فقر مبانی نظری در گرایش‌ های زبان و ادبیات فارسی

نوع مقاله : پژوهشی -نظری اصیل

نویسنده
دانشگاه شهرکرد
چکیده
گرایش‏های مصوب رشته زبان و ادبیات فارسی در کنار برخی فایده‏ها، اشکالاتی بنیادین نیز دارند. مهم‌ترین اشکالشان فقر مبانی نظری در تعریف این گرایش‌هاست. همین فقدانِ بنیان‌های نظریِ مشخص و روشمند، موجب دخالت برخی مبانی و پیش‌فرض‌های ناآگاهانه در هدف‌گذاری این گرایش‌ها و تعریف برنامه‌های درسی آن‌ها شده است. در مقاله حاضر با مرور برخی از این گرایش‏ها به بحث درباره این مبانی غیرروشمند و مشکلات و آسیب‌های آن‌ها پرداخته‏ایم. مهم‏ترین این موارد عبارت‌اند از: فهم متعارف از ادبیات و مفاهیم وابسته، تغییر ماهیت برخی دروس و گرایش‌ها در اثر سلطه ادبیات عامیانه، تقلیل‌گرایی در نگاه به متون و موضوعات به‏سبب تأکید سطحی بر بومی‌سازی، و تکیه بر رویکرد تک‌رشته‌ای. این موارد پیوندی نزدیک با یکدیگر دارند؛ یعنی وجود یکی از آن‌ها (به‌ویژه تکیه بر فهم متعارف از ادبیات) در یک گرایش،‏ کم‌و‌بیش دیگر اشکالات را نیز در آن گرایش ایجاد کرده است. این مبانی غیرروشمند، بیش از همه بر ضعف نگاه پژوهشی در ادبیات دانشگاهی اثرگذارند و به فاصله گرفتن از نگاه انتقادی و مسئله‌محور در این گرایش‌ها دامن زده‏اند. در این مقاله بر برخی دیگر از معیارها همچون توجه به رویکرد میان‌رشته‌ای برای گسترش روشمند و پژوهش‌محور رشته ادبیات نیز تأکید شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Lack of Theoretical foundations in the Fields of Persian Language and Literature

نویسنده English

Alireza Mohammadi Kalesar
Shahr-e Kord University
چکیده English

The new fields of Persian language and literature have fundamental drawbacks besides their benefits. The lack of theoretical foundations in defining these fields is the most important drawback. The lack of specific, methodical theoretical foundations has caused the involvement of some unconscious presuppositions in the targeting and definition of these fields and their curriculums. In this article, by reviewing some of the subfields, these non-methodical foundations and their blind spots have been discussed. The most important of these items are (1) traditional and theme-oriented view of classification and definitions, (2) lack of problematic and methodical view in the definition of subfields and curricula, (3) reductionism in selecting the texts and subjects because of superficial focusing on localization, and (4) lack of interdisciplinary approach. These drawbacks are in close relation to each other. The greatest impact of these drawbacks is the lack of research findings in the academic literature. In this paper, we have focused attention on the interdisciplinary approach for methodological and research expansion of the field of Persian language and literature.

Extended Abstract

The most important of these blind spots are: traditional and theme-oriented view of classification and definitions; lack of problematic and methodical view in the definition of subfields and curricula; reductionism in selecting the texts and subjects because of superficial focusing on localization; lack of interdisciplinary approach. The view based on a common and conventional understanding of literature, literary works, the meaning of texts, genre classifications, and the like has determined the formation of most of these areas. It has also influenced the definition of teaching. In addition, the tendency toward localization has, first, made it difficult to use the critical view, and second, with directional and non-academic definitions, has removed many texts from the topics covered in postgraduate courses.

By marginalizing the importance of theoretical foundations, problem thinking, and the critical view, these features have led to a shift away from research-based approaches in new fields. The explicit or implicit avoidance of addressing new topics in courses and curricula has resulted in papers and dissertations that benefit from new approaches being written independently of course topics, without taking advantage of the courses passed and official intentions of the field. The lack of theoretical foundations in the definition of these areas and the recourse to some non-specialized foundations and presuppositions has led to the fact that the objectives introduced in the formation of most of these areas have non-literary motives (ideological, social, religious, mystical, etc.).

Some of the aspects of non-methodological planning and lack of theoretical and problem-oriented foundations in the course headings: a topic-oriented approach (in the traditional sense) to texts, a non-methodological approach to theories and their transformation into fixed patterns for implementation and adaptation to texts, a non-methodological approach to research methods and their transformation into historiography, literary history, and bibliography. However, an important point overlooked by planners is to use the capacity of interdisciplinarity to develop the field of literature instead of using intradisciplinary, text- and topic-oriented divisions based on the conventional criteria of literary types. Because of its problem-oriented and innovative nature, interdisciplinarity helps to open new perspectives on academic literature. By highlighting new topics, interdisciplinarians also contribute their methodology. For this reason, they contribute to the development of literary research without analyzing and categorizing literary texts by drawing perspectives and approaches.

The purpose of this article is to remind that there is a lack of adequate theoretical foundations in new areas of Persian language and literature and that the presentation of corrective proposals requires a separate article as an independent writing topic. It seems that in order to solve the existing problems, instead of relying on the current criteria, one can rely on criteria such as interdisciplinarity, diversity of approaches (instead of diversity of texts and conventional genres) and even historical divisions related to intellectual and linguistic developments in defining new areas and literary topics in class preparation. All this will lead to the desired result if any action towards introducing the subjects of literature or attempting to design new areas is based on firm and sound theoretical foundations and far from conventional understanding.

Using the experience of other countries' in developing academic literature is also a measure to revise and reform the fields of Persian language and literature. These reforms will help expand the frontiers of literary knowledge and strengthen research and critical faculties rather than relying on local, political and ideological affiliations.

کلیدواژه‌ها English

Persian Language and Literature
Curriculum
theoretical basis
Critical Thinking
Methodology
Interdisciplinarity
اسلامی، سید حسن (1392). «ابرهای تهی: فقر ساختار و محتوا در کتابهای روش تحقیق». آیینة پژوهش. ش 142. ص 5- 16
اسمیت، لیندا توهیوای (1394). استعمارزدایی از روش. ترجمة احمد نادری و الهام اکبری. تهران: ترجمان علوم انسانی.
بحرانی، مرتضی (1392). «رشته، میان‌رشته و تقسیم‌بندی علوم». مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی. دورة 5. ش 2. ص 37- 59.
برتنز، یوهانس ویلم (1382). نظریه ادبی. ترجمة فرزان سجودی. تهران: آهنگ دیگر.
برنامة درسی دورة دکتری ادبیات حماسی (بی‌تا). تهران: وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
برنامة درسی دورة دکتری ادبیات غنایی (1390). تهران: وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
برنامة درسی کارشناسی ارشد ادبیات پایداری (1392). تهران: وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
برنامة درسی کارشناسی ارشد ادبیات روایی (1393). تهران: وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
برنامة درسی کارشناسی ارشد ادبیات کودک و نوجوان (1393). تهران: وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
برنامة درسی کارشناسی ارشد ادبیات معاصر (1394). تهران: وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
برنامة درسی کارشناسی ارشد ادبیات محض (1395). تهران: وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
بلزی، کاترین (1393). عمل نقد. ترجمة عباس مخبر. ویراست دوم. تهران: آگه.
حری، ابوالفضل (1398). «آسیب‌شناسی سرفصل مصوب گرایش ادبیات روایی در مقطع کارشناسی ارشد در پرتو مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی». ادبیات پارسی معاصر. ش 26. صص 137- 155
حیاتی، زهرا؛ حسین صافی؛ فرنوش میرزایی (1398). «تحلیل زمان روایی در دو گفتمان ادبی و سینمایی؛ مورد مطالعه: داستان و فیلم اقتباسی شوهر آهوخانم». ادبیات و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای. ش 1. صص 99- 134.
ذاکری کیش، امید (1400). «نقد و بررسی درسنامة آثار غنایی غیرمنظوم در سرفصل دکتری زبان و ادبیات فارسی، گرایش غنایی». پژوهش‌نامة انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی. سال 21. ش 9. صص 221- 244.
راز، عبدالله؛ رضی، احمد (1393). «بررسی و نقد مقالات علمی- پژوهشیِ مرتبط با ادبیات در دهة 1380 شمسی». پژوهش زبان و ادبیات فارسی. ش 32. ص 185- 222.
رضی، احمد؛ راز، عبدالله (1390). «نقد ادبی، رویکردی میان‌رشته‌ای». نامة نقد: مجموعه مقالات نخستین همایش ملی نظریه و نقد ادبی در ایران. به کوشش محمود فتوحی. تهران: خانة کتاب.
زرقانی، مهدی (1388). «طرحی برای طبقه‌بندی انواع ادبی در دورة کلاسیک». پژوهش‌های ادبی. ش 24. ص 81- 106.
سلطانی، علی اصغر (1394). قدرت، گفتمان و زبان. تهران: نی.
طاهری، قدرت‌الله (1398). «آسیب‌شناسی و نقد درسنامه‌های روش تحقیق در ادبیات فارسی». ادبیات پارسی معاصر. سال نهم، ش 1. صص 157- 186.
غلامحسین‌زاده، غلامحسین (1391). «ضرورت تأسیس گرایش‌های بین‌رشته‌ای در رشتة زبان و ادبیات فارسی». پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی. ش 26. ص 81- 98.
فاضلی، نعمت‌الله (1394). «رشته‌های دانشگاهی؛ کارکردها، کژکارکردها و تحولات». مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی. دورة 6. ش 1. ص 1- 30.
فتوحی، محمود (1396). درآمدی بر ادبیات‌شناسی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
فرامرز قراملکی، احد (1391). روش‌شناسی مطالعات دینی. مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
محمدی کله‌سر، علیرضا (1400). جستارهایی در روش‌شناسی پژوهش ادبی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
منوچهریان، علیرضا (1390). «رویای ادبیات تطبیقی». ادبیات تطبیقی. ش 4. ص 207- 226.
موحدیان عطار، علی (1395). روش‌شناسی دین‌پژوهی. قم: جامعه المصطفی.
مورن، جو (1387). میان‌رشتگی. ترجمة داود حاتمی. تهران: پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
نیکویی، علیرضا (1392). «مطالعات میان‌رشته‌ای در تحقیقات ادبی». نگاهی دیگر. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
واعظ‌زاده، عباس؛ ابوالقاسم قوام، عبدالله رادمرد، مریم صالحی‌نیا (1393). «تأملّی در نظریة انواع در ادبیات فارسی». نقد ادبی. ش 28. ص 79- 111.
Barry, P. (2017). Beginning Theory: An Introduction to literary and Cultural Theory. fourth edttion. Manchester: Manchester University Press.