بررسی مقولۀ اضطراب در مجموعه داستان نمازخانۀ کوچک من هوشنگ گلشیری

نوع مقاله : پژوهشی -نظری اصیل

نویسندگان
1 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا تهران ایران
2 کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده
محوریت نقد روان‌کاوانه، تعامل میان حوزۀ هنر، به‏ویژه ادبیات با موضوعات روان‌کاوی است که در این روش، سوژۀ متن به بستری برای شناخت نشانه‏ها، ریشه‏ها و عوامل روان‏نژندی در سه محور مؤلف، متن (ساختار و شخصیت‏ها) و مخاطب است؛ و در مواردی نادر به روش عبور از بحران و ابزاری برای روان‏درمانگری تبدیل خواهد شد. در این حوزه، مقولۀ اضطراب و وسواس از موضوعات مهمی است که در روان‌شناسی با رویکردهای شناختیِ متفاوتی بدان پرداخته‏ شده است و می‏تواند یکی از موضوعات کاربردی در تحلیل متن‏محورانۀ آثار ادبی قرار گیرد. از سویی، آثار گلشیری به‌سبب آگاهی او از دانش روان‌شناسی و کاربست آگاهانۀ تکنیک‏ها و شاخصه‏های مهم آن در پردازش و تقویت شخصیت، از ظرفیت بالایی در جهت تحلیل روان‌کاوانه برخوردار است. لذا این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی مقولۀ اضطراب در مجموعه داستان نمازخانۀ کوچک من پرداخته و نتیجه گرفته است که ریشۀ اضطراب‏ در شخصیت‏های این داستان‏ها، ترس از وقوع یک حادثۀ ناگوار در آینده است و شخصیت‌ها اغلب به پاسخ ابتدایی اجتناب و گریز از موقعیت و مکانیسم‏های دفاعی ابتدایی روی می‏آورند. اکثر شخصیت‏ها در مواجهه با اضطراب، مبتلا به افسردگی، خشم و انزوا شده که در نشانه‏های رفتاریِ متعددی چون مصرف الکل، بی‏خوابی و بی‏قراری، پرخاش کردن و جیغ و فریاد کردن این بحران را بازنمایی خواهند کرد. درمجموع می‏توان اضطراب و افسردگی را در این مجموعه به‌عنوان وجه غالب در نظر داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Examining the category of anxiety in the collection of stories " Namāzkhane-ye Kuchak-e Man " by Houshang-e Golshiri

نویسندگان English

majid houshangi 1
mahdiyeh tahmasebi 2
1 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran
2 MA in Persian Language and Literature, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده English

The centrality of psychoanalytic criticism is the interaction between the field of art, especially literature, with psychoanalytic subjects, in this method, the subject of the text becomes a platform for recognizing the signs, roots and factors of psychosis in the three axes of the author, the text (structure and characters) and the audience; And in rare cases, it will become a method of overcoming crisis and a tool for psychotherapy. In this field, the category of anxiety and obsession is one of the important topics that have been discussed in psychology with different cognitive approaches, and it can be one of the practical topics in the text-oriented analysis of literary works. On the other hand, Golshiri's works have a high capacity for psychoanalytical analysis due to his knowledge of psychology and the conscious application of its techniques and important features in processing and strengthening personality. Therefore, this research has investigated the category of anxiety in the collection of stories " Namazkhaneye Kochake Man " with a descriptive-analytical method and has concluded that the root of anxiety in the characters of these stories is the fear of an accident. Unfortunate is in the future and the characters often turn to the basic response of avoiding the situation and basic defense mechanisms. Most of the characters are suffering from depression, anger and isolation in the face of anxiety, which will represent this crisis in various behavioral signs such as alcohol consumption, insomnia and restlessness, aggression and screaming. In general, anxiety and depression can be considered as the dominant aspect in this collection.

Extended abstract

Psychoanalytic criticism is the interaction between the field of art and literature, with psychoanalytic subjects. In this method, the subject of the text becomes a platform for recognizing the signs, roots and factors of psychosis in the three axes of the author, the text (structure and characters) and the audience; And in rare cases, it will become a method of overcoming crisis and a tool for psychotherapy. In this field, the category of anxiety and obsession is one of the important topics that have been discussed in psychology with different cognitive approaches, and it can be one of the practical topics in the text-oriented analysis of literary works. On one hand, Golshiri's works have a high capacity for psychoanalytical analysis due to his knowledge of psychology and the conscious application of its techniques and important features in processing and strengthening personality. Therefore, this research has investigated the category of anxiety in the collection of stories "Namazkhaneye Koochake Man" with a descriptive-analytical method and has concluded that the root of anxiety in the characters of these stories is the fear of an accident. On the other hand, psychologists associate anxiety with a general feeling of restlessness and worry and believe that anxiety is the thought or imagination of threats that we may face in the future. So, anxiety is an unpleasant emotion that we usually describe with words such as worry, tension and fear. Freud believes that the first experience of anxiety that every person faces in life is birth, (Freud, 2021: 166) because birth is the moment of separation of the child from the mother. But later he changed his opinion to the fact that anxiety is the result of the conflict between unconscious sexual desires or aggression and mutual threats from external commands or reality.

Psychologists also distinguish between fear and anxiety. The difference between fear and anxiety is that in fear, the cause of danger is external, but in anxiety, the person's own internal conditions are the cause of danger, and both are mental reactions to danger. So our immediate reaction in the situation of danger is known as fear, but anxiety does not occur only at the moment of danger. In presenting different types of anxiety one should consider Freud's theory. He mentions three types of anxiety: 1. Real anxiety, which is a kind of normal fear and its cause is threats caused by dangers in the real world. 2. Neurotic anxiety, which is a threat from the institution and is much more difficult to cope with, because the institution is completely unconscious. 3. Moral anxiety that comes from command threats. As a result of this analysis, according to the presented theoretical foundations and examining the relationships between internal and external factors with anxiety, it will lead to general results. In the first story of this collection, "Namāzkhane-ye Koochak-e Man", the presence of social and pervasive anxiety in the narrator's personality is prominent. The two main factors of the formation of these anxieties in him are heredity and living environment. The presence of anxiety in the narrator has caused him to find a recluse character and turn more to the irrational response of avoidance; which led to the continuation of his anxiety and rumination and focus on himself has drowned him more than before. By convincing himself and using the defense mechanism of argumentation, the narrator has considered the subject of his anxiety as a part of his being, and the same subject is pervasive anxiety disorder and constant worry about losing the appendage. The disorder has a negative effect on his interpersonal and emotional relationships and disrupts his life to a great extent.

In the story "Aksi Baraye Qāb-e Akse Khali-ye Man", anxiety has become the basis for changing the behavior of prisoners and, in general, the feeling of anger was caused by anxiety. In the story " Har do Ruye Sekkeh", the old man's perfectionism and loneliness will become the main cause of anxiety and, as a result, anger and aggression and finally depression was apparent. Akhtar's anxiety in the story "Gorg" is manifested in the form of phobia of animals, that is, wolves, which causes him to become isolated. The presence of two features of focusing on the anxiety-causing issue and irrational response to anxiety are more prominent in this story. In the story "Arusak-e Chini-ye Man", Maryam reconstructs herself in the form of a game and by using the defense mechanism of displacement, and she releases her negative experiences and emotions with the help of her doll. In this story, the two components of anger and depression caused by anxiety are more pronounced. In the story "Masum-e Avval", the fear of the presence of the scarecrow and environmental conditions are the main causes of anxiety in the city's residents and anxiety at the end of the story becomes a part of the narrator. In the story "Masum Dovvom", the cause of anxiety in Mustafa is guilt, and environmental factors cause anxiety in four of the characters. The defense mechanism of projection plays an important role in relieving anxiety in this narrative. In the story of " Masum-e Sevvom", the presence of personality disorders in the teacher, his passing from reality, and the use of the defensive mechanism of identification are the main factors and results of anxiety. The character of the narrator in the story "Masum-e Chaharom" is anxiety resulting from an external matter and fear of the proximity of opponents. Depression, as a common consequence of anxiety disorders, is seen in some way in all anxious personalities and even leads to suicide. Other frequent consequences of anxiety in personalities are sleep disturbance, self-blame, thinking and focusing on a stressful issue, and feeling angry and aggressive. The anxiety of people has a growing trend; To the extent that it often leads to the death of people. It can be concluded that from the author's point of view, anxiety causes a lot of personal helplessness and is paralyzing. Apart from the story of “Masum-e Sevvom”, where anxiety is caused by the presence of psychosis and personality disorder in the main character, in other stories, environmental factors play more effective roles in the appearance of anxiety in people.

کلیدواژه‌ها English

psychoanalysis
Psychoanalytic criticism
Anxiety
Golshiri
Namazkhaneye Kochake Man
کتاب‌ها
1. اربیسر، ساموئل، یورگه، اشنایدر، 1400، بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب، سیاوش طلایی‌زاده، تهران: نگاه.
2. اورسیلو، سوزان، روئمر، الیزابت، 1398، گذر از اضطراب با بهوشیاری، سهیلا جمالی، تهران: بینش نو.
3. تقوی، محمدرضا و همکاران، 1392، مبانی نظری، پژوهشی و درمانی اختلال اضطراب اجتماعی(رویکرد شناختی)، شیراز: ارم.
4. رایکمن، ریچارد، 1387، نظریه‌های شخصیت، مهرداد فیروزبخت، تهران: روان.
5. سادوک، بنجامین جیمز و همکاران، 1394، خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک براساس DSM-5، ج 3، مهدی گنجی، تهران: ساوالان.
6. شولتز، دوان، 1386، نظریه‌های شخصیت، یحیی سیدمحمدی، تهران: ارسباران.
7. گلشیری، هوشنگ، 1364، نمازخانه کوچک من، تهران: کتاب تهران.
8. هالجین، ریچارد، سوزان کراس، ویتبورن، 1393، آسیب‌شناسی روانی، ج 1، یحیی سیدمحمدی، تهران: روان.
9. هورنای، کارن، 1369، عصبانی‌های عصر ما، ابراهیم خواجه‌نوری، تهران: شرق.
10. ....................، 1361، عصبیت و رشد آدمی، محمدجعفر مصفا، تهران: بهجت.
ب) مقالات
1.آفرین، فریده، 1388، بررسی رمان شازده احتجاب از چشم‌انداز نظریات یونگ، نقد ادبی، س دوم، ش 7، 9-35.
2. آقاخانی بیژنی، محمود، 1396، جلوه‌های ترس و اضطراب در رمان زمین سوخته، نقد ادبی، س دهم، ش 37، 7-28.
3. احمدی‌کهنعلی، حمیده، مسعود، باقری، 1394، پیش‌بینی اضطراب مرگ براساس سرسختی روان‌شناختی و ویژگی‌های شخصیتی، شخصیت و تفاوت‌های فردی، ش 9، 95-114.
4. اسدالله‌پور، امین و همکاران، 1389، اضطراب فراشناختی و قضاوت یادگیری آنی و تأخیریافته: در جست-وجوی سازوکارهای زیرساز اضطراب در نظریه ولز، روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، دوره 16، ش 4، 412-419.
5. اسماعیلی، معصومه، 1390، بررسی تأثیر موریتادرمانی بر کاهش اضطراب، پژوهش‌های روانشناسی بالینی و مشاوره، ش 1، 15-30.
6. اسمخانی اکبری‌نژاد، هادی و همکاران، 1393، اثربخشی واقعیت‌درمانی به شیوه‌ی گروهی بر اضطراب زنان، مطالعات روان‌شناختی، دوره 10، ش 2، 73-87.
7. اکبرزاده ابراهیمی، آذر و همکاران، 1398، نشانه‌های اضطراب در رمان درخت انجیر معابد، روایت‌شناسی، دوره 3، ش 6، 215-239.
8. بشارت، محمد علی و هادی فرهمند، 1396، ابعاد کمال‌گرایی و نشانه‌های افسردگی و اضطراب، مجموعه مقالات ششمین کنگره انجمن روانشناسی ایران، روانشناسی معاصر، ویژه‌نامه 12، صص 331-336.
9. پاغوشی، فریبا و همکاران، 1398، پیش‌بینی مشکلات خواب براساس سبک‌های دلبستگی ناایمن با میانجی-گری افسردگی و اضطراب، روانشناسی بالینی، ش 4، 41-51.
10. حاجی‌اقراری، لعیا و همکاران، 1397، اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بازداری رفتاری و اجتناب شناختی رفتاری زنان دارای اختلال اضطراب فراگیر، پژوهش پرستاری، دوره 13، ش 6، 31-38.
11. خوشنویسان، زهرا، افروز، غلامعلی، 1390، رابطه‌ی خودکارآمدی با افسردگی، اضطراب و استرس، اندیشه و رفتار روانشناسی بالینی، ش 20، 73-80.
12. ذوقی، لیلا و همکاران، 1398، بررسی رابطه‌ی بین کمال‌گرایی و اضطراب امتحان با متغیر میانجی ذهن‌آگاهی در دانشجویان، روانشناسی تربیتی، ش 51، 195-210.
13. رحمتی، عباس، آزاده، خواجویی میرزاده، 1400، شیوع‌شناسی اضطراب کروناویروس: عوامل خطر و محافظ در دانشجویان و کارکنان دانشگاه شهید باهنر کرمان، روانشناسی سلامت، ش 39، 85-104.
14. سلیمانی‌گردانی، یلدا، 1396، مقایسه اضطراب و امید به زندگی در دانشجویان مجرد و متأهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد.
15. سیدان، مریم، 1386، نقد روان‌شناختی بر شازده احتجاب گلشیری، علوم ادبی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قم، ش 3، 57-76.
16. شفایی، محیا و همکاران، 1395، بررسی ارتباط بین اضطراب مرگ و کیفیت زندگی در بیماران تحت‌درمان با همودیالیز، حیات، ش 4، 325-338.
17. صاعدی، احمدرضا، فرزانه، حاجی قاسمی، 1397، بررسی جنبه‌ی روانشناختی شخصیت در «شازده احتجاب» اثر هوشنگ گلشیری و «مَا تَبْقَی لَکُم» اثر غسان کنفانی، پژوهش‌های تطبیقی زبان و ادبیات مِلَل، س 4، ش 11، 37-53.
18. عبدلی، نسرین، رقیه، اسدی، 1399، پیش‌بینی سلامت عمومی براساس متغیرهای فردی، خودکارآمدی در شاغلین(دانشجو و غیردانشجو) کادر درمانی بیماران COVID19، روانشناسی تربیتی، ش 55، 239-268.
19. عرفانی، نیلوفر و همکاران، 1390، اثر هایپریکوم پرفوراتم بر اضطراب، مراقبت‌های نوین، دوره 8، ش 4، 179-185.
20. عروتی‌عزیز، مرضیه و همکاران، 1399، اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر نیرومندی من و اضطراب در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، مطالعات روان‌شناختی، دوره 16، ش 3، 39-56.
21. علم‌الهدایی، سیدحسن، 1379، اضطراب ریاضی، روانشناسی و علوم تربیتی، ش 60، 99-119.
22. قاسم‌پور، عبدالله و همکاران، 1391، پیش‌بینی اضطراب مرگ براساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، ش 2، 63-70.
23. کاظمی، سیده فاطمه و همکاران، 1391، مقایسه ابعاد کمال‌گرایی(خودمدار، دیگرمدار و جامعه‌مدار) و مکان کنترل در میان دانشجویان با اضطراب امتحان بالا و دانشجویان عادی دانشگاه علامه‌طباطبایی، فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، ش 9، 87-104.
24. کاظمی، معراج و همکاران، 1395، خوانشی روانکاوانه از داستان کوتاه گرگ اثر هوشنگ گلشیری، جستارهای ادبی، ش 195، 49-66.
25. کریمی حکاک، احمد،1379، هوشنگ گلشیری،ایران‌نامه، ش 70، 143-148.
26. کشاورزافشار، حسین و همکاران، 1395، اثر گشتالت‌درمانی بر اضطراب فراگیر و اضطراب امتحان دانشجویان، فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، ش 28، 85-102.
27. محمدی، نورالله، مرضیه‌سادات، سجادی‌نژاد، 1386، رابطه نگرانی از تصویر بدنی، ترس از ارزیابی منفی و عزت‌نفس با اضطراب اجتماعی، پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، ش 5، 60-75.
28. محمدی برمی، حلیمه، حسین، کشاورز افشار، 1395، نقش عملکرد خانواده و تمایزیافتگی مادر در پیش‌بینی اضطراب دختران نوجوان، ش 4، 101-131.
29. محمودعلیلو، مجید، 1393، مقایسه مولفه‌های شناختی اضطراب بین بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواسی جبری و افراد عادی، پژوهش‌های نوین روانشناختی، دوره 9، ش 35، 153-169.
30. مسگریان، فاطمه و همکاران، 1396، روابط موضوعی و مکانیزم‌های دفاعی در اضطراب اجتماعی، روانشناسی تحولی، دوره 14، ش 53، 3-14.
31. مکوند حسینی، شاهرخ و محمود نجفی و رضا خالقی، 1396، رابطه سیستم‌های مغزی-رفتاری و عواطف با اضطراب اجتماعی در دانشجویان، فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی سال سوم، شماره سوم ( پیاپی 10) ، صص 63-80.
32. مکوند حسینی؛ شاهرخ و علی بادان فیروز و محمد علی محمدی‌فر (1396) رابطه تنظیم هیجانی با نشانگان افسردگی و اضطراب در دانشجویان: نقش واسطه‌ای ذهن آگاهی، مجله روانشناسی و روان پزشکی شناخت، تابستان، شماره 2 سال چهارم، صص 24-38.
33. ملکی، طیبه و الهام اسبقی، 1400، نقش واسطهای حرمت خود: رابطه بین ابعاد کمالگرایی با افسردگی و پرخاشگری، فصلنامه روانشناسیتحولی: روانشناسان ایرانی | سال هجدهم | شماره 70 | زمستان، صص 115- 126.
34. نصیرزاده، زیبا و همکاران، 1397، اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب دانش-آموزان دختر دبیرستان، روان‌شناسی بالینی، ش 2، 29-40.
35. نصیری دشتکی، عصمت، رضوان، صالحی، 1394، بررسی رابطه‌ی پنج عامل بزرگ شخصیت و مکانیسم‌های دفاعی، روانشناسی و علوم تربیتی، دوره 2، 297-308.
36. یزدخواستی، حامد، فواد، مولودی، 1391، خوانشی لکانی از شازده احتجاب گلشیری، ادب‌پژوهی، دوره 6، ش 21، 111-139.
37. Evans LK (February 1987). "Sundown syndrome in institutionalized elderly". Journal of the American Geriatrics Society. 35 (2): 101–108.