جلوه های استعاره در نظام نشانه‌ای دیداری پوسترهای عاشورایی

نویسنده
فارغ التحصیل / دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
گفتمانِ تبلیغاتی در دنیای کنونی دیر زمانی است که به جای اشاره صریح به پیام تبلیغاتی، استفاده غیرمستقیم و ضمنی از مفهوم مورد نظر را برای موفقیت در هدف، در پیش گرفته است. دلالت ضمنی به موضوع تبلیغ، خوانش‎گر را با سطوح مختلف نظام نشانه‎ای دیداری مواجه خواهد کرد و موجب تعامل هر چه بیشتر او خواهد شد. هدف این مقاله بررسی کاربردها و جلوه‎های حضور استعاره در سطوح نظام‎های نشانه‎ای دیداری و درک قابلیت‎های آن برای معنا‎آفرینی در پوستر‎های عاشورایی به عنوان رسانه‎ای تبلیغاتی است، به همین منظور نمونه‎های مختلفی از پوستر‎های عاشورایی خلق شده در سال‎های اخیر مورد بررسی قرار گرفته‎اند. در این پژوهش با دو سؤال اصلی مواجه شده‎ایم؛ آیا تحلیل سطوح مختلف نظام‎های نشانه‎ای دیداری در طراحی پوستر‎های عاشورایی کاربرد دارد و چگونه عناصر بصری، کلامی و نیز تعامل آنها با یکدیگر، سبب ظهور جلوه‎های گوناگون استعاره در پوسترها می‎شوند. طی بررسی‎های انجام شده این نتیجه حاصل گشت که استعاره در هر سه سطح نظام نشانه‎ای دیداری قابلیت ظهور دارد و کارکرد متفاوت استعاره در هر یک از این سطوح که به سبب نحوه چیدمان عناصر و ماهیت آنان شکل گرفته است، منجر به نمایان شدن وجوه مختلفی از استعاره، ایجاد خوانش‎های گوناگونی از سوی مخاطب در این ارتباط و بروز معانی مختلفی از گفتمان موجود در پوستر‎های عاشورایی می‎گردد. درک هر یک از این مفاهیم امکان قیاس بین جنبه‎های ظهور استعاره در سطوح مختلف نظام نشانه‎ای دیداری و بررسی قابلیت‎های هر یک از این سطوح برای معنا‎بخشی به اثر و گفتمان استعاری را فراهم می‎کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Study of the metaphor displaying in the system of visual sign of the posters describing Ashoura’a

نویسنده English

salman basaeri
alumnus/Tarbiat modares University
چکیده English

It’s been a long time that advertising dialogue tends to refer to the advertising message more implicitly and indirectly than explicitly for achieving to their goal. The connotations to the advertising objects can confront the interlocutor with the different surfaces of the system of visual sign and can make more interactions. The goal of this article is to study the applications and displaying of the metaphors in the different surfaces of the system of visual sign and to comprehend the capabilities of it to signifying the posters describing the Ashoura’a as an advertising media. Therefore, here, some of the different posters describing Ashoura’a created in the recent years have been studied. In this research, we are facing with two principal questions: Firstly, can analyzing the different surfaces of the system of visual sign have any application in designing the posters describing Ashoura’a? Secondly, how can the visual and verbal elements and also the interactions between these two create the various displaying of metaphors in the posters? Based on this study it is concluded that methapore has the ability to display in any of the three levels of system of visual sign and the different functions of metaphor in any of these levels created due to the dispositions of the elements and their nature can make the different lectures and it results in appearance of various displaying of metaphor and perception of the dialogues existing in the advertising object for the interlocutors of the posters describing the Ashoura’a. Comprehending any of these concepts can make the possibility of comparison between the different aspects of displaying the metaphor in the different surfaces of the system of visual sign and study the capabilities of any of these surfaces for signifying the art works and the metaphor dialogues.

کلیدواژه‌ها English

"posters describing the Ashoura’a"
"metaphor"
"the surfaces of the system of visual sign"
"symbol"
"meaning"