نقد و بازاندیشی دوره‌بندی در تاریخ ادبی

نویسنده
استادیار دانشگاه خوارزمی
چکیده
چکیده در مطالعات تاریخی و ادبی، دوره بندی ایده ای سامان بخش به شمار می رود که اطّلاعات تاریخی- ادبی را در محور درزمانی طبقه بندی می کند امّا کاربست آن در تاریخ ادبی، انتقادهایی نیز برانگیخته است. این نوشته، به طرح و بررسی نقدهای وارد بر دوره بندی در تاریخ ادبی و بازاندیشی آن می پردازد. مباحث انتقادی مربوط به دوره بندی در دو دسته جای می گیرند: گروهی اصل عمل دوره بندی را زیر سؤال می برند و آن را فاقد روایی در مطالعات ادبی می شمارند. دسته ای دیگر از منتقدان، بیش از آن که اعتبار اصل دوره بندی را زیر سؤال ببرند، به بازاندیشی و اصلاح کاربرد آن نظر دارند. تحمیل چارچوبی ایستا بر پویایی فرهنگی و ادبی، اثر یکسان ساز و تضاد با یگانگی آثار ادبی، آمیختن تاریخ انواع مختلف ادبی، عدم انطباق با واقعیّت، یکدستی و انسجام ساختگی انگاره های تغییر و تکامل، مسائل اصطلاحات دوره بندی و توصیف گرهای آن، زمان پریشی، سال ها و قرن های گمشده، نادیده گرفتن فاصلۀ تولید و خوانش ادبی، دور منطقی، نادیده گرفتن گروه های قومی و جنسیّتی و تسلّط مفاهیم دوره ای بر اندیشۀ منتقدان ادبی از مهم ترین نقدهایی است که بر ایدۀ دوره بندی و کاربست آن در تاریخ ادبی وارد شده است. بازاندیشی دوره بندی نیز علاوه بر این که مبتنی بر یافته های جدید تاریخی و ادبی است و گاه به بازتعریف حدود زمانی دوره ها تمرکز دارد، در چارچوب های مختلفی در جریان است: رویکردهای فمنیستی، توجّه به گروه های قومی و نژادی و بازتعریف دورۀ ادبی بر بنیاد مفاهیم جدید انتقادی. کلیدواژه ها: تاریخ ادبی، نظریّۀ تاریخ ادبی، دوره بندی، نقد ادبی، نظریّۀ ادبی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Criticizing and Rethinking of Periodization in Literary History

نویسنده English

Naser Gholi Sarli
Kharazmi University
چکیده English

Criticizing and Rethinking of Periodization in Literary History Abstract In historical and literary studies, periodization is a regulative idea for classifying the literary and historical information in diachronic axis but its application in literary history has been subject to some critiques. This article is to study the critical debates about periodization in literary history and the rethinking of the concept. We can divide these critical debates in two groups: some critics call the very notion into question and refer to as invalid concept. Instead, others engage in rethinking and revising the concept for appropriate application in literary history. Imposition of a static framework on cultural and literary dynamics, averaging effect and contrast with uniqueness of literary works, combining histories of different literary genres, lack of conformity with reality, artificial homogeneity and consistency of change and evolution schemas, problems of terminology and descriptive, anachronism, lost years and centuries, ignoring the distance between literary production and literary reading, logical sequence, ignoring ethnic and gender groups and dominance of period concepts on critical thought are some critiques against periodization and its application in literary history. Rethinking of periodization, being based upon new historical and literary findings and sometimes focusing on redefinition of temporal limits of periods, is current in different frameworks: feminist approaches, according to ethnic and gender groups, and redefinition of literary periods based on new critical concepts. Keywords: literary history, theory of literary history, periodization, literary criticism, literary theory.

کلیدواژه‌ها English

literary history
theory of literary history
Periodization
Literary criticism
Literary Theory