ـ قرآن کریم
ـ آسابرگر، آرتور (1387). روشهای تحلیل رسانهها. ترجمه پرویز اجلالی. چ3. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد.
ـ آشوری، داریوش (1379). عرفان و رندی در شعر حافظ. تهران: نشر مرکز.
ـ آلن، گراهام (1380). بینامتنیت. ترجمه پیام یزدانجو. تهران: نشر مرکز.
ـ اباذری، یوسف و ندا میلانی (1384). «بازنمایی مفهوم غرب در نشریات دانشجویی». نامه علوم اجتماعی. ش26. صص97ـ121.
ـ ابدالی، فرهاد و امیرعلی نجومیان (1392). «خودواسازی تقابل دوگانه حافظ/ زاهد در غزلیات حافظ (خوانش دریدایی)». پژوهشهای ادبی. س10. ش41. صص9ـ30.
ـ ایزدپناه، امین و بابک شمشیری (1394). «در جستوجوی دیگری، بررسی جلوههای دگربودگی در ادبیات کودک و نوجوان ایران». مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز. س6. ش2. صص1ـ26.
ـ باختین، میخاییل (1373). سودای مکالمه. خنده و آزادی. ترجمه و گردآوری از محمد پوینده. تهران: شرکت فرهنگی هنری آرست.
ـ پاینده، حسین (1385). نقد ادبی و دموکراسی (جستارهایی در نظریه و نقد ادبی). تهران: نیلوفر.
ـ تبریزی، شمسالدین محمد (1369). مقالات شمس. تصحیح محمدعلی موحد. تهران: خوارزمی.
ـ تودورف، تزوتان (1377). منطق گفتگویی میخاییل باختین. ترجمه داریوش کریمی. تهران: نشر مرکز.
ـ جهاندیده کودهی، سینا (1391). «پدیدارشناسی و سنخشناسی مخالفخوانیهای احمد شاملو». فصلنامه نقد ادبی. س5. ش19. صص103ـ134.
ـ چندلر، دانیال (1394). مبانی نشانهشناسی. ترجمه مهدی پارسا و زیر نظر فرزان سجودی. تهران: سوره مهر.
ـ حقیقی، شاهرخ (1387). گذار از مدرنیته (نیچه، فوکو، لیوتار، دریدا). تهران: آگه.
ـ رضی، احمد و مهدیه فیض (1387). «ویژگیهای زبان عرفانی مقالات شمس تبریزی». مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد. ش160. صص199ـ214.
ـ دشتخاکی، علی ضیاءالدین و ابوالقاسم رادفر (1394). «جلوههای آیرونی نمایشی در شعر احمد شاملو». ادبیات پارسی معاصر. د5. ش4. صص81ـ99.
ـ سارتر، ژان پل (1361). اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر. ترجمه مصطفی رحیمی. تهران: مروارید.
ـ سلدن، رامان و پیتر ویدوسون (1384). راهنمای نظریه ادبی معاصر. ترجمه عباس مخبر. تهران: طرح نو.
ـ شارون، جوئل (1379). ده پرسش از دیدگاه جامعهشناسی. ترجمه منوچهر صبوری. تهران: نشر نی.
ـ شفیعی کدکنی، محمدرضا (1370). موسیقی شعر. چ3. تهران: آگاه.
ـ ـــــــــــــــــــــــ (1385). چشیدن طعم وقت (از میراث عرفانی ابوسعید ابوالخیر). تهران: سخن.
ـ شمیسا، سیروس (1386). نقد ادبی. و2. تهران: میترا.
ـ شولتز، دوان پی و سیدنی آلن شولتز (1370). تاریخ روانشناسی نوین. گروه مترجمان. تهران: رشد.
ـ ضیمران، محمد (1379). میشل فوکو، دانش و قدرت. تهران: هرمس.
ـ طاهری، قدرتالله و سودابه فرخی (1392). «رابطه نیما با سعدی براساس نظریه اضطراب تأثیر هرولد بلوم». پژوهشهای ادبی. س10. ش42. صص53ـ80.
ـ طایفی، شیرزاد و عاطفه شاهسوند (1391). «بررسی قلندریات در دیوان عطار نیشابوری». ادیان و عرفان. س45. ش2. صص39ـ61.
ـ غلامحسینزاده، غلامحسین و زهرا لرستانی (1388). «آیرونی در مقالات شمس». مطالعات عرفانی. دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان. ش9. صص69ـ98.
ـ فتحی، حسین (1390). «نشانهشناسی مرکززدایی و انزوای سوژه در داستان سگ ولگرد». ادبپژوهی. ش15. صص83ـ96.
ـ فتوحی، محمود (1387). «ساختشکنی بلاغی؛ نقش صناعات بلاغی در شکست و واسازی متن». فصلنامه نقد ادبی. س1. ش3. صص109ـ125.
ـ ـــــــــــــ (1389). «از کلام متمکّن تا کلام مغلوب». فصلنامه نقد ادبی. س3. ش10. صص35ـ62.
ـ فکوهی، ناصر (1386). تاریخ اندیشه و نظریههای انسانشناسی. تهران: نشر نی.
ـ فوکو، میشل (1389). نظم اشیاء دیرینهشناسی علوم انسانی. ترجمه یحیی امامی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
ـ فولادی، علیرضا (1387). زبان عرفان. قم: فراگفت.
ـ قاسمی، فائزه (1394). «روش تحلیل گفتمان و مسئله خود و دیگری». تحقیقات سیاسی بینالمللی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا. ش24. صص185ـ212.
ـ کالر، جاناتان (1385). نظریه ادبی. ترجمه فرزانه طاهری. چ2. تهران: نشر مرکز.
ـ کریمی، فرزاد (1395). «مؤلفههای پسامدرن در یکی از نخستین آثار داستان پسامدرن ایران (گذرگاه بیپایان از کاظم تینا تهران)». فصلنامه نقد ادبی. س9. ش35. صص185ـ202.
ـ کریمی، فرزاد و سعید حسامپور (1394). «وقتی نویسنده متن میشود». فصلنامه نقد ادبی. س8. ش31. صص167ـ183.
ـ کوهن، جان (1989). بنیه اللغه الشعریه. ترجمه محمد الوالی و محمد العمری. دارالتوبقال.
ـ محبتی، مهدی (1393). «تأویل در مَقالات شمس تبریزی». متنپژوهی ادبی. ش61. صص41ـ62.
ـ محمدی، برات (1388). «مقالات شمس و مینیمالیسم». پژوهشنامه فرهنگ و ادب. ش9. صص299ـ311.
ـ مدرسزاده، عبدالرضا (1394). «رویکرد قرآنی سنایی به قصیده فرخی سیستانی (با نگاه به نظریه بدخوانی خلاق)». پژوهشهای اَدبی قرآنی. س3. ش2. صص97ـ116.
ـ مدرسزاده، عبدالرضا و صدیقه ارباب سلیمانی (1395). «زنانگی ادب تعلیمی، رهاننده پروین از اضطراب تأثیر». پژوهشنامه ادب تعلیمی. س8. ش29. صص90ـ120.
ـ مدرسی، فاطمه، فرزانه زوایی و ثانیه مخبر (1393). «ساختار تکیه و آهنگ زبان شمس تبریزی در مقالات». زبانشناخت. س5. ش2. صص135ـ146.
ـ مصلح، علیاصغر و مهدی پارسا خانقاه (1390). «واسازی بهمنزله یک استراتژی». متافیزیک. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دوره جدید. س3. ش11ـ12. صص59ـ72.
ـ مقدادی، بهرام (1378). فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی. از افلاطون تا عصر حاضر. تهران:
فکر روز.
ـ مکاریک، ایرنا (1384). دانشنامه نظریههای ادبی معاصر. ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران: آگه.
ـ مهرکی، ایرج و حسن علیزاده (1395). «قطب مجازی زبان نثر صوفیه با تکیه بر مقالات شمس تبریزی». دوفصلنامه زبان و ادبیات فارسی. س24. ش271. صص253ـ280.
ـ میرباقریفرد، سیدعلیاصغر، مسعود آلگونه جوشقانی (1389). «تحلیل شطح، برمبنای تفکیک وجودشناسی و معرفتشناختی». ادبپژوهی. ش12. صص29ـ60.
ـ ناظمی، زهرا و مسیح ذکاوت (1394). «بررسی سیر تحول تاریخی تصویرگری در بازنویسیها و بازآفرینیهای داستان خالهسوسکه». مطالعات ادبیات کودک. س6. ش1. صص175ـ204.
ـ نجومیان، امیرعلی (1382). «منطق پارادوکسی اندیشه ژاک دریدا». پژوهشنامه علوم انسانی. ش39ـ40. صص119ـ128.
ـ ــــــــــــــــ (1385). «نشانه از نگاه دریدا». فرهنگستان هنر. ش1. صص22ـ32.
ـ نعنافروش، فاطمه، محبوبه خراسانی و عبدالرضا مدرسزاده (1394). «تأثیرپذیری از نویسندگان پیشین نثر فارسی با توجه به نظریه هارولد بلوم». سبکشناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب). س9. ش3. صص101ـ118.
- Quran.
- Asaberger, A. (2008). Raveshhā-ye Tahlil-e Resāne-ha. P. Ajlali (Trans.). 3rd Ed. Tehran: Vezārat-e Farhang va Ershad. [in Persian]
- Ashori, D. (2000). 'Erfan-o Rendi in She'r-e Hāfez. Tehran: Markaz. [in Persian]
- Allen, G. (2001). Beynāmatniāt. P. Yazdanju (Trans.). Tehran: Markaz. [in Persian]
- Abazari, Y. & N. Milani (2005). "Bāznamāi-e Mafhoum-e gharb in Nashriāt-e Dan-eshjoui". Nāme-ye Olum-e 'Ejtemāei. No. 26. pp. 97-121. [in Persian]
- Ebdali, F. & A.A. Nojoumian (2013). "Khod-vā Sāzi-e Taghābol-e Dogāne-e Hāfez/ Zāhed in Ghazaliāt-e Hāfez (Khanesh-e Derrīdāi)". Pazhouheshha-ye Adabi. Yr. 10. No. 41. pp. 9-30. [in Persian]
- Izadpanah, A. & B. Shamshiri (2015). "Dar Jostojouye Digari, Barrasi-e Jelvehha-ye Digarboudegi dar Adabiāte Koudak va Nojavān Irān". Motāle'āte Adabiāte Koudak. Dāneshgahe Shiraz. Yr. 6. No. 2. pp. 1-26. [in Persian]
- Bakhtin, M. (1994). Sodā-ye Mokālemeh. Khandeh va Āzādi. M. Pouyandeh (Trans. & Ed.). Tehran: Ārast Culturāl Ārt Company. [in Persian]
- Payandeh, H. (2006). Naghde Adabi va Democrācy (Jostārhaei dar Nazari-ye va Naghde Adabi). Tehran: Niloufar Publication. [in Persian]
- Tabrizi, S. (1990). Maghālāte Shams. M.A. Movahhed (Corrected). Tehran: Khārazmi Publication. [in Persian]
- Todorov, T. (1998). Manteghe Goftogo-ye Mikhāil Bākhtin. D. Karimi (Trans.). Tehran: Markaz. [in Persian]
- Jahan-Dideh Koudhi, S. (2012). "Padidār-Shenāsi va Senkh-shenāsi Mokhālef-khāni-hāye Ahmad-e Shāmlu". Faslnāmeh Naghde Adabi. Yr. 5. No. 19. pp. 103-134. [in Persian]
- Chandler, D. (2015). Mabānye Neshāneh-Shenāsi. M. Parsa & F. Sujoodi (Trans.). Tehran: Soreh-ye Mehr Publication. [in Persian]
- Haghighi, Sh. (2008). Gozar az Modernīte (Nietzsche, Foucault, Lyotār, Derrīda). Tehran: Agah Publication. [in Persian]
- Razi, A. & M. Feiz (2008). "Vizhegihāy-e Zabān 'Erfāni Maghālāt-e Shams-e Tabrizi". Majaleh-ye Dāneshkadeh Adabiā't va 'Olum-e Ensāni Mash'ad. No.16. pp. 199-214. [in Persian]
- Dashtkhaki, A. & A. Radfar (2015). "Jelve-hāye Aironi-ye Namāyeshi in she'r-e Ahmad-e Shāmlu". Adabiāt-e Pārsi-e Mo' āser. Period 5. No. 4. pp. 81-99. [in Persian]
- Sartre, J. (1982). Existensiālism va 'Esālat-e Bashar. M. Rahimi (Trans.) Tehran: Morvārid Publication. [in Persian]
- Schultz, D.P. & S.A. Schultz (1991). Tārikh-e Ravānshenāsi Novin. Gorouh-e Motarjemān. Tehran: Roshd. [in Persian]
- Selden, R. & P. Vidson (2005). Rāhnama-ye Nazari-ye Adabi Moāser. A. Makhber (Trans.). Tehran: Tarh-e No Publication. [in Persian]
- Shamisa, C. (2007). Naghd-e Adabi. 2nd Ed. Tehran: Mitra. [in Persian]
- Sharon, J. (2000). 10 Porsesh az Didgāh-e Jame'e-shenāsi. M. Sabouri (Trans.). Tehran: Ney Publication. [in Persian]
- Shafieie Kadkani, M. (1991). Mosighi-e Sh'er. 3rd Ed. Tehran: Agah Publication. [in Persian]
- ــــــــــــــــــــــــــ (2008). Cheshidan-e Ta'm-e Vaght (Az Mirās-e 'Erfāni-e Abu Sa'id Abu al-Khair). Tehran: Sokhan Publication. [in Persian]
- Zaimaran, M. (2000). Michel Foucault, Dānesh va Ghodrat. Tehran: Hermes Publication. [in Persian]
- Taheri, Gh. & S. Farrokhi (2013). "Rābeteh-ye Nimā ba Sa'adi Bar Asās-e Nazari-ye Ezterāb Ta'sir-e Hārold Bloom". Pajuheshhā-ye Adabi. Yr. 10. No. 42. pp. 53-80. [in Persian]
- Tayfi, Sh. & A. Shahsavand (2012). "Barrasi-ye Ghalandariāt in Divān-e 'Attar-e Neyshāburi". Adyān va 'Erfān. Yr. 45. No. 2. pp. 39-61. [in Persian]
- Gholamhosseinzadeh, Gh. & Z. Lorestani (2009). "Ironi dar Maghālāt-e Shams". Motale'at-e 'Erfāni. Dāneshkadeh 'Olume 'Ensani, Dāneshgah-e Kāshān. No. 9. pp. 69-98. [in Persian]
- Fathi, H. (2011). "Neshāneh-shenāsi, Markaz-Zodāei va 'Enzevā-ye Souzheh in Dāstāne Sag-e Velgard". Adab-Pajuhi. No.15. pp. 83-96. [in Persian]
- Fotouhi, M. (2008). "Sākht-Shekani-ye Balāghi; Naghshe San'at-e Balāghi dar Shekast va Vāsāzi Matn".Naghde Adabi. No. 3. pp. 109-125. [in Persian]
- ــــــــــــ (2010). "Az Kalāme Motemaken tā Kalāme Maghlub". Naghde Adabi. Yr. 3. No. 10. pp. 35-62. [in Persian]
- Fukuhi, N. (2007). Tārikh-e Andisheh va Nazarie-hāye Ensān shenāsi. Tehran: Ney Publication. [in Persian]
- Foucault, M. (2010). Nazme Ashia' Dirine- Shenāsi 'Olume 'Ensani. Y. Emami (Trans.). Tehran: Pajouhesh-kadeh Motale'ate Farhangi va Ejtema'ei. [in Persian]
- Fooladi, A.R. (2008). Zabāne 'Erfān. Qom: Faragoft Publication. [in Persian]
- Qasemi, F. (2015). "Ravesh Tahlil-e Goftemān va Mas'ale Khod va Digari". Tahghighāt-e Siāsi-ye Beyn-O-lmelali. Dāneshgāh Āzād Eslāmi Vahed Shahrezā. No. 24. pp. 185-212. [in Persian]
- Kaller, J. (2006). Nazarie Adabi. F. Tāheri (Trans.). 2nd Ed. Tehran: Markaz. [in Persian]
- Karimi, F. (2016). "Mo'alefehāye Pasā-Modern da Yeki az Nokhostin Āsār Dāstān Pasā-Modern Iran (Gozargāh) Bi Pāyān, by Kāzem Tinā Tehran)". Naghde Adabi. Yr. 9. No. 35. pp. 185-202. [in Persian]
- Karimi, F. & S. Hesampour (2015). "Vaghti Nevisande Matn Mishavad." Naghde Adabi. Yr. 8. No. 31. pp. 167-183. [in Persian]
- Koohan, J. (1989). Boniyatolghata al-Sharia. M. Al-Wali & M. Al-'Omeri (Trans.). Al-Tab'ah - Al-Awali. Dar-Altobeghal. [in Persian]
- Moabati, M. (2014). "Ta'vil in Maghālāt-e Shams Tabrizi". Matn-Pajuhi Adabi. No. 61. pp. 41-62. [in Persian]
- Modraszadeh, A. (2015). "Roy-Karde Qorani Sanāe'i in Qaside Farrokhi-Sistāni (Bā Negāh b Nazariye Bad-Khani Khalāgh)". Pajouhesh-hāye Adabi Qorāni. Yr. 3. No. 2. pp. 97- 116. [in Persian]
- Modareszadeh, A. & S. Arbab Soleymani (2016). "Zanānegi Adabe Ta'limi, Rahānandeh Parvin az Ezterābe Ta'sir". Pajouhesh-Nāmeh Adab-e Ta'limi. Yr. 8. No. 29. pp. 90-120. [in Persian]
- Modaresi, F., F. Zavaei & S. Mokhber (2014). "Sākhtāre Tekieh va Āhang-e Zabān-e Shams Tabrizi in Maghālāt". Zabanshenākht. Yr. 5. No. 2. pp. 135-146. [in Persian]
- Mosleh, A.A. & M. Parsa Khanghah (2011). "VāSāzi be Manzelehye 1 Strātegy". Metāphysic. Dāneshkadeh Adabiāt va 'Olume Ensāni. New Course. Yr. 3. No. 11-12. pp. 59-72. [in Persian]
- Meqdadi, B. (1999). Farhang-e Estelāhāte Naghde Adabi. Az Aflātoun tā Asre Hāzer. Tehran: Fekre Rouz Publication. [in Persian]
- Mekaric, I. (2005). Dāneshnāmeh Nazarie-hāye Adabi Mo'āser. M. Mohajer & M. Nabavi (Trans.) Tehran: Āgah Publication. [in Persian]
- Mehraki, I. & H. Alizadeh (2016). "Qotbe Majāzie Zabān-e Nasre Sofieh bā Tekieh Bar Maghālāte Shams Tabrizi". 2 Faslnāmeh Zabān va Adabiāte Fārsi. Yr. 24. No. 271. pp. 253-280. [in Persian]
- Mirbagheri-fard, A. & M. Algoneh Joshushaghani (2010). "Tahlile Shath bar Mabnāye Tafkike Vojod-Shenāsi va Marefat- Shenākhti". Adab-Pajouhi. No. 12. pp. 29-60. [in Persian]
- Mohammadi, B. (2009). "Maghālāt-e Shams va Minimālism". Pazhouhesh Nāmeh-ye Farhang va Adab. No. 9. pp. 299-311. [in Persian]
- Nazemi, Z. & M. Zakavat (2015). "Barrasi-e Seyre Tahavol Tārikhi Tasvirgari dar Bāznevisihā va Bazāfarini-ha-ye Dāstāne Khāle Soskeh". Motāle'āte Adabiāte Kudak. Yr. 6. No.1. pp. 175-204. [in Persian]
- Nojoomian, A.A. (2003). "Manteghe Pārādoxi Andisheh Zhāk Deridā". Pazhouheshnāmeh 'Olume Ensāni. No. 39-40. pp. 119- 128. [in Persian]
- ــــــــــــــــــــ (2006). "Neshāneh Az Negāhe Deridā". Farhangestāne Honar. No.1. pp. 22-32. [in Persian]
- Na'nāforoush, F., M. Khorasani & A. Modareszadeh (2015). "Ta'sir Paziri Az Nevisandegān Pishin Nasre Fārsi Bā Tavajoh Be Nazariye Hārold Bloom". Sabk-Shenāsi-ye Nazm va Nasr Fārsi (Bahār Adab). Yr. 9. No. 3. pp. 101-118. [in Persian]
- Chaplin, P. & R. Fowler (2006). The Routledge Dictionary of Literary Term. London and Newyork: routledge.
- Cudden, J. (1979). A Dictionary of Literary Term. London: Penguin Books.
- Deleuze, J. (1990). The Logic of Sense. Marklester & Charlesstivale (Trans.) The English Edition was Translated by Mark Lester and Charles Stivale, and Edited by Constantin V. Boundas. New York: Columbia University Press
- Derridat, J. (1973). "Stracture, Signand Play in the Discourse of Human Suiences" in The Stracturalist, Controversy. R. Macksey & E. Donato (Ed.). Baltimor and John Hopkins. London: Routledge
- Philips, D. (2006). Quality of Life; Concept, Policy and Practice. London: Routledge.
- Saussare, F. (1986). Course de Linguistique Generale. Paris: Payot.