بررسی عناصر جهان متن براساس رویکرد بوطیقای شناختی در یوزپلنگانی که با من دویده اند اثر بیژن نجدی

نویسنده
مترجم در نشر نقش جهان و مدرس در موسسه فرهنگی هنر
چکیده
نقد ادبی به دلیل وجود محدودیت هایی قادر به اتصال “جهان متن” به جهان خواننده و بررسی همه زوایای یک متن داستانی نیست، بدین منظور نیاز به نظریه ای است که هم از دیدگاه علمی و هم از دیدگاه خلاقیت ادبی بتواند وارد فضای متن شود، نظریه ی جهان های متن در بوطیقای شناختی این امکان را ایجاد می کند. در این مقاله به تحلیل مجموعه ی داستان بیژن نجدی به نام “یوزپلنگانی که با من دویده اند”، با توجه به لایه های مختلف جهان های متن می پردازیم. پرسش این پژوهش این است که آیا نظریه ی “جهان متن” قادر به شناسایی عناصری که منجر به ساخت روایت داستان های نجدی می شوند، هست؟ و دیگر این که تولید و دریافت جهان داستانی نجدی چگونه از دیگر نویسندگان متمایز می شود؟ فرضیه ی پژوهش این است که سه لایه ی “جهان گفتمان”، “جهان متن” و “جهان زیرشمول” هر کدام بخشی از روایت داستانی را شکل می دهند. در پاسخ به پرسش دوم، فرض بر این است که نجدی در آثار خود، با ایجاد عناصر مشترک در همه ی داستان ها جهان گفتمانی منسجمی ایجاد می کند و بدین سان داستان های مجزا را به صورتی نامرئی به هم مرتبط می کند که این ویژگی او را از دیگر نویسندگان متمایز می سازد. با توجه به مطالعه ی آثار او، هر جهان، می تواند جهان های دیگری را در خود درونه گیری کند و به شکل گیری فضای داستانی با شگردهای مختلف روایی بینجامد. درواقع، جهان های زیر شمول به ساخت روایت داستانی با استفاده از فعال سازی داستان های زیرساختی می انجامد که مشخصه ی اصلی آثار این نویسنده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

The elements of “text world's theory” in cognitive poetics approach In “the panthers who have run with me” by Bijan Najdi

نویسنده English

Leila Sadeghi Esfehani
Translator and instructor
چکیده English

Connecting the literary text world to reader's world as well as reading all signifying aspect of a fiction's world is not achievable by literary criticism, so it seems there is a necessity to have a theory which could study the text world in terms of both scientifically and literary creativity, that is a theory which produces the possibility of scientific survey of literature. To evaluate text world theory, in this article, it is supposed to analyze all the fictions of “the panthers who have run with me” by Bijan Najdi, an Iranian story writer. The question raised in this paper is, therefore, whether text world theory could identify the elements which structure Najdi's fiction narration? Then how he is distinguished from other authors through the production of his text world and understanding them by readers? To answer the first question, every text includes three levels: discourse world, text world and text sub-world to construct a part of the narration. The answer to the second question, Najdi produces a cohesive discourse world in his book by considering some common elements in all his fictions, so the separated fictions would be connected to each other invisibly. The important point in this paper is that, according to Najdi's text world's reading, every world could embed another world inside and create an underlying fiction by different narrative techniques. To conclude, the most important point in Najdi's works is the production of sub-stories by underlying or sub-text worlds, which are activating underlying stories.

کلیدواژه‌ها English

Text world
text discourse
text sub-world
Cognitive poetics
“the panthers who have run with me”