دوره ۱۸، شماره ۶۹ - ( ۱۴۰۴ )                   جلد ۱۸ شماره ۶۹ صفحات ۱۵۹-۱۱۶ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

arabshahi kashi E, Shajari R. Analysis and investigation of the element of emotional literacy in Ismail Fasih's police stories based on Goldman's theory (Relying on the character of "Jalal Arian" in the stories of Shahbaz and Jagdan, Raw Wine, Siavash's Pain, Forohar's Escape, Chanin Hail's Vortex). LCQ 2025; 18 (69) :116-159
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-77262-fa.html
عربشاهی کاشی الهام، شجری رضا. تحلیل و بررسی عنصر سواد عاطفی در شخصیت «جلال آریان» در شماری از داستان‌های پلیسی اسماعیل فصیح براساس الگوی گلمن. نقد ادبی. ۱۴۰۴; ۱۸ (۶۹) :۱۱۶-۱۵۹

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-۲۹-۷۷۲۶۲-fa.html


۱- دانش آموخته گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه کاشان.ایران
۲- دانشیارگروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه کاشان.ایران ، rshajari@yahoo.co.uk
چکیده:   (۹۰ مشاهده)
سواد عاطفی یا هوش هیجانی از نیازهای ضروری زندگی بشر برای بهبود روابط اجتماعی و دوری از برخی آسیب‏های حیطۀ رفتار و کاهش زمینۀ جرم در جامعه است. سواد عاطفی، آگاهی از هیجانات و چگونگی اثرگذاری آن در مدیریت روابط فردی و اجتماعی است تا فرد به درستی بیندیشد، تشخیص دهد و به بهترین حالت، عواطف و احساسات را دریافت کند و انتقال دهد. هرچند این موضوع بیشتر مربوط به حوزه‏های روان‌شناسی و تربیتی است، اما می‏توان نقش آن را در ادبیات پلیسی نیز بررسی کرد. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا و بررسی مقایسه‏ای و تطبیقی و استمداد از منابع کتابخانه‏ای به بررسی عنصر سواد عاطفی در زندگی «جلال آریان» ـ شخصیت اول رمان‏های اسماعیل فصیح ـ پرداخته شده و این شخصیت در پنج داستان فصیح ازجمله: «شراب خام»، «فرار فروهر»، «شهباز و جغدان»، «گردابی چنین هایل» و «درد سیاوش» تحلیل و بررسی شده است. براساس نتایج، جلال آریان به‌دلیل داشتن پیوند قوی بین دو حلقۀ شناخت و عواطف هیجانی خود توانسته است از تمام عوامل پنج‏گانۀ سواد عاطفی  (الگوی گلمن) برای گره‏گشایی از معماهای جنایی فصیح بهره ببرد. دستاورد پژوهش آن‏ است که فصیح از میان این عوامل، بیش از همه به یکدلی و مدیریت روابط، سپس مهارت‏های اجتماعی،خودآگاهی، کنترل عاطفی و کم‌تر از سایرین به خودانگیختگی توجه داشته است. او با هنر سواد عاطفی نه‌تنها پی‌رنگ داستان‏هایش را تقویت کرده، بلکه آن‏ها را جذاب‏تر و دلپسندتر نیز کرده است.
 
متن کامل [PDF 561 kb]   (۶۶ دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: نقد داستان معاصر
دریافت: 1403/7/9 | پذیرش: 1404/2/31 | انتشار: 1404/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.