دوره 15، شماره 60 - ( 1401 )                   جلد 15 شماره 60 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemipour G, Joukar M, taherian Z. Lived experience; Its nature, types and role in the process of literary creativity. LCQ 2022; 15 (60)
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-62320-fa.html
قاسمی پور قدرت، جوکار منوچهر، طاهریان زینب. تجربۀ زیسته؛ ماهیت، گونه‌ها و نقش آن در فرایندِ خلاقیّتِ ادبی. نقد ادبی 1401; 15 (60)

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-62320-fa.html


1- دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، gh.ghasemipour@yahoo.com
2- دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز
3- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (389 مشاهده)
تجربۀ زیسته lived experience)) اصطلاحی گسترده، مناقشه­برانگیز و گاه مبهم است که در علوم مختلف مورد توجه پژوهشگران بوده‌است. در حوزۀ مطالعات ادبی با آنکه گاه جسته و گریخته اشاراتی به این مفهوم دیده می‌شود؛ امّا تا کنون به طور جدی مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته‌است. بررسی تجربۀ زیسته و نقش آن در فرآیند خلاقیت ادبی، در تببین مفاهیم شاعرانه بسیار اهمیت دارد؛ زیرا هم برای درک بهتر شعر راهگشاست و هم می‌تواند معیاری برای بررسی موفقیت و یا عدم موفقیت یک شعر یا دورۀ ادبی در اختیار ما قرار دهد. علاوه بر این مشترک‌بودن تجربۀ زیستۀ خواننده و شاعر، می‌تواند به درک بیشتر و همذات‌پنداری خواننده با شعر کمک کند که همین امر راه را برای نقد خواننده‌محور از منظر تجربۀ زیسته، نیز هموار می‌کند. در این پژوهش با روش تحلیلی‌ـ‌انتقادی سعی شده است مفهوم تجربۀ زیسته و گونه­های آن تبیین شود؛ سپس برای فهم دقیق‌تر نقش تجربۀ زیسته در فرآیند خلاقیت ادبی، الگویی نظام‌مند برای آن تعریف و ترسیم شود. در همین راستا تجربۀ زیسته به انواعی از قبیل تجربۀ زیستۀ شخصی، تجربۀ زیستۀ خاص و تجربۀ زیستۀ عام تقسیم شده که هرکدام زیرمجموعه‌هایی دارد. یافته­های این پژوهش علاوه بر تببین مفهوم تجربۀ زیسته و نقش آن در فرایند خلاقیت ادبی، نشان می­دهد که تجربۀ زیسته یکی از عناصر بنیادینِ آثارِ ادبی و به ویژه شعر است که توجه به آن می­تواند برای درک هستی شعر، چگونگی شکل­گیری آن، منابع الهام شاعران و... مؤثر باشد.
 
     
نوع مقاله: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: نظریه ادبی
دریافت: 1401/3/29 | پذیرش: 1401/5/10 | انتشار: 1401/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.