تأثیر پیرامتن‌ها بر شکل‌گیری یا تحریف معنای متن: بررسی دوگانگی رمان شطرنج با ماشین قیامت از دریچۀ پیرامتن‌ها

نویسنده
دانشگاه تهران
چکیده
در خوانش رمان شطرنج با ماشین قیامت، شاهد دوگانگی‌ای هستیم که نه تنها در مضمون و تصاویر متن، بلکه در تصورات راوی و شخصیت‌های داستان نیز نمود یافته است. این داستان از یک سو با موضوع جنگ هشت سالۀ ایران نوشته شده و قاعدتاً باید دنباله‌رو آثاری باشد که با اندیشه‌ای دینی، شهادت را مرگی شامخ و قهرمانی و حاصل انتخاب انسان برای سعادت ابدی می‌پندارند و از سوی دیگر شاهد مفاهیم پوچگرایانه و جبرباوری هستیم که جنگ و اصولاً آفرینش را محصول سلطۀ قضا و قدر الهی می‌شمرد. این موضع نامتوازن در پیرامتن‌های رمان تشدید شده است. در نظریۀ ژرار ژنت، پیرامتن به تمام آن عناصری اطلاق می‌شود که پیرامون یک متن به وجود می‌آیند و در شکل‌دهی به معنای متن، نقش مؤثر دارند. پیرامتن‌های درونی رمان شطرنج با ماشین قیامت، یعنی نام رمان، طراحی روی جلد و سرنوشته‌ها، گویای جهتگیری جبراندیش و ضدجنگ داستان است؛ حال آنکه پیرامتن‌های بیرونی، مانند اظهارنظرهای نویسنده در مصاحبه‌ها، گزارش‌های خبرگزاری‌های وابسته به حاکمیت و عناصر تبلیغاتی انتشارات سورۀ مهر،‌ این کتاب را در ردیف آثار ارزشی و معادباور دفاع مقدس معرفی کرده‌اند. بخشی از این دوگانگی به نحوۀ پایان‌بندی داستان مربوط می‌شود و بخشی نیز به فعالیت‌های خارج از متنِ نویسنده، مانند انتخاب بنگاه نشر سورۀ مهر که به چاپ کتاب‌های ایدئولوژیک شهرت دارد. به نظر می‌رسد دوگانگی مذکور، برخاسته از بصیرت دوگانۀ نویسنده در وجود طیف‌های متنوع خواننده و تلاش او برای جلب رضایت همۀ مخاطبان و تسهیل امر چاپ کتاب، صورت گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

The Effects of Paratexts in Shaping or Manipulation of the Theme: A Study of Dualism in Shatranj ba Mashin-e Qiyamat Through its Paratexts

نویسنده English

sahar ghaffari Bijar
Tehran University
چکیده English

There seems to be a strong dualism throughout the novel, Chess with the Doomsday Machine, both in the images of the text and its narrator’s viewpoint. The story revolves around the eight-year Iran-Iraq War and purportedly follows the typical novels of the “Holy Defence” genre in which the most significant theme is the human choice of divine sacrifice; on the other hand, there are elements of an absurd worldview in the text in which wars and the entirety of the creation are viewed fatalistically. This dualism gets stronger in the paratexts of the novel. Paratexts, in Genette’s theory, are the surrounding elements of the text by which the text proposes itself as a book to its readers, and more generally to the public. While inner paratexts of the studied novel, like the title, the cover, and its appendages and epigraphs show an absurd viewpoint, its outer ones, such as the dedication of the work, notes of the author and the publisher’s propaganda, try to misrepresent it as a work with a “Holy Defence” discourse. Some of this dualism is because of the open ending of the story and some is due to the authorial out-of-text decisions such as choosing the publisher, Sure-ye Mehr, that is famous for its ideological books. It seems that the dualism of the paratexts of Chess with the Doomsday Machine is a result of the author’s insight into the different types of readers whose satisfaction has been at the center of the author’s attention.

کلیدواژه‌ها English

Chess with the Doomsday Machine
Gerard Genette
paratext
the Holy Defence discourse
Determinism
free will