بررسی تاریخ بیهقی با رویکرد تحلیل گفتمان

نوع مقاله : پژوهشی کیفی

نویسندگان
1 استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران
چکیده
اگر زبان را نه آینۀ منعکس‏کنندۀ مبارزه‏ها، بلکه موضوع مبارزه‏ها و ابزار مبارزه‏ تلقی کنیم، دیگر به جای آن باید از دال گفتمان استفاده کرد که مفاهیم قدرت و زبان را در یک درهم‌تنیدگی مداوم و تفکیک‌ناپذیر مفهومی، قابل فهم می‏سازد. درهمین راستا این مقاله بر آن است تا با روشی گفتمانی و با اتخاذ دیدی انتقادی متن تاریخ بیهقی را به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین متون کلاسیک ادبیات فارسی بفهمد و بخواند. به عبارت دیگر با قرار دادن این متن در بافت گفتمانی‏اش و رابطۀ‏ دیالکتیکش با قدرت و فهمیدن این متن به‌عنوان میدان مبارزۀ‏ قدرت‏ها و گفتمان‏های متضاد و متخاصم جامعه بتوان به فهمی نو از آن دست پیدا کرد. برای رسیدن به این هدف از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف برای انجام تحلیل‏های خرد متنی، و از نظریۀ گفتمان لاکلاو و موف برای انجام تحلیل‏های کلان گفتمانی عصر بیهقی، به‌طور هم‌زمان و ترکیبی بهره می‏گیرد تا بتوان به نوعی تحلیل گفتمانی خرد و کلان رضایت‌بخش از متن و عصر تاریخ بیهقی دست پیدا کرد. متن تاریخ بیهقی چنان که نشان داده می‏شود، نه منعکس‌کنندۀ‏‏ راستین مبارزات بلکه خود بخشی از فرایند مبارزه است. این متن تحت تأثیر زنجیرۀ گفتمان‏های حاکم است و علیه گفتمان‏های پیرامونی به‌کار گرفته می‏شود. تاریخ بیهقی، تحت تأثیر گفتمان که ذهن دوقطبی متن را به یک بازنمایی جهت‏دار از جریان امور و واقعیت‏ها می‏کشاند، گفتمان‏های حاکم را برجسته مس‌سازد و گفتمان‏های پیرامونی را به حاشیه می‏راند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Investigating Tarikh-e Beyhaghi through Discourse Analysis

نویسندگان English

Ghodsieh Rezvanian 1
Jafar Rezapour 2
1 Professor of Persian Language and Literature, University of Mazandaran
2 Master's degree in Persian language and literature,University of Mazandaran
چکیده English

If we consider language not as a mirror reflecting struggles, but as the subject and tool of struggles, then we should use the signifier of discourse, which makes the concepts of power and language understandable in a continuous and inseparable conceptual entanglement. This article aims to analyze the text of Tarikh-e Beyhaqi as one of the most influential classical texts of Persian literature with a discursive method. In other words, by placing this text in its discursive context and its dialectical relationship with power, and understanding this text as the field of conflict between powers and conflicting discourses of society, a new understanding of it can be achieved. In order to achieve this goal, Fairclough's critical discourse analysis method is used to perform micro-textual analysis, and Laclau and Mouffe's discourse theory is used to perform macro-discourse analysis of Bayhaghi era. The text of Tarikh-e Beyhaqi, as shown, does not reflect the true struggle, but itself, is part of the struggle process. This text is influenced by the chain of ruling discourses and is used against peripheral discourses. Tarikh-e Beyhaqi, under the influence of the discourse that pulls the bipolar mind of the text to a directional representation of the flow of affairs, highlights the ruling discourses and marginalizes the peripheral discourses.

Extended Abstract

Introduction

Discourse is a special way of understanding the world, a special understanding and a special way of speaking that pushes other possible ways of understanding the world to the sidelines by highlighting itself. In fact, language - which is the common thread of all different discourses - is structured in the framework of formats that are governed by ideological disciplines. These structured formats - which are discourses - are fighting in an irreconcilable way to reach the hegemonic position in the whole society. If we consider language not as a mirror reflecting struggles, but as the subject and tool of struggles, then we should use the signifier of discourse, which makes the concepts of power and language understandable in a continuous and inseparable conceptual entanglement.



Methodology

This article aims to analyze the text of Tarikh-e Beyhaqi as one of the most influential classical texts of Persian literature with a discursive method. In other words, by placing this text in its discursive context and its dialectical relationship with power, and understanding this text as the field of conflict between powers and conflicting discourses of society, a new understanding of it can be achieved. In order to achieve this goal, Fairclough's critical discourse analysis method is used to perform micro-textual analysis, and Laclau and Mouffe's discourse theory is used to perform macro-discourse analysis of Bayhaghi era. Due to the expanse of the text of the book, and the limitation of the article, only one theoretical topic (sermon) and two historical-fictional topics (the story of Afshin and Budolaf - and the nobles of Ray's response to Sultan Masoud) have been selected for analysis.

Discussion and conclusion

The sermon presents three parables comparing: the kingdom of Alexander and Ardashir Sassanid, the rise of the Ghaznavids, not having the privilege of the Iranian race, and comparing the hierarchy of the government structure with the human body, and in all three by justifying and giving priority to the Ghaznavid rulers, it marginalizes the competing discourse. In two historical-fictional stories, the story of Afshin and Budolaf, which has a very strong narrative aspect and is therefore very influential, has been chosen to explain the bipolar mentality and highlight Us and make Them alien. "Them" in this story is a racial alienation, which is indeed Afshin, the general of army of the Caliphate, but of Iranian race. In the story of the nobles of Ray's response to Sultan Masoud and their devotion to him, the fear and ingratitude of the people make the Ghaznavid rulers and Sunnid discourse stand out and marginalize Al-e Bouyeh rulers and Shia discourse.

The text of Tarikh-e Beyhaqi, as shown, does not reflect the true struggle, but itself, is part of the struggle process. This text is influenced by the chain of ruling discourses and is used against peripheral discourses. Tarikh-e Beyhaqi, under the influence of the discourse that pulls the bipolar mind of the text to a directional representation of the flow of affairs, highlights the ruling discourses and marginalizes the peripheral discourses.

کلیدواژه‌ها English

power
Discourse
Text
Criticism
Tarikh-e Beyhaqi
بیهقی، ابوالفضل.(1356). تاریخ بیهقی. به کوشش علی اکبر فیاض، چ دوم. دانشگاه فردوسی مشهد.
حسین پناهی، فریدون.( 1390). «تقابل حقیقت و واقعیت در تاریخ بیهقی بر مبنای تحلیل گفتمانی»، جستارهای ادبی، شماره 173.
دریفوس، هیوبرت و پل رابینو. (1391). میشل فوکو: فراسوی ساختگرایی و هرمنیوتیک با مؤخره‌ای به قلم میشل فوکو، ترجمه حسین بشیریه. تهران: نشر نی.
دینه‌سن، آنه ماری.(1389). درآمدی بر نشانه‌شناسی. ترجمه‌ی مظفر قهرمان. چ چهارم. آبادان: نشر پرسش.
زرقانی، مهدی، زهرا آقابابایی خوزانی، امید ایرانلو، فاطمه جهانپور، حمید خادمی، محسن شرفایی، فرزانه فرخ‌فر. (1398).تاریخ بدن در ادبیات. تهران: نشر سخن.
سلطانی، علی اصغر.(1384). قدرت، زبان و گفتمان(سازوکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی)، تهران: نشر نی.
فوکو، میشل.(1387). مراقبت و تنبیه( تولد زندان). ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده. تهران: نشر نی.
فوکو، میشل.(1389). تولد زیست سیاست. ترجمه رضا نجف زاده، تهران: نشر نی.
فوکو، میشل.(1389). دیرینه‌شناسی دانش. ترجمه عبدالقادر سواری. تهران: نشر نی.
مولانا، جلال الدین محمد بلخی.(1387). مثنوی معنوی. قم: انتشارات نگاه آشنا.
نلسون، رابرت اس و ریچارد شیف. (1395). مفاهیم بنیادی تاریخ هنر. ترجمه‌ی مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران: مینوی خرد.
والدمن، مریلین (1375). زمانه، زندگی و کارنامه بیهقی. ترجمه منصوره اتحادیه (نظام مافی). تهران: تاریخ ایران.
یورگنسن، ماریان و لوئیز فیلیپس.(1389). نظریه و روش در تحلیل گفتمان. ترجمه هادی جلیلی. تهران: نشر نی.