract

Regardless of the obvious message that is displayed on the cover of any text, sometimes there is another discourse in the context of the content that challenges the intention of the creators of the text in supporting the cover. In the light of reinterpreting and deconstructing the works, the dark labyrinths become clear and new concepts are presented. Ferdowsi and Sa’âlabi's two narratives of the story "Aleksander and the Daughter of the King of India", with a significant difference in the ending, is a familiar story of the marriage bond of the defeated beautiful girl with the conquering king. In examining the secondary discourse, the mechanisms of exercising power over the body are highlighted. Contrary to popular belief, these mechanisms are not only torture, rather, aesthetics is also considered a kind of care network that does not end when a woman enters the "other's" field (father's house) into her own field (wife's house). On the contrary, when a woman wins in the body test prepared by the institution of power, she is considered as a threat to the totalitarianism of the ruling system by deviating from the norms of socialization. In this study, in an analytical-descriptive way and with a sociological point of view, the elements in the mentioned story have been reconstructed and by using the opinions of the thinkers in this field, especially Michel Foucault, the mutual relations between the three elements of "beauty", knowledge", and "power" have been discussed.

Extended Abstract

Introduction

In epics, girls have a limited number of choices. They have to wait for the fate that will be decided for them by the outcome of the war or current events. They are offered as a prize to the winner to encourage soldiers to fight through sexual incentives. In the story of "Iskander and Faghestan" in Shahnameh, we have the same conventional pattern. But Thaalibi's narration also has a second part, in which the girl who was given to Iskandar as an atonement, after passing the fitness test, was rejected by entering the field of "self" to remain in the pole of "other" and gender. The essentialism and the self-sufficient ego of the power institution must continue its pure life regardless of the interference of others.

Theoretical Framework

In his series of sociological discussions, which is influenced by the structuralism and psychoanalytical attitudes of thinkers like Lacan, especially in the book "Care and Punishment", Foucault refers to the prison as "the dense form of all disciplines”. He did not apply his views on literary works, and Lacan also examined only pictures and paintings in the discussion of "gaze", which are also used in cinema, there is a possibility of extending these views to literary texts. In this paper, it is attempted to explain the manifestations of dominance and care in a literary narrative from a sociological point of view, citing the above points of view.

Methodology

First, by doubting the obvious message of the text (the importance of aesthetics) and its other reading and white reading, the images were extracted and then described in an analytical-descriptive way. Although the main foundation of the research is Foucault's point of view, the fragments that were taken from his theory have been used to enrich the research.

Discussion and Analysis

Based on the findings, the relationship between the three areas of power, knowledge, and beauty in the story of Iskandar and Faghestan can be seen from four directions: knowledge in the service of power, gaze, from hiddenness to the position of the arena, rejection of other wisdom. The role of knowledge in the service of power is highlighted as well. The first time is when Kaid sees a series of dreams that only Mehran is able to interpret them. Again, the nine wise men of Rome use their knowledge to verify Kidd's claim. Faghestan is presented to the Roman envoys in a completely decorated form. According to his father, he was "in hiding" until the arrival of the Roman envoys. unlike the tests of knowledge and ability in epics, the Faghestan test is only a physical and wisdom has no effect on the result of this test.

Conclusion

Although the plot of the story highlights beauty and aesthetics, the secondary discourse affects the mechanisms of exercising power on the body. These mechanisms are applied to Faghestan's body as "other" in several ways. In first place, Kaid keeps her locked in a private space like a valuable commodity. Knowledge and power give the "other" body to the more powerful entity. Faghestan which has fully accepted its gender socialization, has no choice but to observe court customs and rituals. Finally, due to the disturbance it creates in the totalitarianism of the power institution, it is sent back; Because politics is alien to the logic of dialogue.

کلیدواژه‌ها English

gender
Otherness
Iskandar and Faghestan
power
1. آزاد بلگرامی، میرغلامعلی بن نوح (1382). غزالان الهند (مطالعه‌ی تطبیقی بلاغت هندی و فارسی به انضمام فصلی در زن شناسی)، تصحیح سیروس شمیسا. تهران: صدای معاصر.
2. آقابابایی خوزانی، زهرا (1397). «نکته‌ای چند در داستان اسکندر و فغستان»، دریچه، س 13، ش 50: 71-78.
3. احمدی، بابک (1386). ساختار و تأویل متن، تهران: مرکز.
4. اکو، امبرتو (1391). تاریخ زیبایی (نظریه‌های زیبایی در دنیای غربی)، ترجمه و گزینش هما بینا، تهران: فرهنگستان هنر.
5. انصاری، منصور، (1384)، دموکراسی گفتگویی، تهران: مرکز.
6. اوستا؛ وندیداد (1385). ترجمه و پژوهش هاشم رضی، تهران: بهجت.
7. بارتکی، ساندرا لی (22 جولای 2020). «فوکو و رازهای زنانگی»، ترجمه‌ی آزاده جهان‌شاهی.
8. بلعمی، محمد بن محمد (1378). تاریخ‌نامه‌ی طبری، تصحیح محمد روشن، تهران: سروش.
9. بلیک، رید؛ هارولدسن، ادوین (1378). طبقه‌بندی مفاهیم در ارتباطات، ترجمه‌ی مسعود اوحدی، تهران، سروش.
10. بهرامی برومند، مرضیه (1397). دیگری در اندرونی: واکاوی فضای جنسیتی، تهران: تیسا.
11. --------------- (1399). از زنان پرده‌نشین تا بدن‌های رام، تهران: لوگوس.
12. پاک‌نیا، محبوبه (1385). «خوانشی از زن در شاهنامه»، مطالعات زنان، س4، ش 2: 111-141.
13. ثعالبی، عبدالملک بن محمد (1385). شاهنامه‌ی ثعالبی در شرح احوال سلاطین ایران ، تصحیح محمود هدایت، تهران: اساطیر.
14. الجاحظ، ابی عثمان عمر بن بحر(1368). «رساله القیان»، ترجمه‌ی علیرضا ذکاوتی قراگزلو، معارف، دوره‌ی ششم، ش 3: 129-148
15. جیمز، آلیسون؛ جنکسن، کریس، پروت، آلن (1393) جامعه‌شناسی دوران کودکی (نظریه پردازی درباره‌ی دوران کودکی)، ترجمه‌ی علیرضا کرمانی و علیرضا ابراهیم آبادی، تهران: ثالث، چاپ سوم.
16. حاجی‌خلیفه، مصطفی عبدالله (1419). کشف الظنون عن اسامی الکتب و الفنون، لبنان-بیروت: دارالکتب العلمیه.
17. حبیبی، سحر (30 مرداد 1400). «نگاه خیره و تصویر، نظریه‌ای از لکان».
https://experientiallifecenter.com/mag/
18. خوجه‌یف، محمد؛ ژیان‌باقری، حمیده (1399). «ستایش و نکوهش زنان در شاهنامه»، تحقیقات جدید در علوم انسانی، ش 27: 15-38.
19. دانش پژوه، محمدتقی (1356). «پیوند زیباشناسی با منطق و اخلاق»، ضمیمه مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران.ش4: 5-15.
20. دوبووار، سیمون (1380). جنس دوم، ترجمه ی قاسم صنعوی، تهران: توس.
21. دیویی، جان (1391). هنر به منزله‌ی تجربه، ترجمه‌ی مسعود علیا، تهران: ققنوس.
22. راس، آلن (1373). روانشناسی شخصیت، ترجمه‌ی سیاوش جمال‌فر، تهران: بعثت.
23. رستگار فسایی، منصور (1391). «آزمون‌های دانایی و توانایی در حماسه‌ی ملی ایران: شاهنامه»، پاژ، ش 10: 7-23.
24. شاهسواری، معصومه؛ حیدری، فاطمه (1395) «حضور زنان در اسکندرنامه با توجه به نامه‌ها و روایت‌ها»، تحلیل و نقد متون زبان و ادبیات فارسی، ش29: 193-218.
25. طاش کبری‌زاده، احمدبن مصطفی (1998م). مفتاح السعاده و مصباح السیاده فی موضوعات العلوم، اشراف و مراجعه د. رفیق العجم، تحقیق: علی دحروج، بیروت: مکتبه لبنان.
26. عباسی، حجت؛ قبادی، حسین‌علی (1389). «مقایسه‌ی جایگاه زن در شاهنامه‌ی فردوسی با ایلیاد و ادیسه‌ی هومر»، ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، س6، ش 19: 109-138.
27. علی‌نقی، حسین (1390). «تحلیل شخصیت و نقش زنان در داستان‌های شاهنامه»، زن و فرهنگ، ش 9: 62-87.
28. فخرالدین حسینی، محمدبن حسین(1354). تحفه الهند، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
29. فردوسی، ابوالقاسم (1376). شاهنامه‌ی فردوسی: متن انتقادی از روی چاپ مسکو، به کوشش و زیر نظر سعید حمیدیان، تهران: قطره، چاپ چهارم.
30. فوکو، میشل (1378). مراقبت و تنبیه (تولد زندان)، ترجمه‌ی نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی.
31. کوزر، لوییس (1372). زندگی و اندیشه‌ی بزرگان جامعه‌شناسی، ترجمه‌ی محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.
32. گونواردنا، کانیشکا؛ کیفر، استفان؛ میلگرام، ریچارد (1397). فضا، تفاوت، زندگی روزمره؛ خوانش هانری لوفور، تهران: تیسا.
33. لذات النساء: Source gallica.bnf.fr / Département des Manuscrits
34. میرگذار لنگرودی، سیده صدیقه؛ نوروز برازجانی، ویدا؛ منصوری، بهروز؛ ضیمران، محمد (1398). «روایت دیگری، فهم معماری معاصر ایران در موجهه با دیگری از منظر معماران»، باغ نظر، ش 16: 59-72.
35. لوبروتون، داوید (1392). جامعه‌شناسی بدن، ترجمه‌ی ناصر فکوهی، تهران: ثالث.
36. ماهیار نوابی، یحیی (1387). یادگار زریران: متن پهلوی با ترجمه فارسی و آوانویسی لاتین و سنجش آن با شاهنامه، تهران، اساطیر، چاپ دوم.
37. مشهود، امیر مقدور (1396). زیست‌سیاست ایرانی (تبار شناسی بخشی از حقیقت جاری در زندگی)، تهران: گام نو.
38. میلز، سارا (1392). میشل فوکو، ترجمه‌ی مرتضی نوری و پیام یزدانجو، تهران: نشر مرکز.
39. Baktin, Michel. (1981). The Dialogic Imagination: Four Essays (Trans). Michael Holquist. Austin: University of Texas Press.
40. Bauman, Z (1991). Modernity and ambivalence. In M. Feathersone (Ed). Global Culture:143-170, London. Sge Publications.
41. Whitaker, L. (1999). Women in politics, outsider or insiders? : Prentic Hall.