دوره 17، شماره 66 - ( 1403 )                   جلد 17 شماره 66 صفحات 295-245 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nekoei R, goodarzi nezhad A, SHIRKAVAND V. The Scope of Story Information in the Short Story “Woolen Jacket” and Its Adaptation for Television. LCQ 2024; 17 (66) :245-295
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-72613-fa.html
نکوئی رضا، گودرزی نژاد آسیه، شیرکوند ویدا. دامنۀ اطلاعات داستان در داستان کوتاه «ژاکت پشمی» و اقتباس تلویزیونی آن. نقد ادبی. 1403; 17 (66) :245-295

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-72613-fa.html


1- دانشگاه شیراز ، nekoeireza@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد سروستان
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد بویین زهرا
چکیده:   (2519 مشاهده)
در روایت‌های کلامی و تلویزیونی، دامنۀ اطلاعات داستان نقش مهمی در حفظ توجه خواننده و بیننده دارد. نویسندگان این مقاله با شیوۀ تطبیقی، دامنۀ اطلاعات داستان و نحوۀ حفظ توجه خواننده و بیننده در داستان کوتاه «ژاکت پشمی»، نوشتۀ هوشنگ مرادی کرمانی را با اقتباس تلویزیونی آن («ژاکت») به کارگردانی کیومرث پوراحمد براساس نظریۀ روایت‏شناسی رابرت مک‏کی، بررسی و مقایسه می‌کنند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که کانونی‏سازی داستان کوتاه «ژاکت پشمی» از نوع درونی یا دید همراه است که باعث غلبۀ عنصر تعلیق در آن می‌شود. این کانونی‏سازی برای تنوع دامنۀ اطلاعات داستان و جذابیت بیشتر روایت، از عنصر معما نیز استفاده می‌کند. این کار به‌کمک شگردهایی مانند پیشواز زمانی، روایت درونه‏ای، حذف و ... انجام شده است. در این فرایند، غافلگیری نیز به‌کمک معما می‌آید؛ چون با هربار غافلگیری کانونی‏سازی درونی و خواننده، به معماهای داستان افزوده می‌شود. اقتباس تلویزیونی داستان نیز از منظر یک کانونی‏ساز درونی غالب روایت می‌شود؛ با این تفاوت که دقایق زیادی از فیلم به کانونی‏سازی کنشگرهای دیگر نیز اختصاص دارد. این موضوع باعث افزایش کنشگرهای فیلم و درنتیجه، برجسته شدن آموزش توجه به حضور دیگری و گفتمان‌های متفاوت در آن می‌شود. این گفتمان‌ها اغلب با استفاده از شگرد روایت درونه‏ای وارد فیلم می‌شوند که این ورود نیز افزایش عنصر معما را درپی دارد. اگرچه روایت کلامی عنصر تعلیق را فقط می‌توانست با عنصر معما ترکیب کند، تعلیق فیلم با توجه به امکانات دوربین و خلاقیت کارگردان برای غنی‌تر کردن روایت با هردو عنصر معما و کنایۀ دراماتیک ترکیب می‌شود. همچنین، به‌دلیل همراهی رویدادها با موسیقی و به‌صورت چندبُعدی از زاویه‌های مختلف، تعلیق‌ها و غافلگیری‌های قدرتمندتری ایجاد می‌شود. در این شکل از روایت، ما با کانونی‏ساز درونی احساس همدلی و هم‏ذات‏پنداری بیشتری می‌کنیم. به این ترتیب، نتیجه می‌گیریم که اقتباس تلویزیونی داستان از امکانات و تکنیک‏های چندرسانه‌ای متنوع‌تر و پیچیده‌تری برای تقسیم اطلاعات داستان و حفظ توجه بیننده استفاده می‌کند.
متن کامل [PDF 1157 kb]   (2478 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ادبیات کودک
دریافت: 1402/9/3 | پذیرش: 1403/6/18 | انتشار: 1403/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.