دوره 17، شماره 66 - ( 1403 )                   جلد 17 شماره 66 صفحات 150-109 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdavy M J, Soqandi F, Yadollahi Shahrah R. Criticism of Aidan Chamber’s Implied Reader Theory. LCQ 2024; 17 (66) :109-150
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-74109-fa.html
مهدوی محمدجواد، سوقندی فاطمه، یدالهی شاه‌راه رویا. نقد نظریۀ مخاطب نهفتۀ ایدن چمبرز. نقد ادبی. 1403; 17 (66) :109-150

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-74109-fa.html


1- عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد ، mahdavy@mail.um.ac.ir
2- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد
3- فارغ التحصیل از دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (1693 مشاهده)
در این مقاله، نظریۀ مخاطب نهفتۀ ادبیات کودک و نوجوان از ایدن چمبرز را نقد کرده‌ایم. ایدن چمبرز در نظریۀ خود، برای شناخت مخاطب نهفته در ادبیات کودک و نوجوان، فنونی را پیشنهاد می‌کند. در طرح این نظریه که مفاهیم مفیدی ارائه می‌کند، ایرادها و خلأهایی وجود دارد که آن‌ها را ذیل چند عنوان توضیح داده‌ایم: کلی‌گویی‌ و ابهام در تعاریف، هم‌پوشانی مقوله‌ها، رعایت نکردن مدعاها در مثال و سست بودن مبانی نظری. کاربست صحیح این نظریه در عمل، نیازمند بازنگری، تکمیل و اصلاح ایرادهایی است که در این پژوهش مطرح کرده‌ایم. در ادامه تلاش کردیم در جهت اصلاح نظریه پیشنهادهایی ارائه کنیم. با توجه به این‌که هدف نظریۀ چمبرز یافتن مخاطب نهفته است ما نیز به سراغ تکنیک‌هایی ‌رفتیم که امکان یافتن این مخاطب را به ما می‌داد. در زبان‌شناسی رمان و روایت‌شناسی، روش‌ها و مفاهیم کارآمدی یافتیم و روشی براساس تحلیل ساختار متن و گفتمان روایت طراحی کردیم که با کمک آن می‌توان مخاطب نهفته را استنباط کرد. این روش شامل مفاهیم معنابن، کانونی‌سازی، صدا و فاصله است که درکی دقیق‌تر از مخاطب نهفته به دست می‌دهند.
متن کامل [PDF 970 kb]   (2468 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ادبیات کودک
دریافت: 1402/12/12 | پذیرش: 1403/6/18 | انتشار: 1403/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.