پوچ انگاری منفعل در "بوف کور"

نویسندگان
1 شهرکرد. کیلومتر 2 جاده سامان. دانشگاه شهرکرد. صندوق پستی 115. دانشکده ادبیات. گروه زبان و ادبیات فارسی
2 فارس. مرودشت. صندوق پستی 73715-696. فاطمه همایون
چکیده
چکیده: نیست انگاری راوی در بخش اول "بوف کور" و وجوه تشابه آن با نیست انگاری نیچه، موضوعی است که پیش از این از سوی نگارندگان این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. در عین حال که پیروی راوی از نیچه در این اثر هدایت قابل انکار نیست، این نیست انگاری با آن چه که نیچه آن را "نیست انگاری فعال" معرفی می کند و در عملِ "زرتشت" متجلی می شود، تفاوت زیادی دارد. وجوه تمایز راوی از زرتشت را می توان در بخش دوم بوف کور - که در واقع بخش عملی نیست انگاری این کتاب است – مورد مطالعه و بررسی قرار داد. این مقاله به معرفی وجوه تمایز و افتراق "زرتشت" و "راوی" بوف کور می پردازد و "نیست انگاری منفعل" را به خصوص در بخش دوم این کتاب بررسی خواهد کرد و یادآور می شود که اگر چه راوی استدلال نیچه را در ذهن خود مرور کرده، آن را می پذیرد و در بخش اول کتاب، نابودی "دختر اثیری" را در ذهن خود می پروراند، نفوذ عمیق این دختر - که در واقع جلوه ای از دنیای ماوراست – در کنار انفعال راوی مانع از آن می شود که او بتواند در عمل، تأثیر حضور "لکاته" را – که نماد اجتماعی دختر اثیری است- از زندگی خویش بزداید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Passive Nihilism in “Boof e koor”

نویسندگان English

sayed kazem moosavy 1
fatemeh homayoon 2
1 shahrekord. kilumetre 2 jade saman. sanduq posty 115. goruhe zaban va adabiate farsy.
2 fars. marvdasht. sanduq posty 73715-696
چکیده English

Passive Nihilism in “Boof e koor” By: Dr. Sayed Kazem Moosavi Fatemeh Homayoon Abstract: Nihilism in the beginning part of “boof e koor” and its similarity with Nietzsche’s nihilism is an issue that has already been explored by writers of this paper. Despite the fact that Nietzsche’s influence is not deniable in Hedayat’s work, this nihilism radically different from what Nietzsche recognizes as “active nihilism” and is realized in Zarathustra. The distinction between the Narrator and Zarathustra can be investigated in the second part of “Boof e koor”, which is in fact the practical nihilism of this book. This paper unearths the similarity and distinction dimensions between Zarathustra and the Narrator of Boof e koor and explores “passive nihilism” especially in second part of this book. The paper also argues that although the Narrator has mentally reviewed Nietzsche’s argument, he approves of it, and, in the first part, thinks about killing the celestial girl; this girl's deep influence - that is in fact a realization of the extraterrestrial world- and narrator's passion deter him from being able to practically obliterate influence of the prostitute’s presence, that is the social symbol of the celestial girl, from his life.

کلیدواژه‌ها English

"Active/Passive Nihilism"
"Narrator"
"Zarathustra"