دوره 16، شماره 63 - ( 1402 )                   جلد 16 شماره 63 صفحات 177-145 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nasiri P, baloo F, nurmohammadi H. An Investigation of Parenting Style in Jalal Al-e Ahmad’ novel “The School Principal” Based on Diana Baumrind’s Theory. LCQ 2023; 16 (63) :145-177
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-68143-fa.html
نصیری پریسا، بالو فرزاد، نورمحمدی هادی. بررسی سبک فرزندپروری در مدیر مدرسه جلال آل‌احمد بر مبنای نظریۀ دایانا بامریند. نقد ادبی. 1402; 16 (63) :145-177

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-68143-fa.html


1- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران ، parisanasire@yahoo.com
2- دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران
3- دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
چکیده:   (2477 مشاهده)
سبک فرزندپروری یکی از رویکردهای قابل‌توجه در رشتۀ روانشناسی است که در آن به بررسی اهمیت نقش والدین و شیوۀ ارتباط آنان با فرزندان می‏پردازد. دایانا بامریند، در دهۀ 1960 سبک فرزندپروری را به چهار نوع اقتدارگرایانه، مستبدانه، آسان‌گیرانه و مسامحه‌انگارانه تقسیم کرده و در هرکدام به شیوه‏ای متمایز به نحوۀ ارتباط والدین با فرزندان پرداخته است. جلال آل‌احمد یکی از نویسندگان تأثیرگذار در ادبیات داستانی معاصر است که در کتاب مدیر مدرسه با زبانی طنز و درعین‌حال گزنده، به توصیف و بررسی شیوۀ آموزش و تعلیم و تربیت کودکان و نقش والدین در بهبود مهارت اجتماعی آنان پرداخته است. در پژوهش حاضر با شیوۀ توصیفی-تحلیلی به بررسی سبک فرزندپروری در داستان مدیر مدرسه از آل‌احمد پرداخته‏ایم. نتیجۀ پژوهش نشان می‏دهد که این داستان از میان چهار سبک ارائه‌شدۀ بامریند، براساس سبک فرزندپروری مستبدانه قابل‌بررسی است و مؤلفه‏های موجود در آن ما را به نتایج سودمندی در زمینۀ ویژگی‏های تربیتی و آموزشی در حوزۀ ادبیات داستانی ایران می‏رساند و همچنین می‏تواند بستری برای مطالعات میان‏رشته‏ای ازجمله روانشناسی و ادبیات کودک و نوجوان باشد.
متن کامل [PDF 1048 kb]   (1325 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ادبیات کودک
دریافت: 1401/12/27 | پذیرش: 1402/10/27 | انتشار: 1402/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.