استعاره‌های بدن در عاشقانه‌های شاملو

نوع مقاله : پژوهشی-مطالعۀ موردی

نویسندگان
1 دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد
2 عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
بدن دال مرکزی رخدادهای عاشقانه در اشعار شاملو است. ابژه بدن ما را به طرحواره‌های ذهنی شاملو دربارۀ عشق می‌رساند. پس از استخراج استعاره‌های عشق در سرتاسر آثارش، چهار دورۀ شاعری برای او تعیین کردیم. این دوره‌ها در عین تداخل مفهومی، حاکی از گسست‌ها و چرخش‌ها در ذهنیت عاشقانه اوست. وجه تمایز این مقاله در تمرکز بر استعاره‌های بدن است و دوره‌‌بندی زندگی هنری او نیز بر همین اساس صورت گرفته‌است. شاملوی نخست گرایشی به عشق بدنمندانه ندارد، شاملوی دوم سعی می‌کند میان عشق بدنمندانه و اندیشه‌های سیاسی – اجتماعی تناسب و توازن ایجاد کند. حرکت او در این مرحله از ذهنیت عاشقانه سنتی به ذهنیت عاشقانه مدرن است. شاملوی سوم در صدد تلفیق دو ساحت عاشقانه‌پرازی و سیاسی‌سرایی است و سرانجام به شاملوی چهارم می‌رسیم که در جدال میان عشق و مرگ دست و پا می‌زند. این جدال تا آخرین روزهای بودن و سرودن در ذهن و زبانش جریان دارد.  


 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Examining Shamloo's Loving Mindset Through Body Metaphors

نویسندگان English

ali kelidary 1
S.Mahdi Zarghani 2
1 Faculty of Literature and Humanities, Department of Persian Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad
2 Faculty member, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده English

The body is the central signifier of romantic events in Shamloo’s poems. The body object leads us to Shamloo’s mental schemas about love. After extracting metaphors of love throughout his works, we have determined four periods of his poetry. While conceptually overlapping, these periods indicate ruptures and turns in his romantic mindset.The distinctive feature of this article is its focus on the metaphors of the body, and the periodization of his artistic life is also based on this. The first Shamlou does not have a tendency towards physical love, the second Shamlou tries to create a balance between physical love and socio-political ideas. His movement in this stage is from a traditional romantic mentality to a modern romantic mentality.The third Shamlu seeks to combine the two aspects of romanticism and political poetry, and finally we reach the fourth Shamlu, which struggles in the struggle between love and death. This struggle continues in his mind and language until the last days of his existence and writing.

کلیدواژه‌ها English

Shamloo
Romantic Mindset
Body Studies