دوره 15، شماره 60 - ( 1401 )                   جلد 15 شماره 60 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zanjanbar A H. Formalist classification of antiwar children's stories. LCQ 2022; 15 (60)
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-62711-fa.html
زنجانبر امیر حسین. رده‌بندی فرمالیستی داستان‌های ضدّجنگ کودک. نقد ادبی 1401; 15 (60)

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-62711-fa.html


ادبیات کودک و نوجوان، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، mosafer_e_barfi@yahoo.com
چکیده:   (386 مشاهده)
ادبیات ضدّجنگ زیرمجموعه‌ای از ادبیات صلح است. صلح به دو صورت سلبی و ایجابی بازنمایی می‌شود. صلح ایجابی، بر پایۀ مفهوم جهان‌وطن‌گراییِ اخلاقی تعریف می‌شود و صلح سلبی، در تضاد با مفهوم جنگ. بر همین اساس، داستان‌های جهان‌وطن‌گرا، آرمان‌شهر را بازنمایی می‌کنند و داستان‌های ضدّجنگ، ویران‌شهر را. داده‌های این پژوهش کتاب‌های تصویری داستان‌های ضدّجنگ گروه سنی ب و ج است. مقالۀ پیش‌ِرو با روش تحلیلی‌ـ توصیفی و بر اساس رهیافتی صورت‌گرا، در پی پاسخ به چگونگی تمهیدات مشترک (الگوهای صوری مشترک) در داستان‌های جنگ‌ستیز کودک است. نتیجۀ پژوهش نشان می‌دهد، بسته به اینکه عنصر غالب داستان مبتنی بر کدام بخش از فرایند سه‌گانۀ آغاز، میان و پایان جنگ باشد، داستان‌های ضدّجنگ به سه دسته تقسیم می‌شوند: آغاز‌‌ـ محور، میان‌ـ محور، پایان‌ـ محور. هر یک از این سه دسته بر اساس تمهیداتی که به‌کار می‌گیرند، به زیرمجموعه‌هایی دیگر تقسیم می‌شوند. استقبال از ژانر نوظهور ادبیات ضدّجنگ و خلاء پژوهش‌های داخلی و خارجیِ بسنده دربارۀ ادبیات صلح کودک، ضرورت پژوهش را مسجل می‌نماید. مقالۀ حاضر برای نخستین بار ادبیات جنگ‌ستیز کودک را با رهیافتی صورتگرا رده‌بندی می‌کند.
 
     
نوع مقاله: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: ادبیات کودک
دریافت: 1401/4/15 | پذیرش: 1401/5/10 | انتشار: 1401/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.