استعاره و زمان تحلیل تقارن یا عدم تقارن فرایند استعاره برمبنای مفهوم زمان در نظریۀ نسبیت

نوع مقاله : پژوهشی -نظری اصیل

نویسندگان
1 پژوهشکدۀ تحقیق و توسعۀ علوم انسانی (سمت)
2 دانشجوی دکتری پیام نور تهران
3 دانشگاه آزاد خوراسگان
چکیده
استعاره ـ در معنای عام خود ـ هرگونه انتقال معنا از چیزی به چیز دیگر است. آشکار است که بخش بزرگی از مطالعات انسانی (از مطالعات حوزۀ زبان و ادبیات تا مطالعات روانشناختی، فلسفی و جامعهشناختی) بررسی شیوههای این انتقال معنا و مطالعۀ چگونگی آن است. در مطالعات زبانی مربوط به استعاره، درباب شیوۀ انتقال معنا از واژه یا عبارت «پایه» به جانب واژه یا عبارت «هدف»، دو رویکرد وجود داشته است: رویکردی که فرایند تشکیل استعاره را متقارن میداند و اصحاب آن معتقدند طرفین استعاره (پایه و هدف) نقش متوازن یا خنثایی را در فرایند استعاره ایفا می‏کنند؛ رویکرد دوم از نظرگاهی مخالف، فرایند استعاری را جهتدار میداند و به‌باور طرفداران آن، در این فرایند واژه یا عبارت پایه نقش بیشتری دارد و معنای خود را به هدف تحمیل میکند. در مقالۀ حاضر، پس از مرور اجمالی آرای اندیشمندان رویکردهای مذکور، به این پرسش اساسی پرداخته شده که چه عواملی بر متقارن یا نامتقارن بودن فرایند استعاره اثر می‌گذارد. برای پاسخ به این پرسش، ضمن پیش چشم نهادن فرضیۀ تأثیر «زمان» و بهرهگیری از برخی مفاهیم نظریۀ نسبیت عام انیشتین (فضا ـ زمان، جهانخط، گرانش و تانسور) کوشیده شد نقش عامل «زمان» در ایجاد نیروی گرانشی در فضا ـ زمانِ ذهن نشان داده شود. کیفیگرایی و سیالیت یافتههای نظریۀ نسبیت درباب «زمان» و سازگاری آن با منظر مطالعاتی مقاله حاضر دربارۀ زبان و ذهن، تنها دلیل انتخاب این نظریه بوده است. درنهایت این نتیجه به‌دست آمد که عامل «زمان» در نامتقارن بودن فرایند استعاره میتواند اثرگذار باشد: هرچه واژه یا عبارت پایه آشناتر باشد (به تعبیر دیگر، قدیمیتر باشد)، نیروی گرانشی بیشتری دارد و بیشتر میتواند معنای خود را بر هدف فرافکند و معنای آن را تحت تأثیر قرار دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Metaphor and Time

نویسندگان English

foad molooodi 1
Hamed Yazdkhasti 2
niloofar ghorbani 3
1 Institute for Research and Development of Humanities
2 payame nur uuniversity
3 Azad university of khurasgan
چکیده English

The effects and actions of the two words used in the process of creating a metaphor have always been considered, how the transfer of meanings from one word to another is questioned by the researchers; there are two groups of theorists; a group forms the metaphor formation process Symmetrical and believe that the two words of the foundation and purpose play a balanced role in the process of metaphor, in contrast to the other group, they believe that in formulating the metaphor and creating the meaning of that base word, more and more, they impose their meaning on the word of the target. Slowly The main question of this article is what determines the symmetry or asymmetry of the process of metaphor? In this paper, some of the concepts in Einstein's theory of relativity such as space-time, line of world, gravity and tensor were used to study this question. Following theoretical reviews in this article, one can conclude that the "time" factor in the asymmetry of the metaphor process can be affected. In fact, in the process of metaphor, the basic word is more familiar, in other words older, more gravitational force than the meaning of its meaning on the word of the target and its meaning is affected

کلیدواژه‌ها English

Metaphor
symmetry
asymmetry
Relativity
Gravity
برک، لورا (2007). روانشناسی رشد ( از لقاح تا کودکی). ترجمۀ یحیی سید محمدی. جلد اول، چاپ هفدهم، تهران: نشر ارسباران، 1389.
جورج، الیس و ویلیامز، روث (1988). فضا ـ زمان تخت و خمیده. ترجمۀ یوسف امیر ارجمندی. چاپ دوم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، 1389.
شولتز، دوان پی و شولتز، سیدنی الن (1988). نظریه‎های شخصیت. ترجمۀ یحیی سید محمدی؛ چاپ دوم، تهران: مؤسسه ی نشر هما، 1378.
ریو، جان مارشال (2005). انگیزش و هیجان. ترجمۀ یحیی سید محمدی. ویراست چهارم، چاپ شانزدهم، تهران: ویرایش، 1390.
زیگموند، فروید (1924). شرح کوتاهی دربارۀ روانکاوری. ترجمۀ حسین پاینده. فصلنامۀ ارغنون. شماره 21، بهار 1382، 23-1.
مریام،جیمزلیتر و پوکریگ،گلن(2007). دینامیک. ترجمۀ محمدرضاافضلی، تهران: نشرکتبدانشگاهی، 1389.
نیومن، باربارا و نیومن، فیلیپ (2015) نظریه‎های رشد انسان. ترجمۀ مجتبی امیری مجد. تهران: نشر دانژه،01394.
ویگوتسکی، لو سمنوویچ (1973). تفکر و زبان. ترجمۀ حبیب اله قاسم زاده. تهران: انتشارات فرهنگیان، 1380.
Barsalou, L. W. (2008). Grounded cognition. Annual Review of Psychology, 59, 617–645.
Blasko, D. G., & Connine, C. M. (1993). Effects of familiarity and aptness on metaphor processing. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 19,295–308.
Bowdle, B., & Gentner, D. (2005).The career of metaphor. Psychological Review, 112, 193–216.
Chiappe, D. L., & Kennedy, J. M. (1999). Aptness predicts preference for metaphors or similes, as well as recall bias. Psychonomic Bulletin & Review, 6, 668–676.
Cienki, A., Cornelissen, J. P., & Clarke, J. (2008, November). The role of human scale, embodied metaphors⁄ blends in speech and gestures of entrepreneurs. Paper presented at the 9th Conference on Conceptual
Dubrovin, B. A., Fomenko, A. T., and Novikov, S. P. Modern Geometry - Methods and Applications, Second Edition, Springer-Verlag, New York, 1992 .
Gallese, Vittorio & Lakoff, George (2005). The Brain’s Concepts: The Role of The Sensory-Motor System in Concepts ual Knowledge. Cognitive Neuropsychology, 22 (3/4), 455–479.
Gerrig, R. J., & Healy, A. F. (1983). Dual processes in metaphor understanding: Comprehension and appreciation. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, & Cognition, 9, 667–675.
Gentner, D. (1988). Metaphor as structure mapping: The relational shift. Child Development, 59, 47–59
Gentner, Dedre & Wo1ff, Phillip(1997). Alignment in the Processing of Metaphor. JOURNAL OF MEMORY AND LANGUAGE 37, 331-355
Gentner, D., & Wolff, P. (2000). Metaphor and knowledge change. In E. Dietrich & A. Markman (Eds.), Cognitive dynamics: Conceptual change in humans and machines (pp. 295–342). Cambridge, MA: MIT Press.
Glucksberg, S., & McGlone, M. S. (1999). When love is not a journey: What metaphors mean. Journal of Pragmatics, 31, 1541–1558.
Gibbs, R. (2006). Embodiment and cognitive science. New York: Cambridge University Press.
Gibbs, R. W., Costa Lima, P. L., & Francozo, E. (2004). Metaphor is grounded in embodied experience. Journal of Pragmatics, 36, 1189–1210
Glucksberg, S., Gildea, P., & Bookin, H. (1982). On understanding non-literal speech: Can people ignore metaphors? Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 1, 85–96.
Glucksberg, S., & Keysar, B. (1990). Understanding metaphorical comparisons: Beyond similarity. Psychological Review, 97, 3–18.
Glucksberg, S., McGlone, M. S., & Manfredi, D. (1997).Property attribution in metaphor comprehension. Journal of Memory and Language, 36, 50–67
Glucksberg, S., & McGlone, M. S. (1999). When love is not a journey: What metaphors mean. Journal of Pragmatics, 31, 1541–1558.
Heine, B. (1997). Cognitive foundations of grammar. New York: Oxford University Press.
Jones, Lara L & Estes, Zachary (2006). Roosters, robins, and alarm clocks: Aptness
and conventionality in metaphor comprehension . Journal of Memory and Language 55 ,18–32.
Johnson, M. (1987), The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination andReason. Chicago: Univ. of Chicago Press.
Lakoff, G. (1988), ``Cognit ive Semant ics' ' , In Eco. U. etal. (eds) . Meaning and Mental Representations. 119-154. Bloomington and Indianapolis: Indiana Univ. Press;
Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
Lakoff, G., & Johnson, M. (1999). Philosophy in the flesh: The embodied mind and its challenge to western thought. New York: Basic Books.
Malgady, R. G., & Johnson, M. G. (1976). Modifiers in metaphors: Effects of constituent phrase similarity on the interpretation of figurative sentences. Journal of Psycholinguistic Research, 5, 43–52.
Miller, G. A. (1979). Images and models, similes and metaphors.In A. Ortony (Ed.), Metaphor and thought (1st ed., pp. 202–250). Cambridge, England: Cambridge University Press.
Murphy, G. L. (1996). On metaphoric representation. Cognition, 60, 173–204.
Nicole L. Wilson, Raymond W. Gibbs, Jr. (2007) , Real and Imagined Body Movement Primes Metaphor Comprehension. Cognitive Science 31 ,721–731.
Rumelhart, D. E., & Abrahamson, A. A. (1973b). A model for analogical reasoning. Cognitive Psychology, 5(1), 1–28.
Rumelhart, D. E., & Abrahamson, A. A. (1973b). A model for analogical reasoning. Cognitive Psychology, 5(1), 1–28.
Shen, Y. (1989). Symmetric and asymmetric comparisons. Poetics, 18, 517–536.
Tourangeau, R., & Sternberg, R. J. (1981).Aptness in metaphor. Cognitive Psychology, 13, 27–55.
Tversky, A. (1977). Features of similarity.Psychological review, 84(4), 327–352.
Way, E. C. (1991). Knowledge representation and metaphor. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic.
Wolff, Phillip.,& Gentner, Dedre. (2000). Evidence for role-neutral initial processing of metaphors. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, & Cognition, 26, 529–541.
Wolff, Phillip P., & Gentner, Dedre.(2011). Structure-Mapping in Metaphor Comprehension. Cognitive Science 35, 1456–1488