بررسی تطبیقی نظریه شعری محمد تقی بهار و ابراهیم عبدالقادر المازنی

نویسندگان
1 عضو هیأت علمی / دانشگاه بیرجند
2 عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم تهران
3 دانشجوی درحال تحصیل
چکیده
چکیده نظریه شعری یعنی بحثی روشمند درباره آثاری که هم جوهرشان زبان است و هم ابزارشان. محمدتقی بهار(ملک الشعرا) و ابراهیم عبدالقادر المازنی در عصری که ستیز میان سنت و تجدد در همه بخش ها و حوزه ها به شدت جریان داشت، در ایران و مصر به تبیین نظریه شعری خود پرداختند. هر دو به عنوان عضوی تأثیرگذار از یک جنبش برجسته ادبی(انجمن دانشکده در ایران و جماعت دیوان در مصر) در تبیین نظریه شعری مورد نظر خود و جنبشی که بدان تعلق داشتند، نقش ایفا کردند. در این پژوهش که خود می تواند زمینه را برای مقایسه شرایط جریان‌های ادبی در سرزمین های مختلف و نیز تحلیل دقیق و علمی چرایی موفقیت آنها در یک سرزمین و شکستشان در سرزمین دیگر(یا دست کم کندی و تندی حرکتشان در محدوده های ادبی ملل مختلف) برای تحلیل گران ادبی فراهم کند، به مقایسه نظریه شعری بهار و المازنی پرداخته شده است. پس از استخراج و طبقه بندی روشمند آراء بهار و المازنی درباره تعریف شعر، نقش و جایگاه شاعر و مخاطب در خلق شعر و معنایش، با رویکردی تطبیقی، نظریه شعری این دو مقایسه و تبیین شده است و از جمله آشکار شده است که هر دو بیشتر به کارکرد شعر پرداخته اند تا جنبه های ساختاری اش، اما از لحاظ مبنای فکری، بهار رویکردی درون گرایانه دارد و المازنی رویکردی برون گرایانه. البته نقش ترجمه آثار ادبی اروپایی و نیز تأثیرپذیری از مکتب های ادبی اروپایی، در نظریه شعری المازنی آشکار است. در مجموع می توان گفت بهار به سنت پایبندتر است و المازنی بیشتر رو سوی آینده و تجدد دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

A comparative study of poetical theory of Mohammad Taqi Bahar and Ebrahim Abdolqader Almazani

چکیده English

Abstract: Poetical theory is a methodical discussion about works the nature and instrument of which are language. Mohammad Taqi Bahar (Malekoshoara) and Ebrahim Abdolqader Mazani explained their poetical theory in a period when there was an intensive struggle between tradition and modernity in all sections and fields. Both of them, as the effective members of an outstanding literary movement (Daneshkade association in Iran and Jama'ate Divan in Egypt), played a role in explaining their poetical theory and the movement they belonged to. The present study can pave the way for literary analysts to compare the conditions of literary movement in different lands. It also provides an exact and scientific analysis of the philosophy of their success in one land and their failure in another land (or at least ups an downs of their movement in literary limits of different nations). So it compares poetical theory of Mohammad Taqi Bahar (Malekoshoara) and Ebrahim Abdolqader Mazani. After extracting and classifying the ideas of Bahar and Mazani about definition of poetry methodically, and about the position and function of poet and address in creating a poem and its content, poetical theory of these two are compared and explained. It is clarified that both of them have paid attention to poetry function rather than to its structural aspects. From the intellectual aspect, Bahar is more introvert but Mazani is extrovert. It should be mentioned that the function of European literary works and also taking effect from European literary schools is evident in Mazani poetic theory. In general, it can be said that Bahar is more traditionalist and Mazani more modernist.

کلیدواژه‌ها English

poetical theory
contemporary Persian criticism
contemporary Arabic criticism
Mohammad Taqi Bahar
Ebrahim Abdolqader Mazani
tradition and modernity