arabshahi kashi E, Shajari R. Analysis and investigation of the element of emotional literacy in Ismail Fasih's police stories based on Goldman's theory (Relying on the character of "Jalal Arian" in the stories of Shahbaz and Jagdan, Raw Wine, Siavash's Pain, Forohar's Escape, Chanin Hail's Vortex). LCQ 2025; 18 (69) :116-159
URL:
http://lcq.modares.ac.ir/article-29-77262-fa.html
۱- دانش آموخته گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه کاشان.ایران
۲- دانشیارگروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه کاشان.ایران ، rshajari@yahoo.co.uk
چکیده: (۹۰ مشاهده)
سواد عاطفی یا هوش هیجانی از نیازهای ضروری زندگی بشر برای بهبود روابط اجتماعی و دوری از برخی آسیبهای حیطۀ رفتار و کاهش زمینۀ جرم در جامعه است. سواد عاطفی، آگاهی از هیجانات و چگونگی اثرگذاری آن در مدیریت روابط فردی و اجتماعی است تا فرد به درستی بیندیشد، تشخیص دهد و به بهترین حالت، عواطف و احساسات را دریافت کند و انتقال دهد. هرچند این موضوع بیشتر مربوط به حوزههای روانشناسی و تربیتی است، اما میتوان نقش آن را در ادبیات پلیسی نیز بررسی کرد. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا و بررسی مقایسهای و تطبیقی و استمداد از منابع کتابخانهای به بررسی عنصر سواد عاطفی در زندگی «جلال آریان» ـ شخصیت اول رمانهای اسماعیل فصیح ـ پرداخته شده و این شخصیت در پنج داستان فصیح ازجمله: «شراب خام»، «فرار فروهر»، «شهباز و جغدان»، «گردابی چنین هایل» و «درد سیاوش» تحلیل و بررسی شده است. براساس نتایج، جلال آریان بهدلیل داشتن پیوند قوی بین دو حلقۀ شناخت و عواطف هیجانی خود توانسته است از تمام عوامل پنجگانۀ سواد عاطفی (الگوی گلمن) برای گرهگشایی از معماهای جنایی فصیح بهره ببرد. دستاورد پژوهش آن است که فصیح از میان این عوامل، بیش از همه به یکدلی و مدیریت روابط، سپس مهارتهای اجتماعی،خودآگاهی، کنترل عاطفی و کمتر از سایرین به خودانگیختگی توجه داشته است. او با هنر سواد عاطفی نهتنها پیرنگ داستانهایش را تقویت کرده، بلکه آنها را جذابتر و دلپسندتر نیز کرده است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
نقد داستان معاصر دریافت: 1403/7/9 | پذیرش: 1404/2/31 | انتشار: 1404/3/10