بررسی نشانه-معناشناسانۀ رابطۀ عنوان با اثر نقاشی (مطالعۀ موردی "تداوم خاطره" اثر سالوادور دالی و "جیغ" اثر ادوارد مونش)

نویسندگان
1 دانشگاه تربیت مدرس
2 دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران مرکز
چکیده
چکیده نقاشی عنوانگذاری‌شده در گذر از تصویر به "نامش" بعنوان لایه‌ای کلامی بسیاری از معناها و مفاهیم را منتقل می‌سازد. بر این اساس، عنوان نقش مهم و بسزایی در فهم مخاطبان و رمزگشایی تصویر ایفا کرده و تاثیر مسلم و قابل‌توجهی در برداشت ذهنی بیننده از اثر را داراست. نقاشی‌های نامگذاری‌شده نظام گفتمانی چندرسانه‌ای متشکل از دو نظام نشانه‌ای تصویری و کلامی هستند که در آن‌ها دو لایۀ تصویر و کلام در تعاملی ترکیبی، بینامتنی و معنادار با یکدیگر قرار گرفته و در این تعامل معناسازی و معنارسانی می‌کنند. بنابراین، بدیهی است که میان نقاشی‌ها و عناوینشان روابط گوناگونی برقرار می‌شود که این تعاملات معنادار هستند و نظام گفتمانی کلامی-دیداری اثر هنری، یعنی یک نقاشی عنوان‌دار، از طریق این روابط معنارسانی می‌کند. از سوی دیگر، این روابط یا اتصالات کاکردهای گوناگونی می‌یابند که بواسطۀ آن‌ها نظام گفتمانی ویژۀ اثر هنری تشکیل می‌شود. در همین راستا، برآنیم تا از گذر تحلیل گفتمانی دو نقاشی تحت عناوین "تداوم خاطره" و "جیغ" که به روشی نظری-کتابخانه‌ای گردآوری شده‌اند دو کارکرد از کارکردهای متنوع رابطۀ عنوان-تصویر در تولید نظام‌های گفتمانی یعنی کارکردهای پدیداری و حسی-ادراکی را مورد بررسی قرار دهیم. به منظور تحقق این بررسی از روش توصیفی- تحلیلی جهت پاسخ به سؤالات و حل مسئلۀ پژوهش استفاده می‌شود. در مجموع هدف از این تحقیق بررسی رابطۀ نقاشی‌ها و عناوینشان از دیدگاه نشانه-معناشناختی جهت بررسی کارکردهای پدیداری و حسی-ادراکی رابطۀ بین عنوان و تصویر می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

A Semiotic Study on the Title-Painting Relationship A Study of "The Persistence of Memory" by Salvador Dali and "Scream" by Edvard Munch

نویسنده English

shabnam radmanesh 2
2 Islamic Azad University- central branch

کلیدواژه‌ها English

visual semiosis
Title
phenomenal function
sensational-perceptional function
discoursal and interdiscoursal system