راهبری نقد در دوران مدل‌های زبانی بزرگ (دربارۀ نقد و داوری علمی در عصر هوش مصنوعی و پیشنهاد یک چارچوب)

نوع مقاله : جُستار کوتاه

نویسنده
دانشجوی دکتری رشتۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد
10.48311/lcq.2025.117474.82714
چکیده
این جستار به بررسی تحولات بنیادین در مفهوم نقد و داوری علمی در عصر مدل‌های زبانی بزرگ می‌پردازد. نگارنده با طرح مفهوم گذار از «انسان چاپی» به «انسان پساچاپ»، نشان می‌دهد که چگونه ظهور هوش مصنوعی، مرزهای سنتی میان عاملیت انسانی و ماشینی در تولید و ارزیابی معنا را کم‌رنگ کرده است. مقاله ابتدا به بررسی انگارۀ «تألیف مستقل» و نقش تاریخی ابزارها در فرایند خلق معنا می‌پردازد و سپس نشان می‌دهد که چگونه در عصر دیجیتال، با پیدایش «هم‌بستۀ شناختی» میان انسان و ماشین، مفهوم سنتی داوری علمی با بحران مواجه شده است. با استفاده از تمثیل رود و آسیاب، نویسنده محدودیت‌های ذاتی مدل‌های زبانی - از جمله ناتوانی در درک «اهمیت»، سوگیری‌های ساختاری، و تولید «دروغ‌های راست‌نما» - را تشریح می‌کند. در نهایت، چارچوبی چهارمرحله‌ای برای «راهبری نقد» پیشنهاد می‌شود که شامل: شناخت عامل ماشینی، شک‌ورزی عامل انسانی، انسانی‌کردن شناخت، و داوریِ داوری است. این چارچوب بر «بی‌اعتمادی سازنده» استوار است و نیازمند ایجاد سامانه‌ای با قابلیت حافظۀ جمعی تکاملی و حفظ تنوع معرفت‌شناختی است تا داور از موقعیت منتقد منفرد به راهبر نقد در شبکۀ پیچیده‌ای از تولید معنا تبدیل شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Orchestrating Critique in the Era of Large Language Models (On Scientific Review and Peer Review in the Age of Artificial Intelligence: A Framework Proposal)

نویسنده English

Morteza Anabestani
A PhD candidate in Persian Language and Literature at Ferdowsi University of Mashhad
چکیده English

This paper examines the fundamental transformations in the concepts of critique and scientific peer review in the era of large language models. By introducing the concept of transition from "print human" to "post-print human," the author demonstrates how the emergence of artificial intelligence has blurred traditional boundaries between human and machine agency in the production and evaluation of meaning. The paper first explores the notion of "independent authorship" and the historical role of tools in the meaning-creation process, then shows how in the digital age, with the emergence of "cognitive assemblage" between human and machine, the traditional concept of scientific peer review faces a crisis. Using the metaphor of river and mill, the author explicates the inherent limitations of language models—including their inability to grasp "significance," structural biases, and generation of "plausible falsehoods." Finally, a four-stage framework for "orchestrating critique" is proposed, comprising: machine agent recognition, human agent skepticism, humanizing cognition, and meta-evaluation of evaluation itself. This framework is built on "constructive distrust" and requires establishing an institutional system with evolutionary collective memory capabilities and preservation of epistemological diversity, transforming the reviewer from a solitary critic into an orchestrator of a complex network of meaning production.

کلیدواژه‌ها English

ArtificalLarge Language Models (LLMs)
AI-assisted Peer Review
Orchestrating Critique
Cognitive Assemblage
Writing with Artificial Intelligence