شعر حجم و کوبیسم: بازخوانی مبانی نظری شعر حجم براساس زیبایی شناسی کوبیسم

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی/ دانشگاه فردوسی
2 دانشیار دانشگاه فردوسی
چکیده
نهضت کوبیسم که در دهه‌های نخست سده‌ی بیستم انقلابی در هنرهای تجسمی به وجود آورد، بر ادبیات نیز تاثیرات تعیین کننده‌ای داشته است، تا آن‌جا که بسیاری کوبیسم را «شیوه‌ی بیان قرن بیستم» می‌دانند. این مقاله می‌کوشد تاثیر این جریان هنری را بر شعر حجم به مثابه‌ی آوانگاردترین جریان شعر معاصر ایران بررسی کند. با توجه به این که جهان‌بینی واحدی بر هر دو جریان حاکم است، پرسش اصلی مقاله این است که به-کارگیری اصول زیبایی‌شناختی یک مکتب تجسمی در یک هنر اساساً زبانی یعنی شعر چگونه ممکن است و استفاده از چه تمهیداتی را درپی خواهد داشت. مقاله به سه بخش تقسیم شده و در هر بخش یکی از مفاهیم بنیادین مشترک میان کوبیسم و حجم‌گرایی معرفی شده است. این مفاهیم عبارتند از ذات شیء و بازنمایی واقعیت، تصویر سه بعدی و خلق حرکت تصویری، مادیت زبان. هر یک از این مفاهیم به‌کارگیری تمهیداتی را در شعر موجب می‌شود که با تکنیک‌های تصویری نقاشان کوبیست متناظر است. این تمهیدات عبارتند از تعریف فرم براساس شرایط ادراک واقعیت، تعویض جایگاه زمینه و موضوع، حذف زاویه‌دید و روایت از شعر، بسامد پایین واژگان حسی همچون اسم‌ خاص و صفت، حذف کارکرد رسانه‌ای زبان از طریق توجه به ویژگی‌های مادی آن. به‌کارگیری این تمهیدات در هنرهای زبانی همان تاثیر تابلوهای کوبیستی را به وجود می‌آورد، تاثیری که مهمترین پیامد آن، به چالش کشیده شدن اصل «بازنمایی» در هنر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Hajm Poetry and Cubism: a Reconsideration of the Theoretical Principles of Hajm Poetry according to the Cubist Aesthetics

نویسندگان English

Dawood Emarati Moghadam 1
Hosain Fatemi 2
1 -
2 Mashhad univ
چکیده English

Cubism, which revolutionized the visual arts during the first decades of the twentieth century, had a significant impact on literature. It is often considered to be the twentieth century’s mode of expression. This article examines the influences of the cubist style on Hajm poetry – an avant-garde movement in contemporary Persian poetry which is mainly associated with Yadollah Royaei’s works. The main question of the article is how it is possible to apply the visual aesthetic principles and techniques to literature. The article is divided into three main sections. In each section, one of the common fundamental concepts between these two movements is introduced. These concepts are as follows: (1) the essence of the thing and the representation of reality; (2) three-dimensional image and the movement of the image; (3) and the concentration on the process of the creation of literary work through focusing on the materiality of artistic medium. These concepts are concretized by using some devices which create an effect similar to the cubist visual techniques, the consequence of which is to challenge the concept of representation in art and literature.

کلیدواژه‌ها English

contemporary Persian poetry
Hajm poetry
Cubism
three-dimensional image