شخصیتی با چهار رونوشت: رمزگشایی از ساختار روایی دایره‌وار در رمان 1 2 3 4 اثر پل آستر

نوع مقاله : پژوهشی -نظری اصیل

نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد
2 استادیار دپارتمان زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی دکتر علی شریعتی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
آخرین رمان پل آستر که در سال 2017م منتشر شده است، با خلق شخصیتی با چهار رونوشت، بار دیگر قدرت او را در آفرینش رمانی تأثیرگذار و درعین حال عجیب و پیچیده به‌نمایش می‏گذارد. عنوان غیرمعمول این کتاب، ۱ ۲ ۳ ۴ (چهار، سه، دو، یک) توجه متنقدان زیادی را برانگیخته است؛ اما نقدهای این رمان به روشن کردن پیچیدگیهای طراحی‌شده در این روایت پسامدرن کمک چندانی نکردهاند. جستار پیشِ‌رو برآن است تا ساختار روایی برجسته این اثر را واکاوی کند و با تکیه بر نظریه چندجهانی و جهانهای ممکن ماری ـ لور رایان، فضای روایی این رمان را مورد بررسی قرار دهد. نتایج این جستار نشان میدهد آستر در این رمان نوعی مهندسی روایت در چهار بُعد را طراحی کرده است که در آن، دنیای ذهنی شخصیتی به‌نام فرگوسن در چهار رونوشت ظاهر می­شود. در مهندسی روایت چهارگانه آستر، چندجهانی روایت در چهار شاخه و چهار مسیر پیش می­رود تا ماجراهای زندگی­ چهار فرگوسن را نقل کند. در پایان روایت و با استفاده از پیچشی نهایی، آستر چهارمین فرگوسن را در مقام نویسنده رمانی با نام 1 2 3 4 قرار می­دهد که ساختار دایره­وار روایت را آشکار می‌کند. با درک چنین ساختاری، خواننده نقطه صفر روایت (1.0) را کشف می­کند و درمی‌یابد که آستر از چه رو روایت را در این نقطه با ماجرایی شوخی­مانند و بی­ارتباط به داستان اصلی آغاز می‌کند و به‌پایان می­رساند. وی با تکیه بر دگرگونی ساختار روایت موفق شده ­است جهت­های متناقض ذهن و هویت نویسنده را به‌صورت تجسمی ملموس به‌نمایش بگذارد. چندجهانی روایت و شخصیت در این نقطه صفر نمود می­یابد و بدین سان، 1 2 3 4 ـ یک فیلم هولوگرافیک چهاروجهی ـ جان می­گیرد تا شخصیت چهارگانه فرگوسن را برای خواننده تصویر کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

A Quadripartite Character: Decoding the Circular Narrative Structure in Paul Auster"s 4321"

نویسندگان English

Anita Taali 1
Zohre Taebi Noghondari 2
Mahmood Reza Ghorban-Sabbagh 2
1 M.A.student in English Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad
2 Assistant professor, Department of English Literature, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده English

Auster’s latest novel, published in 2017, reveals his mastery in creating a complicated and unusual narrative once again. The title of this novel, 4321, has been a point of interest to a number of critics, but their analyses have not been successful in clarifying the complexities of its narratology. The current study aims to investigate the narrative structure of this novel based on Ryan’s possible worlds and multiverse theories. The findings reveal that in this novel, Auster engineers a 4D narrative in which the mental world of a character named Ferguson is represented. In this 4D narrative, the multiverse progresses in four paths to tell the tales of four Fergusons. At the end of the narrative, using a final twist, Auster declares the fourth Ferguson as the author of a book entitled 4321, thus exposing the circular structure of its structure. This revelation helps the reader recognize the point zero of the narrative (1.0) and understand Auster’s motif in beginning and ending the narrative with a joke. The transformation of the narrative structure enables Auster to successfully represent a tangible embodiment of the contradictory layers in the authorial self and mentality. Hence, 4321 comes to life, seemingly similar to a 4D holographic movie, to embody the multiverse of Ferguson’s character in its narrative multiverse.

کلیدواژه‌ها English

quadripartite character
4D narratology
narrative multiverse
postmodern character
possible worlds
بامشکی، سمیرا (1395). «جهان های موازی و معناشناسی روایت» در فصلنامه ی علمی-پژوهشی نقد ادبی 9(34)، تهران: دانشگاه تربیت مدرس. 91-118
Auster, P. (2017a). 4321. London : Faber and Faber.
Cummins, A. (2017, January 29). A long-winded coming-of-age tale (Review of the book 4321 by Paul Auster). The Gaurdian. Retrieved from https://www.theguardian.com/books/2017/jan/27/4321-by-paul-auster-review
Deutsch, David. 1991. The Fabric of Reality: The Science of Parallel Universes—and Its Implications. New York: Allen Lane.
Doyle, R. (2017, February 04). 4321 review: The last fat novel of a collapsed American pride. The Irish Times. Retrieved from https://www.irishtimes.com/culture/books/4-3-2-1-review-the-last-fat-novel-of-a-collapsed-american-pride-1.2946777
Laity, P. (2017, January 20). Paul Auster: ‘I'm going to speak out as often as I can, otherwise I can't live with myself'. The Guardian. Retrieved from https://www.theguardian.com/books/2017/jan/20/paul-auster-4321-interview
McHale, B. (1987). Postmodernist fiction. London: Routledge.
Miller, L. (2017, January 22). Paul Auster’s Novel of Chance. The New Yorker. Retrieved from https://www.newyorker.com/magazine/2017/01/30/paul-austers-novel-of-chance
Morrison, B. (2017, January 27). A man of many parts (Review of the book 4321 by Paul Auster). The Gaurdian. Retrieved from https://www.theguardian.com/books/2017/jan/27/4321-by-paul-auster-review
Prince, G. (1990). On narratology (past, present, future). French Literature Series, 17(1), 1-14
Ryan, M. L. (1991). Possible worlds, artificial intelligence and narrative theory. Bloomington: Indiana UP.
Ryan, M. L. (2005). Possible worlds theory. In D. Herman, M. Jahn, & M. L. Ryan (Eds), Routledge encyclopedia of narrative theory (pp. 446-450). New York: Routledge.
Ryan, M. L. (1968). Embedded narratives and tellability. Style 20(3), 319-40
Ryan, M. L. (2006). From parallel universes to possible worlds: Ontological pluralism in physics, narratology and narrative. Poetics Today, 27(4), 633-674
Ryan, M., L. (2012). Possible worlds. In Peter Hühn et al (Eds.), The living handbook of narratology. Retrieved from https://www.lhn.uni-hamburg.de/node/54.html.
Silcox, B. (2017, April). 4321 by Paul Auster. Australian Book Review. Retrieved from https://www.australianbookreview.com.au/abr-online/archive/2017/201-april-2017-no-390/3985-beejay-silcox-reviews-4321-by-paul-auster
Williamson, A. (2017). Reading to you, or the aesthetics of marriage: Dialogue intertextuality in the works of Siri Hustvedt and Paul Auster (Doctoral dissertation). University of London: Birkbeck
Zanucco, Marta. 2017. Multiple realities and alternate lives: navigating conflicting scenarios in Paul Auster’s 4 3 2 1, Philip Roth’s The Counterlife, and Kate Atkinson’s Life After Life. (PhD dissertation). Università Ca' Foscari