درنگی بر چند گونه هم‌سنگ ؛کارنامه و شهر‌آشوب ؛ اشعار صنفی و شهرانگیز

نویسنده
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان
چکیده
کارنامه،شهرآشوب ، اشعار صنفی و شهرانگیز عناوینی هستند که در منابع بنا به بعضی ‌هم‌ریشگی‌ها و همانندی‌هایشان، به جای هم یا در کنار هم مورد اشاره قرار گرفته‌اند. با این‌همه، این آثار آن‌قدر تفاوت‌های ظریف و متنوع دارند که می‌توان آن‌ها را چهار گونه جداگانه به شمار آورد .البته از کارنامه با توجه به نمونه‌های بسیار اندک و گاه ناقص، کمتر می‌توان یک گونه کامل را انتظار کشید؛چنان‌که در عمل هم کارنامه سرانجام عرصه را به شهرآشوب سپرده است. هم‌چنین است اشعار صنفی که در آن حرفه‌ها با نگاه شاعرانه و پیشه‌ور در مقام معشوق توصیف شده ؛ ولی بعدها در گونه شهرانگیز وارد شده و از صورت اشعار پراکنده ،بعضاً به آثاری مبسوط و منسجم تبدیل شده است. شناخت ویژگی‌های ظریف این انواع مستلزم دقت بسیار است و بواقع همین بی‌مبالاتی نسبت بدانهاست که باعث شده که از آغاز تا به امروز حتی از سوی اهل فن با یکدگر تخلیط شوند .با این همه باید گفت که در همان زمان شیوعشان هم، از سوی عموم ادبا و شعرا چندان معیارمند نبوده؛ خاصه آن‌که در این میان، گرفتار بعضی از اشتباهات و یا ابداعات فردی هم شده ، تفنناتی که در پی خود جعل اصطلاح نیز به همراه داشته، و عناوینی چون عالم‌آشوب،جهان‌آشوب،دهرآشوب ،عالم‌کوب و امثال آن‌ها گواه این ادعایند.تحقیق حاضر برای نخستین بار با اتکا به برخی معاییر گونه‌شناسی و نیز توسل به منابع اصلی، سعی در شناخت و بازنمود این گونه‌های ادبی هم‌سنگ و نزدیک‌ به یکدیگر دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

A Study of Four Corresponding Genres: Karnameh and Shahrashub; guild poetry and Shahrangiz.

نویسنده English

Saeid Shafieioun
Assistant Professor of Persian, University of Isfahan
چکیده English

Karnameh, Shahrashub, Senfi (guild)poetry, and Shahrangiz are the names that are used often interchangeably in the sources due to some similarities and the fact that they share the same root. However, these genres have enough nuances that can distinguish them into four separate genres. Of course, it is more difficult to consider karnameh as a genre since there are few and sometimes incomplete examples of it and that, practically, karnameh is transformed into shahrashub at last. The same is true about senfi poetry in which the professions are described poetically and the craftsman is portrayed as the beloved but, later, they were entered into shahrangiz genre and sometimes became extended and coherent works instead of scattered poems. Identifying the delicate features of these genres requires a lot of precision and, indeed, the inaccuracies have caused some of the experts and scholars to confuse these genres. However, it should be noted that, even at the time of their currency, poets and literary figures considered them as not following any norm and convention. Drawing on original sources and taxonomical studies, this research aims to identify and represent the nuances of each of these genres.

کلیدواژه‌ها English

shahrashub
shahrangiz
karnameh
senfi poetry