کارناوال‌گرایی در شطرنج با ماشین قیامت

نویسندگان
دانشگاه تهران
چکیده
قسمت اعظم رمان‌های جنگی فارسی که با موضوع جنگ ایران و عراق نگاشته شده‌اند، به مضامین عقیدتی و سیاسیِ همسان پرداخته و بنابر مصالح اجتماعی، درجهت ترویج گفتمانی واحد عمل کرده‌اند؛ اما در این میان شاهد ظهور آثاری متفاوت، مانند رمان شطرنج با ماشین قیامت نوشتۀ حبیب احمدزاده نیز هستیم که تاحدودی از آثار تک‌گویه فاصله گرفته و از عناصر موجد چندآوایی بهره برده‌اند. درواقع، رمان مذکور از جهاتی چند، با تعریف‌هایی که باختین در مبحث کارناوال‌گرایی درباره رمان‌های چندآوایه بیان کرده است، مطابقت دارد. شطرنج با ماشین قیامت با وارد کردن جسمانیات به زندگی قهرمان و همچنین کاربرد گفتار کوچه‌بازاری و دشنام‌آلودِ یکی از شخصیت‌های داستان، موجب تکثر نگرش‌ها و سبک‌های زبانی داستان می‌‌شود. جهان‌بینی راوی تنها دیدگاه ابرازشده در داستان نیست؛ این جهان‌بینی به‌واسطۀ پرسش‌های وجودشناسانه و ضد گفتمان یکی دیگر از شخصیت‌ها، اقتدار معهود خود را ازدست می‌دهد. پدیدۀ قرینه‌سازی و خلق جفت‌های تقلیدی برای اشخاص و وقایع داستان نیز برخاسته از خصلت دوسویۀ کارناوال است؛ ضمن اینکه به‌تعویق افتادن کنش قهرمان/ راوی در انجام وظایف نظامی و مشغول شدن به امور غیرمتعارف، پیروزی را به‌عنوان امری مسلم به‌تأخیر می‌اندازد و به این ترتیب، موجب خدشه‌دار شدن عامل کلیدی زمان خطی در رما‌ن‌های تک‌گویه می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Carnivalesque in Ahmadzadeh’s Shatranj ba Machin-e Qiyamat

نویسندگان English

Sahar Ghaffari
Soheyla Saedi Saedi
چکیده English

Most Iran-Iraq War novels are considered to be an ideological device for the “Holy-Defense” genre; however, in the recent years,a number of distinct polyphonic novelshave emerged, one of the most important of which is Ahmedzadeh’s Chess with the Doomsday Machine. Bakhtin’s distinction distinguishes between monologue and carnivalesque novels. Polyphonic novels, like carnivals, act as a centrifugal force supporting nonofficial dimensions of the society. Images of food and carnal elements, cursing, reciprocal relation between characters and settings according to the double aspects of carnival, and rebellion against a victorious closure by postponing the narrator’sactions distorts the linearity of narration common in in the Holy-Defense novels.

کلیدواژه‌ها English

Chess with the Doomsday Machine
Holy-Defense novel
Bakhtin
Carnival
polyphony