بردار کردن حسنک وزیر: خوانش روایی رویداد تاریخی بر اساس نظریۀ دیوید هرمن

نوع مقاله : پژوهشی-مطالعۀ موردی

نویسندگان
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی
چکیده
تاریخ بیهقی، به عنوان یکی از آثار منحصر به فرد ادبی-تاریخی، به دلیل ویژگی‌های خاص روایی همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. ابوالفضل بیهقی با به کار بردن شیوه‌های خاص روایت‌پردازی، مرز میان تاریخ، داستان و روایت را در اثر خود در هم شکسته و از رویدادهای تاریخی، اثر ادبی متمایزی را پدید آورده است. در این جستار، با روش تحلیلی-توصیفی، رویکرد روایت‌شناسی و با استناد به نظریۀ دیوید هرمن، زوایای مختلف رویداد تاریخی «بردار کردن حسنک» را واکاویدیم. هرمن در بنیان نظری خود، برای تحلیل ساختارِ منجر به روایت‌مندی، چهار سطح واقع‌شدگی، توالی رویدادها، جهان‌پردازی/جهان‌پریشی و هم‌بوم‌پنداری را معرفی می‌کند. تحلیل روایت بیهقی از این رویداد نشان می‌دهد که وی در هر سطح، از شیوه‌های متمایز از سایر مورخین این دوره بهره جسته و توانسته از سطح گزارش فاصله بگیرد و به سطح آفرینش نزدیک شود. در سطح واقع‌شدگی، بیهقی با چهره‌های مختلف در ضمن روایت ظاهر می‌شود و با شگردهای تعاملی و موضع‌گزینی‌های متعدد، متن را از تک‌صداییِ گزارشی خارج می‌کند. در سطح توالی رویدادها نیز فرآیند روایی مشخصی را می‌بینیم که دارای تعین غایت‌شناختی است و متن را از حالت گزارشِ صرف فاصله می‌دهد. بیهقی در سطح سوم روایت با ترکیب عناصر اصلی و فرعی، جهان روایی‌ خود را برساخته است که در نهایت منجر به ایجاد حس هم‌بوم‌پنداری در مخاطبان می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Narrative reading of the historical event "Execution of Hasanak Vazir" based on the theory of David Herman

نویسندگان English

Shirin Roshani
Habibollah Abbasi
Faculty of literature and Humanities, Kharazmi University
چکیده English

The history of Beyhaqi, as one of the unique literary-historical works, has always captured the researchers’ attention due to its special narrative features. Abolfazl Beyhaqi has broken the boundaries between history, story and narration by using special methods of narration in his work and has created a distinct literary work out of historical events. In this essay, we analyzed different angles of the historical event of "execution of Hasanak" with the analytical-descriptive method, the narratology approach and referring to David Herman's theory. In his theoretical foundation, Herman introduces four levels of situatedness, event sequencing, worldmaking/world disruption, and what-it’s-like to analyze the structure that leads to narrative. The analysis of Beyhaghi's narration of this event shows that he has used different methods from other historians of this period at every level and was able to distance himself from the level of reporting and approach the level of creation. At the level of situatedness, Beyhaghi appears with different faces in the narration and with interactive techniques and multiple positions, he takes the text out of the monotony of reporting. At the level of the event sequencing, we also see a specific narrative process that has a teleological determination and distances the text from the state of mere reporting. In the third level of narration, Bayhaghi has created his narrative world by combining main and secondary events, which ultimately leads to creating a sense of empathy in the audience.

کلیدواژه‌ها English

History of Beyhaqi
Execution of Hasanak
Narration
Narrative
David Herman