مشروعیت و سلب مشروعیت از مزدک

نوع مقاله : پژوهشی-مطالعۀ موردی

نویسندگان
1 • دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی • دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، ایران
2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، ایران
چکیده
این مقاله با هدف بررسی سازوکارهای تولید و سلب مشروعیت از مزدک در منابع تاریخی به بازخوانی جایگاه تاریخی و گفتمانی مزدک، مصلح اجتماعی سدۀ پنجم میلادی، در زمینۀ سیاسی‌ـ‌ایدئولوژیک دورۀ قباد ساسانی می‌پردازد. این جستار با بهره‌گیری از روش تحلیلی‌ـ‌گفتمانی می‌کوشد نشان دهد که گفتمان رسمی ساسانی چگونه از رهگذر ابزارهای روایی، اسطوره‌ای و تاریخی، تصویری معین از مزدک ساخته و کنش‌های او را ذیل مفاهیمی چون «بدعت» و «جنبش» بازتعریف کرده است. بررسی نام و نشان مزدک چارچوب این تحلیل را تشکیل می‌دهد. فرضیۀ اصلی آن است که این روایت‌ها نه بازتابی مستقیم از واقعیت تاریخی، بل‌که بازنمودهایی گفتمانی‌اند که در خدمت تثبیت هژمونی نهاد سلطنت و دین رسمی در واپسین قرون شاهنشاهی ساسانی قرار گرفته‌اند. بررسی روایت‌های تاریخی نشان می‌دهد که تصویر مزدک در بستر مناسبات گفتمانی شکل گرفته است. یعنی  رویدادهایی تاریخی در عمل از طریق بازنمایی‌هایی گفتمانی‌ روایت می‌شوند. عمل‌کرد این قبیل بازنمایی‌ها مشروعیت‌بخشی به ساختارهای قدرت و سلب اعتبار از بدیل‌های اجتماعی‌ـ‌ایدئولوژیک است.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Legitimization and de-legitimization:

نویسندگان English

Masoud Algooneh Jouneghani 1
Zahra Fakkari 2
1 • Associate professor, Department of Persian Language and Literature, • Humanities faculty, University of Isfahan, Iran
2 Ph. D student of Persian Language and Literature, • Humanities faculty, University of Isfahan, Iran
چکیده English

This article reexamines the historical and discursive position of Mazdak, the fifth-century social reformer, within the political and ideological context of the reign of Kavad I of the Sasanian Empire. The primary aim is to investigate the mechanisms through which Mazdak’s legitimacy was constructed and later delegitimized in historical sources. Employing an analytical and library-based methodology, the study explores how the official Sasanian discourse utilized narrative, mythological, and historiographical tools to portray a specific image of Mazdak, interpreting his actions through notions such as “heresy” and “social disorder.” The analysis encompasses Mazdak’s name and identity. The article argues that these historical narratives do not merely reflect historical reality but function as discursive constructs that served to reinforce the hegemony of the royal authority and official religion during the final centuries of the Sasanian monarchy. The examination of historical narratives reveals that the image of Mazdak has been shaped within the framework of discursive relations. In other words, historical events are, in practice, narrated through discursive representations. The function of such representations is to legitimize power structures and to delegitimize socio-ideological alternatives.
 

کلیدواژه‌ها English

Legitimization
Mechanisms of delegitimization
Historical narrativization
Discursive mechanisms