مضمون‌ در فن شعر سبک هندی

نویسنده
استاد زبان و ادبیات فارسی. دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
چکیده
واژۀ مضمون از کلیدواژه‌های اصلی فن شعر فارسی در سبک هندی است‌‌. این واژه که از میانۀ قرن دهم به یک اصطلاح فنی در هنر شعر فارسی بدل شده است مترادف «معنی، محتوا، مفهوم، منطوق، مقصود یا فحوا و لحن کلام» نیست‌‌. مسأله این مقاله بازشناسی ماهیت مضمون به عنوان هنرسازۀ اصلی مکتب ‌نازک‌خیالی (سبک هندی) است‌‌. مقاله می‌کوشد چیستیِ «مضمون» و سازوکار «مضمون‌بندی» را از دیدگاه شاعران و تذکره‌نویسان آن دوره بازشناسد‌‌. برای این منظور نخستین کاربردهای مضمون در مقام یک اصطلاح فن شعر را از پایان قرن دهم تا پایان قرن دوازدهم رصد کرده و هشت ویژگی مضمون را از خلالِ سخن شاعران و منتقدان سبک هندی شناسایی نموده و در نهایت تعریفی از مضمون ارائه کرده است‌‌. همچنین بر اساس سه فعل پر کاربرد مرتبط با مضمون (یافتن، بستن، رساندن)، سه فرایند مضمون‌آفرینی در سبک هندی را از هم متمایز ساخته است‌‌. و به روند رو به پیچیدگی صناعت مضمون از صائب تبریزی تا ناصر علی سرهندی در پایان قرن دوازدهم اشاره کرده است‌.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Theme in Indo-Persian Poetics ‎

نویسنده English

Mahmood Fotoohi Rudmajani
ProfessorPersian literature Depart. Ferdowsi University. Mashhad. Iran
چکیده English

The term mazmoun [theme] is one of the main keywords in the Indian Style [Sabk-e Hendi] of Persian poetry. This word, also used as a literary term since the fifteenth century in Persian poetry, is not synonymous with meaning, content, concept, intent, context, and diction in the literary terminology of Persian poetry. In the following paper, I try to examine the nature of “theme” as the Indian Style’s main literary element, its mechanisms, and how Persian poets and tazkirah writers of the fifteenth century employed the term. To this aim, the frequency of the early usages of this literary term from the late-fifteenth century to the early-seventeenth century has been considered. I have identified eight different characteristics of the term “theme” based on the Indian-Style poetry and the critical writings on this school at the time. Furthermore, I have differentiated three processes of constructing the “theme” based on three frequent verbs: to find, to reach, and to close. I will further point out the rising complexity of the structure of “theme” from Saib Tabrizi to Nasir Ali Sirhindi in the late-seventeenth century

کلیدواژه‌ها English

Indo-Persian style
Poetics
Safavid poetry
Theme