بررسی کهن‌الگوی سفر قهرمان در فیلم « فیلم یک تکه نان» با رویکرد جوزف کمبل

نوع مقاله : پژوهشی-مطالعۀ موردی

نویسندگان
1 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2 کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده
جوزف کمبل(1904-1987م)، محقق اسطوره شناس آمریکایی، بر این باور بود که ناخودآگاه جمعی بشری، به خلق الگوی خاص و متحد در داستان­های ملل منتج خواهد شد که این امر فراتر از اختلافات فرهنگی و تاریخی و ... است. او یکی از این الگوها را کهن‌الگوی سفر قهرمان نامید که قهرمان در مسیر تکامل خود، پس از عبور از سه مرحله دعوت، تشرف و بازگشت، سیر حرکت متعالی یا هبوطی خود را کامل خواهد کرد. از سوی دیگر، فیلم «یک تکه نان» روایت سلوک قهرمانی است که در سفر خود به مقصدی متعالی، پس از طی مراحلی به مقام کمال و فنا می­رسد. لذا این پژوهش با روشی توصیفی – تحلیلی این روایت را با رویکرد سفر قهرمان بازخوانی کرده و به این نتایج دست یافته است که قهرمان بخاطر ساختار عرفانی و محوریت مقوله فنا در این حوزه معرفتی، سفر فیزیکال خود را ناتمام رها کرده و در مرحله بازگشت متوقف می­شود. از سویی، مولف این روایت، سفر عرفانی چهارگانه را ناکام نگذاشته و قهرمان را در وجه فیزیکال در مرحله تشرف به کمال رسانده و در بعد سیر الی العباد، نوعی دگردیسی و پیکرگردانی در قهرمان داستان از قیس به عزیز‌خانم شکل خواهد داد. در حقیقت عزیز‌خانم، نمود وجه معنوی قهرمان است که سفر قهرمان در مرحله بازگشت را کامل خواهد کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Examining the Hero's Journey Archetype in the Movie "Yek Tekke Nan" with Joseph Campbell's Approach

نویسندگان English

majid houshangi 1
fatemeh solemanbeiki 2
1 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Alzahra University, Tehran, Iran
2 MA of Persian Language and Literature, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran.
چکیده English

Joseph Campbell (1904-1987), an American mythologist, believed that the collective human unconscious will result in the creation of a specific and unified pattern in the stories of nations, which goes beyond cultural and historical differences, etc. He called one of these patterns the archetype of the hero's journey, which the hero will complete his transcendental or descending movement in the path of his evolution, after passing through the three stages of invitation, initiation and return. On the other hand, the film " Yek Tekke Nan " is a narrative of the hero's journey, who, in his journey to a transcendent destination, reaches perfection and annihilation after going through several stages. Therefore, this research, using a descriptive-analytical method, rereads this narrative with the approach of the hero's journey and has reached the following conclusions: the hero, due to the mystical structure and the centrality of the category of annihilation in this epistemological field, leaves his physical journey unfinished and stops at the stage of return. On the other hand, the author of this narrative has not failed the four mystical journeys and has brought the hero to perfection in the physical aspect in the stage of initiation and in the dimension of the Seir al-Ebad elal-Ma'ad , he will form a kind of metamorphosis and embodiment in the hero of the story from Qais to Azizkhanam. In fact, Azizkhanam is the manifestation of the spiritual aspect of the hero who will complete the hero's journey in the stage of return.

کلیدواژه‌ها English

Mythological criticism
archetype
hero's journey
film
Yek Tekke Nan

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از 06 آبان 1404