فرانظریۀ‌ توصیفی ادبیات کودک: طبقه‌بندی و توصیف زمینه‌های پژوهشی در نظریۀ ادبیات کودک

نویسندگان
1 دانشگاه فردوسی مشهد
2 دانشگاه فردوسی- گروه زبان و ادبیات فارسی
چکیده
در این مقاله، ابتدا کوشیده‌ایم زمینه‌های موجود در نظریه‌ پردازی ادبیات کودک را بر مبنایی عینی و منطقی در سه حوزه طبقه‌بندی کنیم. این حوزه‌ها عبارتند از: نظریات مربوط به وجود ادبیات کودک، نظریات مربوط به ماهیت و مسائل خاص ادبیات کودک و بازنگری در مفاهیم و مقولات نظریه‌های ادبی و روابط آن‌ها بر مبنای ماهیت و مسائل خاص ادبیات کودک و از هر مورد، نمونه‌هایی ارائه کرده‌ایم. سپس بر مبنای نمودار نقاط کانونی نظریات ادبی واندرگریفت، وضعیت نظریات ادبیات کودک را در این نمودار معین کرده‌ایم. با مشخص کردن رابطۀ دیالکتیکی نظریه و نقد ادبی نشان داده‌ایم که تولید نظریۀ ادبی متکی بر نقد ادبی نیز هست و در انتها با طرح ضرورت اندیشۀ‌ پیچیده، به امکان‌های پیش روی نظریه‌پردازان آینده نیز اشاره کرده‌ایم. به این ترتیب، فرانظریۀ توصیفی نظریات ادبیات کودک را ترسیم کرده‌ایم که نمایی کلی از مسیرها و زمینه‌های پژوهشی حوزه ادبیات کودک را نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

A Descriptive Metatheory of Children's literature: Classification and Description of the Research Fields in the Theory of Children's Literature

نویسندگان English

Mohammad Mahdavi 2
Maryam Salhinia 1
Amir Amin Yazdi 1
1 Ferdowsi University of Mashhad (FUM)
2 Ferdowsi univ., Department of Persian Language & Literature
چکیده English

In this paper, at first the existing grounds of theorizing in children's literature are classified on an objective and logic basis. These grounds are: theories relating to the existence of children's literature, theories relating to the nature and the specific issues of children's literature, and revisions of the concepts and the categories of literary theories and their relations according to the nature and the specific issues of children's literature. The present article offers examples for each case. Then with regard to Vandergrift's figure of the focal points of the literary theories, the positions of children's literature theories on this graph are determined. By determining the dialectical relationship between literary theory and literary criticism, it is shown that the production of literary theory itself relies on literary criticism. At the end, by posing the need for complex thinking, the possibilities ahead the theorists are pointed out. Thus, the descriptive metatheory of children's literature is portrayed. This metatheory shows the routes and the areas of research in the field of children's literature.

کلیدواژه‌ها English

"descriptive metatheory"
"theory of children's literature"
"logical classification"
"focal points"
"complex thinking"
- خسرونژاد، مرتضی (1383). «معصومیت و تجربه» در معصومیت و تجربه، درآمدی بر فلسفه ادبیات کودک. مرتضی خسرونژاد. تهران: نشر مرکز.
- فاولر، راجر (1395). «سبک و زبان در نقد ادبی» در سبک و زبان در نقد ادبی. مترجم مریم مشرف. راجز فاولر. تهران: سخن.
- مورن، ادگار (1388). درآمدی بر اندیشه پیچیده. مترجم افشین جهاندیده. تهران: نشر نی.
- وبستر، راجر (1382).‌ پیش‌درآمدی بر مطالعه نظریه ادبی. مترجم الهه دهنوی. تهران: روزگار.
-Q & A with Maria Nikolajeva: Author and Professor at the University of Cambridge. 26 11 2013. https://fempowering.org/2013/11/26/qa-with-maria-nikolajeva-author-and-professor-at-the-university-of-cambridge/.
- Beauvais, C. (2015). The Mighty Child. Amsterdam/ Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
- Benton, M. (1999). "Readers, Texts, Contexts: Reader-Response Criticism". Understanding Children’s Literature. Peter Hunt (Ed.). London and New York: Routledge. pp. 81-100.
- Cai, M. (2002). Multicultural Literature for Children and Young Adults: Reflections on Critical Issues. Westport, Connecticut, London: Greenwood Press.
- Coats, K. (2004). Looking Glasses and Neverlands: Lacan, Desire, and Subjectivity in Children’s Literature. Iowa City: University of Iowa Press.
- Falconer, R. (2009). The Crossover Novel: Contemporary Children’s Fiction and Its Adult Readership. New York and London: Routledge.
- Fawler, R. (2016). Sabk va Zabān dar Naqd-e Adabi. M. Mosharraf (Trans.). Theran: Sokhan Publication. [in Persian]
- Gubar, M. (2013). "Risky Business: Talking about Children in Children’s Literature Criticism". Children's Literature Association Quarterly. Winter. pp. 450-457.
- Hogan, P.C. (2000). Philosophical Approaches to the Study of Literature. Florida: University Press of Florida.
- Khosrow Nejhad, M. (2004). Ma'soumiat va Tajrobeh, Darāmadi bar Falsafe-ye Adabiāt-e Koodak. Tehran: Markaz Publication. [in Persian]
- Khosrow Nejhad, M. (2007). "Towlid-e Nazariye-ye Adabiāt-e Koodak" in Ketab-e Mah-e Adabiāt-e Koodak va Nowjavān. No. 112-114. Feb.-Apr. pp. 10-14. [in Persian]
- ________________ (2008). Digarkhānihāye Nāgozir, Rooykerdhāye Naqd va Nazariye-ye Adabiāt-e Koodak. Tehran: Kanoon-e Parvaresh-e Fekri-ye Koodakan va Nowjavanan. [in Persian]
- Lesnik-Oberstein, K. (2004). "Introduction. Children’s Literature: New Approaches". Children’s literature: New Approaches. K. Lesnik-Oberstein (Ed.). New York: Palgrave Macmillan. pp. 1-25.
- McCulloch, F. (2011). Children's Literture in Context. London/ New York: Continuum International Publishing Group.
- Morin, E. (2009). Darāmadi bar Andishe-ye Pichideh. A. Jahandideh (Trans.). Tehran: Ney Publication. [in Persian]
- Nikolajeva, M. (1995). "Children's Literature as a Cultural Code: A Semiotic Approach to History". Aspects and Issues in the History of Children's Literature. Maria Nikolajeva (Ed.). Greenwood Press.
- ___________ (2002). "Growing up: The Dilemma of Children’s Literature". Children’s Literature as Communication: the ChiLPA Project. Roger D. Sell (Ed.). John Benjamins.
- Nodelman, P. (1999). "Decoding the Images: Illustration and Picture Books". Understanding Children’s Literature. P. Hunt (Ed.). London and New York: Routledge. pp. 69-81.
- ___________ (2008). "The Hidden Adult: Defining Children’s Literature". Perry Nodelman. The Hidden Adult: Defining Children’s Literature. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
- Pamela, S. et al. (2003). Fantasy Literature for Children and Young Adults. Lanham, Maryland, and Oxford: Scarecrow Press, Inc.
- Rudd, D. (2004). "Theorising and Theories: the Conditions of Possibility of Children’s Literature". International Companion Encyclopedia of Children’s Literature. P. Hunt (Ed.). New York: Routledge. pp. 29-44.
- Stephens, J. (1999). "Analysing Texts for Children: Linguistics and Stylistics". Understanding Children’s Literature. P. Hunt (Ed.). London and New York: Routledge. pp. 56-69.
- Vandergrift, K.E. (1990). Theory, Research, and Teaching. Englewood, Colorado: Libraries Unlimited, Inc.
- Webster, R. (2003). Pishdarāmadi bar Motāle'e-ye Nazariyye-ye Adabi. E. Dehnavi (Trans.). Tehran: Roozegar Publication. [in Persian]