آرش سیاوش کسرایی و میدان ادبی ایران

نویسندگان
1 استادیار دانشگاه گلستان
2 دانشگاه گلستان
چکیده
پیر بوردیو شیوه نوینی برای تحلیل متن در جامعه شناسی ادبیات دارد. به نظر اوهر فرد در طول زندگی خود با میدان‌های متفاوت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی درگیر است و حرکت‌هایی که در درون این میدان‌ها رخ می‌دهد، آگاهانه و ناآگاهانه بر زندگی او تأثیر می‌گذارند.یکی از این میدان‌ها، میدان ادبی است. بر اساس اصول بوردیو اثر ادبی هرچند متأثر از میدان‌های گوناگونی است که نویسنده و خواننده به عنوان تولیدکنندگان معنا با آن درگیرند، اما یک متن زمانی ارزش ادبی می‌یابد که بیشترین وابستگی را به میدان تولید ادبی داشته باشد و چون درونی‌ترین مسأله در میدان ادبی فرم آن است، به میزانی که یک اثر فرم مدارتر باشد و با سایر میدان‌ها ارتباط کمتری داشته باشد از ارزش بیشتری برخوردار است.حماسه آرش کمانگیر سیاوش کسرایی نخستین و معروفترین بازآفرینی‌ این اسطوره در میدان ادبی ایران است، تحلیل این منظومه به شیوه بوردیو نشان می‌دهد چون این منظومه از اصل بی‌غرضی تبعیت نمی‌کند، در بسیاری بخش‌ها به سمت سایر میدان‌ها لغزیده و از ارزش ادبی آن کاسته شده است. در این بخش‌ها کلمات و مضامینی وارد شده که بیش از آنکه توانایی ایجاد یک فضای جدید را داشته باشند همچون عنصری زاید در شعر ظاهر شده و اثر را از ناب بودن محروم کرده‌اند، کلماتی چون خلق و توده و مضامینی چون ستایش کار و زندگی در کنار حذف عناصر متافیزیکی و قوم پرستانه نشان‌دهنده تأثیر میدان مارکسیستی در این اثر می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

The Siavash Kasraei′s Arash and Iran literary field

نویسندگان English

vahid rooyani 1
mansour hatami 2
1 assistant professor golestan university
چکیده English

Pierre Bourdieu pioneered a new theory for analysis of texts in sociology of literature. According to his theory, everyone in his lifetime engages in economical, political, cultural and literal fields, and those movements happen in these fields-conscious or unconscious– will influences on his personality. Based on Bourdieu's theory however a literary work is affected by the various fields but when that most connected with the literary field will have a literary value and because the form is the most inner issue in the literary field, any work has more contact with form and less contact with other fields has more value. Kasraei′s Arash kamangir is the first and the most popular reproduction of this myth in literary field of Iran. Analysis of this poem in Bourdieu's approach shows that because we can see the traces of the poetʹs goals in this poem, and the poem in many parts slides up on to the other fields, its literary value is reduced. In some sections of poetry we can see words like “People” and “mass” and themes like “praise of work” and “life” that beside of the Metaphysically and nationalistically elements shows the effective of Marxism field in this work.

کلیدواژه‌ها English

Arash kamangir
Siavash Kasraei
Bourdieu
Marxism