نقدی بر تعامل شعر و فلسفه: جایگاه شعر در دنیای فکری امروز

نوع مقاله : پژوهشی کیفی

نویسنده
عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران
چکیده
بحث‏های افلاطون پیرامون جایگاه شعر به جدالی درازدامن میان فلسفه و شعر انجامید. افلاطون معتقد بود شعر در مقابل فلسفه، حقیقت را بیان نمی‏کند و اساساً نمی‏تواند به حقیقت دست یابد، دروغ می‏گوید و می‏تواند موجب گمراهی شود. دیدگاهی که تا قرن‏ها به دفاع شعر از ماهیت خود انجامید و منجر شد شعر، ابزاری برای بیان مسائل اخلاقی، عقیدتی و سیاسی شود و بدین‏ترتیب نشان دهد اگر نمی‏تواند به حقیقت دست‏یابد، حداقل می‏تواند موجب تعلیم و تربیت گردد.

اما در دوران جدید، زمانی که ماهیت «حقیقت» و «واقعیت» مورد پرسش واقع شده، دفاع فلسفه از شعر، به دفاع از جایگاه اندیشگیِ شعر انجامیده است. امروزه شعر، در کنار فلسفه و علم، رسانه‏ای است که روایتی از واقعیت را بازتاب می‏دهد، روایتی که همچون سایر رسانه‏ها، نوعی بازنمایی از واقعیت است. این پژوهش در نظر دارد با بررسی آراء افلاطون و نقدهایی که در دهه‏های اخیر بر مبانی اندیشگی او وارد آمده و نیز نقد دیدگاه برخی پژوهشگران ایرانی در زمینۀ تعامل جدید فلسفه و شعر، به تبیین نسبت شعر و فلسفه با حقیقت و واقعیت و بحث در زمینۀ جایگاه شعر در دنیای فکری امروز بپردازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

A Reflection on the Interaction between Philosophy and Poetry: The Status of Poetry in the Contemporary World

نویسنده English

gholamreza pirouz
Professor at Mazandaran University
چکیده English

Platonic discussions on the status of poetry have instigated long-lasting disputes between philosophy and poetry. Plato believed that compared to philosophy, poetry did not express the truth. Essentially, poetry could not access truth. It just lied and could, therefore, mislead. This approach resulted in poets' attempts to defend the nature of poetry for centuries; they changed poetry to a tool for expression of ethical, moral, and political concerns to maintain that even if poetry could not access truth, it could be useful in instructing people. Nonetheless, in the contemporary world where the nature of truth has been questioned and cast doubt on, Philosophy's defense of poetry has in fact led to a defense of the status of poetic ideology. Today, poetry, along with philosophy and science, is a medium to reflect a version of truth, a version which – like the truth of other media – is no more than a representation. In this research, I intend to examine Plato's ideas as well as the criticism of his ideology in recent decades; in addition, the approach of some Iranian researchers concerning the new modes of interaction between philosophy and poetry will be criticized to determine the relationship between poetry and philosophy with truth and to discuss the status of poetry in the contemporary world.

Extended Abstract

Introduction

Scholars have always been concerned with the ever-changing relationship between poetry and philosophy, a trend which has been the result of various political, social, religious, and intellectual outlooks. In Iran, the interaction between philosophy and poetry and its various implications have not been subject to much critical scrutiny. This is while Iran’s poetic history is richer than that of any other country. Therefore, discussions of this kind can help shed light on the nature of poetry and the new perspectives toward it. Furthermore, establishing the interaction between poetry and philosophy can result in a better understanding of the nature of poetry, its status, and its function in the contemporary world.

Nowadays, the prevalent ideology supports the fact that poetry, along with philosophy, science, and other intellectual endeavors, is a medium in itself, a medium which – endowed by its beautifully expressive language and content – bestows upon us an understanding of the world around us. In other words, it makes the world a tolerable place to live in by reorganizing and redefining truth, and showing it depth to poetry lovers.

Whereas the discussions on poetry and philosophy are accompanied by precise epistemological outlooks in the contemporary world, in Iran the relationship between poetry and philosophy is approached mostly through the traditional lens: poetry as symbolizing emotion and imagination and philosophy as representing logic and reason. Nonetheless, in the contemporary world where the nature of truth has been questioned and cast doubt on, philosophy's defense of poetry has in fact led to a defense of the status of poetic ideology. Today, poetry, along with philosophy and science, is a medium to reflect a version of truth, a version which – like the truth of other media – is no more than a representation. In this research, I intend to examine Plato's ideas as well as the criticism of his ideology in recent decades; in addition, the approach of some Iranian researchers concerning the new modes of interaction between philosophy and poetry will be criticized to determine the relationship between poetry and philosophy with truth and to discuss the status of poetry in the contemporary world.

To provide a fresh outlook on poetry in the contemporary world, this study attempts to respond to the following questions: why was Plato against poetry and art? How do his logic and arguments cast doubt on today? What effects do these questions have on a new understanding of poetry? From what aspects can the epistemological relationship between poetry and philosophy be examined? Considering the new philosophical analysis of poetry, what status does poetry have in the contemporary world?



Conclusion and Findings

Different aspects of the recent interactions between poetry and philosophy have been mostly ignored by Iranian critics and intellectuals. It should, however, be noted that such interactions do not mean that poems are replete with philosophical content or philosophical pieces are structured as poetry. It rather includes much deeper and more challenging discussions which result in redefining poetry.

While most research on poetry in Iran approaches the relationship between poetry and philosophy by relying on a traditional viewpoint, it should be noted that both the definition of poetry and the viewpoint toward philosophy have dramatically changed in the contemporary world. Inclusion of contemporary thought in research on poetry and philosophy, therefore, becomes an important step in understanding the status of poetry and its function in the contemporary world. Today, philosophers challenge Plato’s utopia and indicate that a significant part of Plato’s discussion against poetry, poets, their exile, and the lack of urgency for existence of poetry have been mostly political. Indeed, the polyphonic nature of poetry and its being uncontrollable (like philosophy or math) in a systematic space like a utopia have not been deemed proper and have, hence, resulted in Plato’s defying and excluding poetry. Poetry is now a medium which redefines truth and returns it to the reader as a deeper entity. In terms of both the aesthetic structure and content, poetry is intertwined with the Anthropocene world and records the slightest intellectual, philosophical, cultural, or even scientific changes, moving hand in hand, and even faster than, human intellect.

کلیدواژه‌ها English

Interaction of philosophy and poetry
Platonic utopia
poetry and truth
poetry and the Anthropocene world
منابع
1. افلاطون (1337) قوانین، ترجمه محمد حسن لطفی، تهران: خوارزمی.
2. ............... (1360) جمهوری، ترجمه فواد روحانی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
3. ................ (1380) دوره کامل آثار: تیمائوس، ترجمۀ محمد حسن لطفی، چاپ سوم، تهران، خوارزمی .
4. برونر، استیون اریک (1393) نظریۀ انتقادی، ‌ترجمۀ پرویز علوی، تهران: ‌نشر افق.
5. بورمان، کارل (1375) افلاطون، محمد حسن لطفی، تهران: طرح نو.
6. بینایی مطلق، سعید و شمس الملوک مصطفوی (1388) زیبایی و فن هنر در گفتگو افلاطون، تهران: شادرنگ .
7. پارسانیا، حمید (1395) روش‌شناسی انتقادی حکمت صدرایی، قم: کتاب فردا.
8. پورجوادی، نصرالله (1374) شعر و شرع (بحثی دربارۀ فلسفۀ شعر از نظر عطار) ، تهران: اساطیر.
9. حسنی‌فر، عبدالرسول، (1397) «نسبت فلسفه و شعر در آرمانشهر اقبال و افلاطون»، حکمت معاصر، سال نهم، شماره اول، صص 45-66.
10. دادجو، ابراهیم، (1395) شک‌گرایی، نسبی‌گرایی، تهران: سازمان انتشاارت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
11. روزن، استنلی( 1398) ستیز فلسفه و شعر (پژوهش‌هایی در اندیشۀ باستان)، ترجمۀ غلامرضا اصفهانی، تهران: شب خیز.
12. شاهسون، نوش آفرین و همکاران (1399) «نقد و بررسی نسبت هنر با حقیقت در فلسفۀ هگل، حکمت و فلسفه، سال 16، شماره 61 ، صص 41-62.
13. شاملو، احمد (1343) ماهنامۀ اندیشه و هنر، ویژه ا.بامداد، ش 2.
14. شوسترمن، ریچارد، ادل تامیل (1396) تجربۀ زیباشناختی، ترجمۀ شهریار وقفی پور تهران: ایجاز.
15. شهبازی، ژاله، و همکاران (1400) «شعر در عصر تکنیک: نسبتی میان شعر و تکنولوژی از منظر هایدگر»، دوفصلنامه مطالعات نقد ادبی، شماره پنجاه، صص 111-133.
16. عابدینی‌فرد، مرتضی (1389) مقدمه‌ای بر زیبایی‌شناسی ویتگنشتاین، تهران: ققنوس.
17. فتوحی رودمعجنی، محمود (1401) «خویشاوندی شعر و فلسفه در قرن بیستم»، نقد ادبی، شماره 60، صص 1447-174.
18. فی، برایان (1389) پارادایم‌شناسی علوم انسانی، ترجمۀ مرتضی مردی‌ها، تهران: انتشارات دانشگاهی امام صادق(ع).
19. قاضی ، نورالدین، (1387) «شعر و فلسفه و رابطۀ آن دو با هم» ، نشریۀ حافظ، شماره 54.
20. کاپلستون، فردریک (1387) تاریخ فلسفه، جلد1، ترجمه سید جلال الدین مجتبوی، چاپ ششم، تهران: شرکت انتشارت علمی فرهنگی .
21. کریچلی، سایمون (1397) چیزها صرفا هستند: فلسفه در شعر والاس استیونس، ترجمۀ مهرداد پارسا، تهران: انتشارات شوند.
22. گادامر، هانس گئورگ (1370) «فلسفه و شعر»، ترجمه محمدسعید حنایی کاشانی، فصلنامه هنر، شماره 20، صص 20-28.
23. مرادخانی، علی، یاسر حیاتی (1393) «جایگاه معرفت‌شناختی شعر در فلسفۀ افلاطون»، پژوهش‌های معرفت‌شناختی، دوره 3، شماره 7، صص 107-126.
24. می، رولو (1392) انسان در جستجوی خویشتن، ترجمه مهدی ثریا، تهران، دانژه.
25. منوچهری، عباس (1400) مارتین هایدگر، چاپ چهارم، تهران: مولی. .
26. نوظهور، یوسف (1387) «رابطۀ شعر و فلسفه»، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، شماره 170، صص 173-186
27. نیچه، فردریش (1400) فراسوی نیک و بد، ترجمۀ ساناز بهبودی، چاپ دوم، تهران: انتشارات نیک فرجام.
28. واعظی، رضا، حسین احدی (1394) «ارتباط فلسفه با ادبیات، با نگرشی بر شعر برخی از شاعران پارسی‌گوی»، مجموعه مقالات هشتمین همایش پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، صص 2239-2250.
29. ویتگنشتاین، لودویگ (1392) رسالۀ منطقی فلسفی، ترجمه و شرح سروش دباغ، تهران: هرمس.
30. ..................، لودیگ (1385) یادداشت‌ها ، ترجمۀ دیباج موسوی و مریم حیات‌شاهی، تهران: سعاد.
31. هایدگر، مارتین (1400) شعر، زبان و اندیشۀ رهایی، ترجمه عباس منوچهری، چاپ چهارم، تهران: مولی.
32. هگل، گئورگ ویلهلم فردریش (1391) دانش مطلق، ترجمه ابراهیم ملک اسماعیلی، تهران: نشر نگاه.
33. Hegel, G. W. F. (1975) Aesthetic: Lectures on Fine Arts, V.1-2,Translated T .M, Knox, New York: Oxford University Press.
34. Ford, Thomas, (2013) Poetry's Media, , New Literary History, Volume 44, Number 3, Summer, pp. 449-469.
35. Kuhn, tomas, (1976) structure of scientific revolutions, university of Chicago press.
36. Runes, Dagobert David ,(1960) Dictionary of philosophy, New York: Philosophical Library.
37. Tucan, Dumitru, (2013) The quarrel between poetry and philosophy: Plato - a sceptical view on poetry, Faculty of Letters, West University of Timisoara, Procedia - Social and Behavioral Sciences 71,pp 168 – 175
38. Verdicchio, Massimo and Robert Burch (edited), (2002) Between Philosophy And Poetry, London : Continuum.
39. Wachterhauser, Brice R. ,(1999) Beyond Being: Gadamer’s Post-Platonic Hermeneutical Ontology, Illinois, Northwestern University Press.
40. Wiegmann, Hermann, Henry W. Johnstone (1990) , Jr. Plato's Critique of the Poets and the Misunderstanding of His Epistemological Argumentation, Philosophy & Rhetoric, Vol. 23, No. 2 , pp. 109-124 .