تصویر حجمی؛ بررسی بوطیقای تصویری شعر حجم در سبک هندی

نوع مقاله : پژوهشی -نظری اصیل

نویسنده
پژوهشگر مستقل
چکیده
یکی از اصلی‌ترین گزاره‌ها در فهم حجم‏گرایی این است که این جریان هیچ ادعایی مبنی بر تازه بودن بوطیقای تصویری خود ندارد. در بیانیۀ حجم‏گرایی به‌صراحت به وجود موارد مشابه در شعر کلاسیک فارسی اذعان و اشاره شده است. رؤیایی نیز به‌عنوان رهبر جریان حجم، بارها در یادداشت‌های خود به این موضوع اشاره کرده است که حجم‌گرایی تجربه‌ای جدید نیست، بلکه حاصل تمرکز بر شکل خاصی از تصویرپردازی و نگاه است.

از سوی دیگر ذهنی‌گرایی شعر حجم هنگام ساخت تصاویر حجمی، شباهت معناداری با مدلی از تصویرپردازی انتزاعی شاعران سبک هندی، به‌ویژه بیدل دهلوی دارد. در این مقاله پس از تعریف و توضیح اصطلاحِ تصویر حجمی، نمونه‌هایی از این شکلِ تصویرپردازی در شعر حجم تحلیل شده است، سپس با تحلیل نمونه‌هایی از این مدل تصویرپردازی در شعر بیدل، نشان داده شده که تصویرحجمی یکی از ویژگی‌های سبکی مشترک شعر یدالله رؤیایی و بیدل دهلوی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Review of Visual Boutiques of Espacementalism in Indian Style: The Case of Bidel Dehlavi's Poems

نویسنده English

AliReza Rayat-e Hasanabadi
---
چکیده English

One of the main propositions in understanding Espacementalism is that this literary trend does not claim to be new in its visual boutiques. In the Espacementalism manifesto, the existence of similar cases in classical Persian poetry is clearly acknowledged and pointed out. Royai, as the leader of Espacementalism has repeatedly mentioned in his notes that Espacementalism is not a new experience, but the result of focusing on a specific form of imaging and looking. On the other hand, the subjectivity of Espacementalism poetry when creating Espacemental images has a significant similarity with the model of abstract imagery of Indian style poets, especially Bidel Dehlavi. In this article, after defining and explaining the term Espacemental image, examples of this form of imagery have been analyzed, then by analyzing examples of this model of imagery in Bidel's poetry, it has been shown that Espacemental imagery is one of the common stylistic features of Royai's poetry.



Extended Abstract

1. Introduction

Espacementalism is one of the important currents of Persian poetry that recognized with the publication of the Espacementalism manifesto. The poets of this movement have performed a new type of poetry based on non-normative language and the construction of nested and multidimensional forms, which are fundamentally different from other contemporary poetry movements. The most important poet of this movement is Yadollah Royai, and although this movement has continued in the poetry of the second and third generation poets, this movement is still known as Royai, and other poets have presented criteria different from what is intended by Royai in their poetry.

In this essay, the term Espacemental image is used for the first time. It is a special way of looking at phenomena that has been repeated many times in Royai's poems and he has insisted on it. This feature does not contain all the ideas of the Espacementalism and is only one of the many features of this poetic style. Specialists in contemporary Persian poetry know that Espacementalism never claims imagenal innovation in modern Persian poetry. In the Espacementalism manifesto, three-dimensional jumps are emphasized, and this history and poetic experience is clearly mentioned that these three-dimensional jumps are also seen in classical Persian literature. So in this research, the main issue is to show examples of this Espacemental image in Bidel Dehlavi's poetry (as one of the most prominent poets of the Indian style).



2. Methodology

After defining and explaining the term Espacemental image, examples of this form of imagery have been analyzed. Detailed descriptive statistics of the Espacemental image status in important Royai’s books are presented in the form of a frequency table and a bargraph. Then, by analyzing examples of this model of imagery in Bidel's poetry, it has been shown that Espacemental imagery is one of the common stylistic features of Yadollah Royai and Bidel Dehlavi poetry.



3. Discussion and conclusion

Espacementalism is closely related to Persian classical poetry, and although it is in the continuation of the logical course of contemporary avant-garde and modernism in terms of time, on the other hand, it has maintained its relationship with classical poetry in imagery. The importance of this issue is that, contrary to the common idea that voluminous poetry is called a language game, rootless and disconnected poetry, etc., this current is based on the solid visual foundations of classical poetry and Yadollah Royai's effort in proposing Espacementalism and this poetic model can be seen as an act of updating some creative stylistic features of classical poets.

In Bidel Dehlavi's poem, a Espacemental image is used in topics such as unity and multiplicity, unity of being, exterior and interior, inside and outside, mirror and image, water and image, mask and beauty, container and container, etc. Concepts in which two present elements and one absent element are objective and non-abstract but in the Royai’s poems, the Espacemental image pattern is presented in addition to objective and understandable concepts, in abstract concepts such as death, sleep, silence, and in dimensions beyond three dimensions. In fact, Royai has been able to perform two poetic actions in his works. First, this model has turned imagery into a rule and style in his poetry in such a way that there is always an expectation of Espacemental imagery in the Espacementalism. Second, he has been able to improve this feature that was presented in Persian classical poetry in the limit of three dimensions and create a Espacemental image in more dimensions than three dimensions, and consciously improve the visual system of classical poetry in this regard.

کلیدواژه‌ها English

Bidel dehlavi
Indian style
Espacementalism
Yadollah Royai
Image
1- آزرم، محمد.(1401). تعهد و سیاست در شعر یدالله رویایی. روزنامه اعتماد. شماره 5306. 27 شهریور 1401. ص 6.
2- الهی، بیژن.(1382). شقاقلوس. مجلۀ دفترهای روزن. شمارۀ 1. زمستان 1346. صص 50-46
3- باباچاهی، علی.(1371). خلوت تازه و تجربه های جدیدشعر امروز ایران. مجلۀ دنیای سخن. آبان 1371.صص 69-66
4- براهنی، رضا(1371). ناموزونی تاریخی. مصاحبۀ محمود فلکی با رضا براهنی. بررسی کتاب. شمارۀ 10 . کالیفرنیا.
5- بیدل دهلوی، میرزا عبدالقادر(1342). رباعیات. کابل: دپوهنی مطبعه.
6- بیدل دهلوی، میرزا عبدالقادر(1387). غزلیات. براساس نسخۀ خال محمد خسته و خلیل الله خلیلی. توضیحات و تعلیقات: فرید مرادی. تهران: زوار.
7- جعفری آذرمانی، مریم(1387). نامه هایی به نام مرگ. روزنامه کارگزاران، ویژه تجدید چاپ هفتادسنگ قبر. شماره 639 . یکشنبه 26 آبان.
8- خواجات، بهزاد.(1387). مهندسی اشک، لبخند(شعر رویایی). روزنامه کارگزاران، ویژه تجدید چاپ هفتادسنگ قبر. شماره 639 . یکشنبه 26 آبان.
9- دهخدا، علی اکبر. فرهنگ دهخدا. آدرس اینترنتی زیر:
https://dehkhoda.ut.ac.ir/
10- رعیت حسن آبادی، علیرضا.(1399). حجم گرایی و قدرت. تحلیل نقش نهادهای قدرت در حیات تاریخی بیانیۀ شعر حجم. اصفهان: خاموش.
11- روحانی، مسعود، حق جو،سیاوش، شوبکلائی، علی اکبر(1394). بررسی وحدت وجود در رباعیات بیدل دهلوی. مجلۀ ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی. دوره 11، شماره 38 - شماره پیاپی 38.خرداد 1394.صص 127-164
12- رویایی، یدالله. (1348). مانیفست شعر حجم. برگرفته از کتاب هلاک عقل به وقت اندیشیدن.تهران: مروارید.
13- ..................... (1357). از سکوی سرخ. مجموعه مصاحبه ها. به کوشش غلامرضا همراز.تهران:مروارید.
14- .....................(1369). لبریخته ها. چاپ اول. پاریس: انتشارات انجمن فارسی(آسوسیون پرسان)
15- ....................(1372). من آن خودِ بشر امروزم. گفتگو با یدالله رویایی. مجلۀ تکاپو، دورۀ نو، شمارۀ 5، آبان 1372. صص 32-24.
16- ......................(1379). پرسه زن گذرگاه هاى اشتیاق. مصاحبۀ کاظم امیری با یدالله رویایی. ماهنامۀ کارنامه. شمارۀ 11. صص24-16.
17- ......................(1382 الف). دلتنگی ها. گرگان: آژینه.
18- ......................(1382 ب). منِ گذشته: امضا. تهران: کاروان.
19- ......................( 1387 الف). در جستجوی آن لغت تنها. تهران: کاروان.
20- ......................( 1387 ب). هفتاد سنگ قبر. چاپ دوم. شیراز: داستان سرا.
21- ......................(1400). گفتگوی تلفنی علیرضا رعیت و یدالله رویایی. 17 اردیبهشت 1400. به آدرس زیر:
https://www.instagram.com/tv/CdOcxl7KwVO/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
22- فتوحی رودمعجنی، محمود.(1392). سبک هندی شبیه شعر حجم. منتشر شده در وبلاگ کاروند پارسی به آدرس زیر:
http://karsi.blogfa.com/post/166/%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D9%87%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%B4%D8%A8%DB%8C%D9%87-%D8%B4%D8%B9%D8%B1-%D8%AD%D8%AC%D9%85
23- ...................................(1395). نگاهی به سبک هندی. منتشر شده در وب سایت مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی. تاریخ انتشار 29/4/1395
24- لنگرودی، شمس.(1377).تاریخ تحلیلی شعر نو. دورۀ ۴ جلدی)جلد سوم.تهران: مرکز.
25- مدل، محمدحسین و ولی زاده،محمد. (1383). حتای مرگ. (هفتاد تفسیر از هفتاد سنگ قبرِ یدالله رویایی). شیراز: داستان سرا.