دوره‌بندی ادبیات انقلاب براساس تقسیم‌بندی سه‌گانه یورگن روله با نگاهی به مسئلۀ گسست یا عدم گسست بینامتنیت

نوع مقاله : پژوهشی -نظری اصیل

نویسندگان
1 استاد یار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده
از مسائل مهمی که موجب تغییرات گسترده، در شئون مختلف سیاسی ـ اجتماعی جامعه می‏شود، «انقلاب» است. انقلاب در دوره‏بندی هنر و ادبیات، چنان تأثیر مهمی دارد که ادبیات برخی کشورها را، به «ادبیات قبل یا بعد از انقلاب» تقسیم می‏کنند. یکی از مهم‏ترین نظریه‏ها درمورد رابطه ادبیات با انقلاب، نظریه یورگن روله است. مقالۀ حاضر می‏کوشد بر مبنای تقسیم‏بندی روله، به دوره‏بندی ادبیات انقلاب اسلامی به‌طور کلی، و همچنین بررسی امکان یا عدم امکان گسست بینامتنیت در انقلاب‏ها بپردازد. بدین منظور، ابتدا به تعریف بینامتنیت پرداخته شده و در ادامه برای طبقه‏بندی ادبیات انقلاب اسلامی، از دوره‏بندی سه‏گانه یورگن روله (= دورۀ احساسات، دورۀ تردید و دورۀ گسست)، بهره برده‏ شده است. در پایان، گسست یا عدم گسست بینامتنیت در انقلاب بررسی شده است. این پژوهش که با روش توصیفی ـ تحلیلی نوشته شده است، برای تأیید بیشتر نظریۀ روله، از نظریه‏های گوناگون زبان‏شناسی، نظریۀ «واقعیت‏مندی» هارولد بلوم و دیگر نظریه‏های مرتبط کمک گرفته است و نتیجه می‏گیرد که می‏توان از تقسیم‏بندی روله به‌عنوان ملاکی برای دوره‏بندی آثار ادبیات انقلاب اسلامی بهره برد؛ علاوه‌براین اگرچه انقلاب‏ها، موجب گسست بینامتنی می‏شوند، اما این گسست شامل همۀ اجزای سنت نمی‏شود، زیرا جریان آهسته و پیوستۀ سنت، ریشه‏دارتر از آن است که حوادث سیاسی و اجتماعی دوره یا نظامی خاص، بتواند موجب نابودی کامل آن شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Periodization the Literature of Revolution Based on Jurgen Ruhle's Theory: Analyzing Rupture /Unrupture of Intertexality

نویسندگان English

hossein hassanrezaei 1
morteza ghasemi 2
1 Assistant Professor in Department of Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor in Department of Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran.
چکیده English

Abstract

"Revolution" is one of the important issues that cause extensive changes in various political and social aspects of the society. The revolution has such an important effect on the periodization of art and literature that the literature of some countries is divided into "literature before or after the revolution". One of the most important theories about the relationship between literature and revolution is Jurgen Ruhle's theory. The present paper tries to periodize the literature of the Islamic Revolution in general, based on Ruhle's classification, and also investigate the rupture or unrupture of intertextuality in revolutions. For this purpose, the definition of intertextuality has been discussed first, and in order to classify the literature of the Islamic Revolution, Jurgen Ruhle's triple periodization (the period of sentimentality, the period of doubt and the period of rupture) has been used. Finally, the rupture or unrupture of Intertexality in revolution has been scrutinized. This research, which is written with a descriptive-analytical method, uses various linguistic theories, Harold Bloom's "reality" theory, and other related theories to further confirm Ruhle's theory, and concludes that it is possible to use the classification of Ruhle as a criterion for periodization of Islamic Revolution literary works. In addition, although revolutions cause intertextual rupture, this rupture does not include all the components of the tradition, because the slow and continuous flow of the tradition is more rooted than that the political and social events of a specific period or system cause it destroyed completely.

Extended abstract

Statement of the problem: Literature is one of the tools that revolution uses to achieve its goals, but is the relationship between literature and revolution permanent? Will the form and content undergo a fundamental transformation with the revolution? What is the fate of literature after the revolution? Is the intertextual relationship with the literary tradition completely cut off? In this case, how is the literature of the revolution periodized? The present paper tries to answer these questions with the descriptive-analytical method and based on Jurgen Ruhle’s theory about the periodization of revolutionary literature (the period of sentimentality (promotion), doubt, rupture) and also by taking the help of the theory of intertextuality.

Discussion:

Literature has an important role in the spread and acceptance of the revolution because of its elements such as rich emotion, influential music and language, therefore it has always been the focus of various political parties. Different groups have profited from it to excite people, propagate beliefs and mock enemies. From this point of view, literature has a persuasive function in addition to its aesthetic function. But literature is not the messenger of the revolution forever, and after a while, it separates its way and goes on its own independent way. Therefore, from the point of view of Jurgen Ruhle, the literature of the revolution is divided into three periods:

1- Period of emotions or political romanticism: In this period, most of the writers support the revolutionary ideals and use their art and talent in the way of the revolution and its realization and promotion.

2- Doubt period: In this period, there are doubts about the past and the artist has doubts between society, personal life and revolutionary goals.

3- Disruption period: In this period, unlike the first period, literature is not the voice of the revolution, but it moves away from it and sometimes even opposes the ideology of the government.

The same theory can be applied to the literature of the Islamic Revolution. The late 1970s until the end of the imposed war (1989) can be considered the period of sentiments and promoting the revolution. During this period, artists engaged in political struggle, opposing the Pahlavi government and promoting the foundations of the revolution, and there was a widespread interest in religious literature and revolutionary rituals. Since the imposed war occurs during this period, the atmosphere and revolutionary discourse continues until the end of the war. The second period begins with the end of the war, and with the formation of the reform discourse, it becomes more and more important, and it can be considered until the middle of the 80s (2006). During this period, some artists adjust and change their revolutionary opinions and beliefs, and the ideological view becomes less.

The intense religious, political and war themes are declining and not only are there no signs of passionate revolutionary themes, but "doubts in ideological certainties and writing from lived experiences are the most prominent features of the literature of this period" (Saadat, 1384, vol.1: under fiction). From the mid-80s (2006) to today, in the works of some artists, doubts come close to breaking. In this period, in Mastur's interpretation, we can see the "bifurcation" of literature, that is, "those who write against the values of the revolution and those who write in support of them" (Hariri, 1383: 63).

The issue of the relationship between literature and the revolution can also be examined with the approach the rupture or unrupture intertextuality. For example, because in the first decade of the revolution, Nimai's poetry was suspected to be secular, the literature of the revolution turned to other formats, and Nimai's poetry was abandoned for a while. This indicates that with the change of the political-social system, the artistic discourses will also change willy-nilly and intertextual break occurs in some of the themes or forms. Of course, it should be noted that a complete break from the literary tradition is not possible; Because it is not possible to completely reject, deny or remove the tradition.

Conclusion:

Considering what has been said, it should be said that literature does not remain in the service of the revolution forever, but according to Jurgen Ruhle, it goes through three periods (the period of sentimentality, doubt, rupture) after the revolution. The same periodization can be applied to the literature of the Islamic Revolution. From 1979 to the end of the war can be considered as the period of emotions, promoting and supporting the revolution. 2- The end of the war until the end of the reform period (mid-2000s) can be considered a period of doubt about the ideals of the revolution. In this era, doubt in ideological certainties and religious beliefs spread, and writing about love, lived experiences and paying attention to the form replaces the preaching of religion, war and supporting the revolution. 3- From the middle of the 2000s onwards, it should be called the break(rupture) period. During this period, some artists wrote against the values of the revolution and completely distanced themselves from the first period. In addition to the division of Ruhle, from an intertextual point of view, although revolutions cause intertextual rupture this rupture does not include all the components of the tradition, because the slow and continuous flow of the tradition is more rooted than that the political and social events of a specific period or system because it destroyed completely.

کلیدواژه‌ها English

Revolution
periodization of revolution literature
Jurgen Ruhle
intertextuality
آذریون، فاطمه و اکبری، مجید، (1395). «تعامل ادبیات و هنر با جامعه از منظر آدورنو». شناخت، بهار و تابستان، ش 74، صص 7-22.
آلبوغبیش، عبدالله، (1395). «پیوند بینامتنیت و هستی‌شناسی پسامدرنیستی در داستان کوتاه «میرزا یونس» از سیروس شمیسا». نقد ادبی، سال 9، ش 34، تابستان، صص 33-62.
آلن، گراهام، (1397). بینامتنیت. ترجمۀ پیام یزدانجو، چاپ ششم، ویراست دوم، تهران: نشر مرکز.
احمدی، بابک، (1380). ساختار و تاویل متن، چاپ پنجم، تهران: نشر مرکز.
استاینر، جورج، (1395). «نویسنده و کمونیسم». ترجمۀ عزت الله فولادوند، در روله، یورگن، (1395). ادبیات و انقلاب. ترجمه علی‌اصغر حدّاد، جلد اول، چاپ اول، تهران: نیلوفر.
اسکارپیت، روبر، (1376). جامعه‌شناسی ادبیات. ترجمه مرتضی کُتُبی، چاپ دوم، تهران: سمت.
اصلان‌پور، سمیرا، (1381).«من یکی از آن آدم‌ها هستم»(زندگی و آثار احمد محمود به بهانه درگذشت او)گفت‌و‌گوی سمیرا اصلان‌پور با مصطفی مستور». ادبیات داستانی، شماره 63، آذر، صص: 18-21.
اکبری شلدره، فریدون، (1395). «برخی از ناموران ادبیات داستانی انقلاب اسلامی». به نقل از ترکی، محمد رضا، (1395). ادبیات انقلاب اسلامی،]مجموعه مقالات در مورد ادبیات انقلاب زیر نظر محمدرضا ترکی[، چاپ اول، تهران: سمت و فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
بارگاس یوسا، ماریو، (1392). چرا ادبیات. ترجمه عبدالله کوثری، چاپ سوم(ویرایش دوم)، تهران: لوح فکر.
بیداخویدی، فاطمه و حیدری، فاطمه، (1393). «تحلیل نظریه بینامتنیت در داستان مار و مرد سیمین دانشور». فصلنامه علمی تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی(دهخدا). دوره 6، شماره 20، تابستان، صص 62-86.
تاجدینی، علی، (1378). «تأثیر انقلاب اسلامی بر سینما». نقد سینما، شماره 16، بهار، 5-12.
جعفریان، رسول، (1395). «پیشینۀ ادبیات منظوم انقلاب». به نقل از ترکی، محمد رضا، (1395). ادبیات انقلاب اسلامی]مجموعه مقالات در مورد ادبیات انقلاب زیر نظر محمدرضا ترکی[. چاپ اول، تهران: سمت و فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
حافظی، سیدمرتضی، منشادی، مرتضی و جزایی، محدثه، ( 1399). «واکاوی چالش‌ها و کاربردهای روش بینامتنیت؛ فرود از نردبان انتزاع؛ سقوط در ورطۀ تقلیل‌گرایی». روش‌شناسی علوم انسانی، شماره 104، پاییز، صص 2-15.
حداد، علی‌اصغر، (1392). «ادبیات ایدئولوژی را پس می زند». سایتhttps://www.cgie.org.ir/fa/news/2799)، ]آخرین بازنگری: 8/2/1392 13:14[
حریری، مصطفی، (1383). «هنر برای هنر و حذف«انسان»(معنای هنر اجتماعی در گفتگو با مصطفی مستور). سوره. شماره 13، دیماه، صص 62-65.
حسین‌زاده، آذین و شهپرراد، کتایون، (1394). «از بیناخوانش تا بینامتنیت؛ روایت‌شناسی میراث عاشورا در آثار داستانی محمود دولت‌آبادی». متن پژوهی ادبی. سال 19، شماره 65، پاییز، صص 101-119.
حسینی سروری، نجمه و طالبیان، حامد، (1392). «بازنمایی طبقۀ متوسط مدرن شهری در آثار مصطفی مستور(تحلیل گفتمان رمان‌های استخوان خوک و دست‌های جذامی و من گنجشک نیستم)». مطالعات فرهنگ – ارتباطات، دوره 14، ش 21(پیاپی 53)، بهار، صص 179-213.
دهقانی. محمد، (1392). «آیا بیهقی به فردوسی عنایت داشت؟». 20 مرداد 1392، http://www.bookcity.org/detail/3476/root/Lectures
رحیمیان، هرمز، (1396)، ادوار نثر فارسی(از مشروطیت تا انقلاب اسلامی). چاپ دهم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی(سمت).
رفایی، پریسا، (1393). «نگاهی گذرا به بینامتنیت در شاهنامه/ مکانی در زبان». سینما و ادبیات. پیاپی 43، آذر و دی، صص 162-165.
روله، یورگن، (1395). ادبیات و انقلاب. ترجمه علی‌اصغر حدّاد، 3 جلد، چاپ اول، تهران: نیلوفر.
رهگذر، رضا، (1370). نیم‌نگاهی به هشت سال قصه جنگ. چاپ اول، تهران: انتشارات حوزۀ هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
ــــ، ــــ، (1386). «چشم‌انداز ادبیات داستانی پس از انقلاب(بخش دوم». ادبیات داستانی. شماره 110، شهریور، صص 42-45.
سخنور، جلال و سبزیان مرادآبادی، سعید، (1387). «بینامتنیت در رمان‌های پیتر آکروید». پژوهشنامه علوم انسانی. ش 58، تابستان، صص 65-78.
سعادت، اسماعیل، (1384). دانشنامه زبان و ادب فارسی، جلد اول، چاپ اول، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
سلیمی کوچی، ابراهیم، (1390). «تناظر شخصیت‌پردازی و همسانی درونمایه و پیرنگ در روی ماه خداوند را ببوس و ژان باروا(مطالعه تطبیقی)». پژوهش‌های زبان و ادبیات تطبیقی، دوره دوم، شماره 3، پاییز، صص 127-146.
شعیری، حمیدرضا، رحیمی جعفری، مجید و مختاباد امرایی، سیدمصطفی، (1391). «از مناسبات متنی تا مناسبات بینارسانه ای: بررسی تطبیقی متن و رسانه». جستارهای زبانی. دوره 3، ش 2(پیاپی 10)، تابستان 91، صص 131-152.
شیرازی، کامیار، (1382). «رابطه دوسویه ادبیات و انقلاب». ادبیات داستانی. ش 75 و 76، دی و بهمن، صص 10-14.
صابرپور، زینب و شادلو، داوود، (1394). «جریان دینی در رمان فارسی پس از انقلاب اسلامی». پژوهش زبان و ادبیات فارسی. شماره 37، تابستان، صص 179-205.
عاملی رضایی، مریم، (1391). «خاستگاه فلسفی نظریه جامعه‌شناسی ادبی و آسیب‌شناسی به کارگیری آن در متون ادبی فارسی». فصلنامه پژوهش‌های ادبی. سال 9، ش 36 و 37، تابستان و پاییز، صص 147-164.
عظیمی یانچشمه، الهه و و میرباقری فرد، علی‌اصغر، (1396). «بینامتنیت به مثابه روش و بینش تاریخ ادبیات‌نگاری نوین». فصلنامه جستارهای نوین ادبی، دورۀ 50، شماره 1، پاییز، صص 1- 22.
فرحزاد، فرزانه، (1383). «بینامتنیت در ترجمه». مجموعه مقالات دانشگاه علامه طباطبائی، شماره 186، صص 243-248.
فولادی، فاطمه و ساسانی، فرهاد، (1392). «بررسی سیر دگرگونی بازنمایی زبانی مذهب در آثار محسن مخملباف». پژوهش‌های زبانشناسی تطبیقی. دوره 3، شماره 6(پیاپی 6)، پاییز و زمستان، صص 61-87.
قبادی، حسینعلی، کرمی، موسی، نیکوبخت، ناصر و غلامحسین‌زاده، غلامحسین، (1391). «تحلیل نسبت میان درون‌مایه‌های آثار داستانی سیمین دانشور با پیشینۀ فرهنگی ایران». متن‌پژوهی ادبی. شماره 54، زمستان، صص 123-146.
قربانی، محمدرضا، (1369). «حرکتی به سوی یک جریان ادبی نو»]گفتگو با محمدرضا قربانی[. گردون، سال یکم، شماره چهارم، دیماه، صص 42-47.
قزوینی، محمد، (1398). «مقدمه بر جلد اول تاریخ عصر حافظ». به نقل از غنی، قاسم، (1398). تاریخ عصر حافظ(تاریخ فارس و مضافات و ایالات مجاوره در قرن هشتم). جلد اول، چاپ سیزدهم، تهران: زوار.
کورس، سارا، (1383). «ادبیات و جامعه». ترجمه غلامرضا ارجمندی، پیک نو، سال دوم، شماره دو، تابستان، صص 14-25.
گیدنز، آنتونی، (1377). جامعه‌شناسی. ترجمۀ منوچهر صبوری، چاپ چهارم، تهران: نشر نی.
لوسین، گلدمن، (1377). «جامعه‌شناسی ادبیات». به نقل از پوینده، محمدجعفر، (1377)، درآمدی بر جامعه‌شناسی ادبیات(مجموعه مقاله)، چاپ اول، تهران: نقش جهان.
محمدزاده، فرشته، یاحقی، محمدجعفر و نامورمطلق، بهمن، (1398). «تحلیل بینامتنی شاهنامه و تاریخ نوشته‌های عمومی از سده پنجم تا میانه سده هشتم هجری بر مبنای ترامتنیت ژنت». پژوهش‌های ادبیات تطبیقی، دوره هفتم، شماره 1، بهار، صص 69-90.
مرتضایی‌فرد، زینب، (1390). «روایت مستور»(گزارشی از نشست نقد و بررسی «تهران در بعد از ظهر»). روزنامه جام جم، شنبه ۴ تیر ۱۳۹۰، شماره ۳۱۶۱.
مستور، مصطفی، (1379). روی ماه خداوند را ببوس. چاپ هفتاد و هفتم. تهران: نشر مرکز.
ــــ، ـــــ، (1385). «ادبیات به پرسش‌های بزرگ ما پاسخ نمی‌دهد». روزنامه آفتاب یزد، شنبه 20 خرداد 1385، ش 1811.
مظفری، سیدابوطالب، (1382). «شعر نهضت و شعر نظام»(نگرشی به شعر انقلاب اسلامی ایران). شعر. شماره 34، زمستان، صص 5-9.
مکاریک، ایرنا ریما، (1393). دانش‌نامه نظریه‌های ادبی معاصر. ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی، چاپ پنجم، تهران: آگه.
ملا ابراهیمی، عزت و صغری، رحیمی، (1396). «بررسی روابط بینامتنیت اسطوری در اشعار جبرا ابراهیم جبرا(با تکیه بر اسطوره تموز)». پژوهشنامه نقد ادب عربی. شماره 14، بهار و تابستان، صص 183-212.
نامورمطلق، بهمن، (1394). درآمدی بر بینامتنیت. چاپ دوم(ویرایش دوم)، تهران: سخن.
ــــ ــــ، ـــــ، (1395). بینامتنیت(از ساختارگرایی تا پسامدرنیسم). چاپ اول 1395، تهران: سخن.
نامور مطلق، بهمن و کنگرانی، منیژه، (1388). «از تحلیل بینامتنی تا تحلیل بیناگفتمانی». پژوهشنامه فرهنگستان هنر، شماره پیاپی 12، بهار، 73-94.
نجف‌زاده، مهدی، (1396). «نقدی بر کتاب ادبیات و انقلاب: نویسندگان روس(جامعه‌شناسی ادبیات انقلاب: رابطه متناقض‌نمای ادبیات و انقلاب)». پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی. سال هفدهم، شماره هشتم، بهمن، صص 325-346.
نیکنام، لادن، پژمان، عباس، ارسطویی، شیوا و محبعلی، مهسا، (1393). «سایه‌های پنهان یک متن»(بینامتنیت در ادبیات ایران]گفتگوی لادن نیکنام[ با عباس پژمان، شیوا ارسطویی، و مهسا محبعلی). سینما و ادبیات. شماره 43(پیاپی)، آذر و دی، صص 132-143.
یارشاطر، احسان، (1363). «چرا در شاهنامه از پادشاهان ماد و هخامنشی ذکری نیست؟». ایران‌نامه، زمستان 1363، سال سوم، شماره 10، صص 191-213.