دوره 16، شماره 63 - ( 1402 )                   جلد 16 شماره 63 صفحات 209-179 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kiany H. Progress in Literary Studies. LCQ 2023; 16 (63) :179-209
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-55259-fa.html
کیانی هاله. تطور مطالعات ادبی. نقد ادبی. 1402; 16 (63) :179-209

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-55259-fa.html


استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران ، haleh_kiani@yahoo.com
چکیده:   (2533 مشاهده)
رشتۀ ادبیات در دانشگاه های معتبر دنیا با سرفصل‏هایی به‌روز و کاربردی پیش می‌رود. دانشگاه در عصر جدید به نهادی تبدیل شده است که بر کارآفرینی،  تولید فکر، نوآوری، ایده‌محوری و خلاقیت‌محوری، استفاده از ظرفیت‌های بینارشته‌ای و برخوردار از تفکری در تعامل با جهان تأکید دارد. در این میان رشتۀ دانشگاهی ادبیات نیز در بسیاری از دانشگاه‏های پیشرفته در تلاش است خود را به رویکردهای جدید دانشگاه نزدیک کند؛ موضوعی که بررسی سرفصل‏های ادبیات در این دانشگاه نمایانگر آن است.
با وجود این، این دانشگاه‏‌ها همچنان به‌دنبال کسب مشروعیت آکادمیک بیشتری هستند. بحث‏هایی که از 150 سال پیش در زمینه‏هایی همچون تعریف ادبیات به‌مثابه رشته‏ای آکادمیک و ماهیتِ علمیِ پژوهش‏های ادبی آغاز شد، هنوز هم ادامه دارد.
استین هاوگم اولسن استاد ادبیات انگلیسی و نویسندۀ کتاب‏‌ها و مقالات زیادی در مجلات معتبر جهان در زمینۀ فلسفۀ ادبیات، زیبایی‏شناسی ادبی و ... است. او در این مقاله بر آن است که سیرِ تطور «مطالعات ادبی» را بررسی کند و این بحث را از گفت‌وگوهایی که در دهۀ 1880 در دانشگاه‏های آکسفورد و کمبریج در زمینۀ ماهیتِ آکادمیک رشتۀ ادبیات و نقد ادبی آغاز شد تا دهه‏های اخیر دنبال می‏کند.
تأکید مقالۀ اولسِن بر این است که مطالعات ادبی اگر بخواهد به‌دنبال کشف معنای آثار ادبی باشد، این معنا را از هر راهی با هر نظریه‏ای بخواهد به‌دست بیاورد، درنهایت چیزی است که هر خوانندۀ خوبی می‏تواند انجام دهد.
متن کامل [PDF 726 kb]   (1332 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی کیفی | موضوع مقاله: فلسفه و ادبیات
دریافت: 1400/6/9 | پذیرش: 1402/11/1 | انتشار: 1402/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.