-اکبرزاده، نسرین(1383)، هوش هیجانی، دیدگاه سالوی و دیگران، چ1، تهران: فارابی.
-اکبری، ابراهیم؛ خانجانی، زینب؛ عظیمی، زینب؛ پورشریفی، حمید؛ علیلو، مجیدمحمود(1391)، « درمان تحلیل اثربخشی رفتار متقابل بر حالات شخصیتی، عزت نفس و نشانگان بالینی افراد دچار شکست عاطفی»، روشها و مدلهای روان شناختی، شماره8، 1-22.
-آربین، معصومه(1392).مهارتهای اجتماعی جوانان و ارتقای آنان. کنگره پیشگامان پیشرفت،شماره4، صص163-184. https://sid.ir/paper/867433/fa
- آقابابایی، ناصر(1399)، « روند پژوهش های روان شناختی شخصیت در ایران»، نشریۀ روان شناسی فرهنگی، دورۀ چهارم، شماره 2(ب). صص 161-179.
-باستانی، سوسن؛ گلزاری محمود؛ روشنی، شهره(1389)،« طلاق عاطفی: علل و شرایط میانجی، بررسی مسائل اجتماعی ایران»، 1(3)، صص 67-78.
-تیموری، علی؛ واثق عباسی، عبدالله(1402)، « بررسی روانشناسی شخصیت بهمن در حماسه های ملی بر اساس نظریۀ تحلیل عاملی آیزنک» ، مجلۀ ادبیات فارسی، دورۀ 19، شماره 34، صص 82-97.
-جعفرنژاد، احمد؛ ملکی، محمدحسن؛ اعظمی،امیر؛ راد، سیدسعید(1388)، « بررسی تأثیر عواطف و احساسات بر روی به کارگیری تاکتیکهای مدیریت تأثیر»، فصلنامه راهبرد، سال 18، شماره 53، صص 75-98.
-حسن پور، حسن(1399)، « ارائۀ الگویی سرمایه معنوی از دیدگاه حضرت علی (ع)»، نشریۀ مطالعات مدیریت و حسابداری، دوره ششم ، شماره 1، صص 226-239.
-حسینپور،جعفر؛پور رستم، مجید(1397). عوامل موثر برارتقاء مهارتهای اجتماعی کارکنان پلیس راهور، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات امنیت اجتماعی شماره 54، صص99-122
-ذات لوینه، مریم، و خالصی، نوید. (1395). «کارکرد آموزش نقاشی برای دوره دبستان (تاکید بر مهارتهای اجتماعی)». کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی.صص 2107-2119. SID. https://sid.ir/paper/857287/fa
-رحمانی،سمیرا؛ الهی شیروان، مجید؛ قنسولی، بهزاد؛ اکبری؛ امید(1396)، « تهیه و تدوین کتاب های دو زبانه داستان محور، مبتنی بر تقویت سواد عاطفی دانش آموزان 8تا 14سال»، نشریه پژوهش های زبان شناختی در زبان های خارجی، دوره 7؛ شماره 2، صص 451-425.
-زواری درخشان، فرشته، صادقی شهپر، رضا، و رزاق پور، مرتضی. (1398). «بررسی قابلیت های هوش هیجانی در قصه ی سمک عیّار». پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 11(44 )، 143-176. SID. https://sid.ir/paper/369025/fa
-ساروخانی؛ باقر(1383)، «اقناع، غایت ارتباطات»، نامۀ علوم اجتماعی، شمارۀ 23، صص 93-115.
-سورین، ورنر جوزف؛ تانکارد، جیمز(1381)، نظریههای ارتباطات، ترجمۀعلیرضا دهقان، تهران: دانشگاه تهران.
-عبدی، بهشته. (1387). «مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتار کودکان پیش دبستانی ایرانی». روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 4(16)، 333-341. https://sid.ir/paper/101222/fa
-علاقبند، لیلا، شریفی، حسن پاشا، فرزاد، ولی اله، و آقایوسفی، علیرضا. (1399). «پیش بینی طلاق عاطفی بر اساس سواد عاطفی, سبک های مقابله ای, کیفیت زندگی, هیجان خواهی با میانجی گری تاب آوری». مجله علوم روانشناختی، 19(90 )، 733-743. SID. https://sid.ir/paper/93101/fa
-علم، رضا؛ قریشی، حمزه(1402)، «سواد عاطفی؛ الزامی برای کاربرد در مدرسه»، فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، سال پنجم، شماره 52، صص811-820.
-فصیح، اسماعیل(1366)، درد سیاوش، چاپ دوم، تهران: صفی علیشاه.
-فصیح، اسماعیل(1370)، شراب خام، چاپ سوم، تهران: البرز.
-فصیح، اسماعیل(1371)، شهباز و جغدان، چاپ سوم، پرسپولیس.
-فصیح، اسماعیل(1372) ،فرار فروهر، چاپ اول، تهران: البرز.
-فصیح، اسماعیل(1382 )، گردابی چنین هایل، چاپ دوم، تهران: پیکان.
-کریمی، یوسف(1379)، روانشناسی شخصیت، چاپ ششم، تهران،موسسه نشر و ویرایش
-لطیفیان، مرتضی؛سیف، دیبا(1386)، « بررسی تأثیر خودآگاهی بر اختلالات روابط بین فردی دانشجویان»، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره 26، شماره 3، پیاپی 52، ویژنامه علوم تربیتی، صص 137-150.
-نریمانی،محمد؛ فلاحی،وحید؛ حبیبی،یاسر؛ زردی، بهمن(1396)، « بررسی خصوصیات روان سنجی پرسشنامه همدلی و همدردی در دانش آموزان»، مجله روانشناسی مدرسه، دورۀ 6، شماره 1، صص 117-131.
-Low,G.R.,And.Nelson,D.b.(2006).Emotional intelligence and college success:A research-based assessment and intervention model Center for Education development and Evaluation (CEDER) Retrieved from Texas A&M UNIVERSITY-KINGSVILLE WEBSITE,1-10.
-Bar-On,R.(1988).The development of a concept of pasychological well-being Unpublished doctoral dissertation,Rhodes university,south Africa.
-salovey,p.,and Mayer,j.d.(1990).Emotional intelligence Imagination, cognition and personality,9(3),pp185-211.
-Goleman,D.(1995).Emotional intelligence.NewYork: Bantam.
Goffman,E.(1959).”The presentation of self in everyday life”.Garden city ,NY:Bantam Books.
Watson,d,clark,L.A.(1988).” Derelopment and validation of brief measures of positive and negative effect The PANAS SCalls”. Journal of personal social psychology6: 1063-1070.
Huitt, W. & Dawson, C. (2011, April). Social development: Why it is important and how to impact it. Educational Psychology Interactive. Valdosta, GA: Valdosta State University. 27-1 .(1)3.
Hansen D. J. ; Nangle, D. W. & Meyer, K. A. (1998). Enhancing the effectiveness of social skills interventions with adolescents;Education & Treatment of Children. 21, 4: 489