دوره 14، شماره 53 - ( 1400 )                   جلد 14 شماره 53 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zanjanbar A H. Comparison of "Identification" in Three Children's Stories with the Common them of Color-Pencile: from the Perspective of Cultural Semiotics. LCQ. 2021; 14 (53)
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-46556-fa.html
زنجانبر امیر حسین. مقایسۀ «هویت‌یابی» در سه داستان کودک با موضوع مشترک مدادرنگی: از منظر نشانه‌‌شناسی فرهنگی. نقد ادبی. 1400; 14 (53)

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-46556-fa.html


گروه ادبیات کودک و نوجوان، دانشگاه پیام نور، تهران جنوب، ایران ، mosafer_e_barfi@yahoo.com
چکیده:   (2200 مشاهده)
از شگردهای داستان­های کودک جهت عینی­سازیِ روابط انتزاعی، استفاده از استعارۀ «رنگ» است. ازآنجاکه از یک طرف، استعارۀ «تغییر رنگ» در سه داستان «قرمز: داستان یک مدادشمعی» (Hall, 2015)، «روزی که مدادشمعی­ها دست­از کار کشیدند» (Daywalt, 2013) و «مداد بنفش» (بیگدلو، 1391) بر «انقلاب هویت» دلالت دارد و از طرفی دیگر، دو داستان اولی آمریکایی و داستان «مداد بنفش» ایرانی است، لذا این مقاله داستان­های مذکور را انتخاب کرده­است تا دیدگاه دو گفتمان فرهنگی مذکور را نسبت به معنای «هویت آرمانی» مقایسه کند. در همین راستا، بر آن است که به روش تحلیلی­توصیفی و در چارچوب «نظام­­های معنایی لاندوفسکی» به سه پرسش پاسخ دهد: با توجه به اینکه سه متن مذکور، کودک را به­سوی هویت­یابی تشویق می­کنند، هر کدامشان چه تفسیری از هویت ایده­آل دارند؟ و چگونه کودک را به­سوی آن فرامی­خوانند؟ ایدئولوژیِ پنهان در هر متن کدام نهادهای مرتبط با سوبژکتیویته را غیریت­سازی و کدام را غیریت­زدایی می­کند؟ پژوهش حاضر برای نخستین­بار در ایران، پارادایم هویت­یابی را در داستان­های کودک بررسی می­کند. ازمنظر نشانه­شناسیِ فرهنگی هر متن به­مثابۀ یک فرهنگ است و ترجمه­ها ایدئولوژیِ نهفته در متون را از سپهر نشانه­ایِ مبدأ به سپهر نشانه­ایِ مقصد انتقال می­دهند. بی­توجهی مترجمان متون کودک به تسرّی شیوۀ هستی­ـ درـ جهانِ دو متن ضرورت تحقیق را انکارناپذیر می­نماید.
     
نوع مقاله: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: نقد نشانه شناختی
دریافت: 1399/7/13 | پذیرش: 1399/12/15 | انتشار: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول