از همانندسازی تا فردیت؛ چالشِ «خود» شدن در اشعار نسیمی با تکیه بر نقد روان‌کاوانه کهن‌الگوی انسان کامل

نویسندگان
1 استاد زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران
2 دانشگاه تربیت مدرس
3 دانشیار زبان و ادبیات عربی در دانشگاه تربیت مدرس
4 پژوهشگر ادبیات تطبیقی
چکیده
برخی الگوهای رفتاریِ عاطفی و فکری که به‌‌طور ارثی در همه انسان‌ها به ودیعه گذاشته شده و یونگ با عنوان کهن‌الگو از آن‌ها یاد کرده است، در روند رشد شخصیتی انسان تأثیر بسزایی می‌گذارند. این تصاویر ازلی از «ناخودآگاه جمعی» سرچشمه می­گیرند و از آنجا که شعر عرفانی نیز دستاورد الهام شاعر از این لایه روان است، کهن­الگوهای زیادی در آن تجلی می‌یابند. انگاره «انسان کامل» ازجمله این کهن­الگوهاست که ظهور آن در شعر عرفانی بیانگر چالش شاعر برای خودشکوفایی و رسیدن به «خود» است.

این جستار با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر مکتب روان‌شناسی تحلیلیِ یونگ، بر آن است تا شخصیت عمادالدین نسیمی را با توجه به انگاره انسان کامل در اشعار عرفانی­اش، نقد روان‌شناختی کند. این کهن­الگو در نتیجه «فرافکنی»، در قالب شخصیت­های مختلفی مثل پیامبر- صلّی‌الله‌علیه‌وآله-، فضل­الله نعیمی و... در شعر این شاعر تجلی یافته است. ظهور این انگاره در شعر نسیمی کارکرد خاصی دارد و هدف آن رساندن شاعر به «خود»، پس از طی مراحل «همانند­سازی»، «تورم روانی»، «فرافکنی» و «فردیت» است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

From " Identification " to " Individuation ": The challenge of "self" within Nasimi's poetry Relying on psychiatric criticism of "perfect man" archetype

نویسندگان English

khalil parvini 1
ali ahmadzadeh 2
kobra roshanfekr 3
hosein mohamadzadeh 4
1 profesor
2 tarbiat modares
3 profesor
4 professor
چکیده English

According to Jung's Archetype concept. some of the affective behavioral and though patterns are inherited by human beings and these patterns do significantly affect human being's personality development. These primordial perceptions are rooted in "collective unconscious" and since mystical poetry is this poet's achievement from this smooth layer. therefore. many archetypes will appear in that. The idea of "perfect man" is one of these archetypes. The appearance of this idea within mystical poetry is illustrative of the poet's challenge in achieving self-actualization and realizing self.

The present study applies a descriptive-analytical approach and it mainly relies upon Jung's psychology school. The objective of this study is to provide the reader with a psychological criticism of "Emadodin Nasimi"'s poetry. with regard to perfect man idea. This archetype has been projected within various characters such as Prophet Muhammad. Fazlollah Na'eemi. etc. The appearance of this idea in Nasimi's poetry follows a specific target and the main purpose in so doing is for the poet himself to achieve "self". This achievement is the result of passing several stages like " Identification ". "mental inflation". "projection" and " Individuation ".

کلیدواژه‌ها English

Collective Unconscious
Perfect man
self
Nasimi
ـ احمدوند، محمدعلی (1368). مکانیسم‌های دفاعی روانی. تهران: بامداد.
ـ اسماعیل حکمت، آرتایان (1928). آذربایجان ادبیاتی تاریخی. باکو: بی‌نا.
ـ بلکمن، جروم اس. (1393). مکانیسم دفاع روانی. ترجمه غلامرضا جواد‌زاده. چ2. تهران: ارجمند.
ـ بیلسکر، ریچارد (1384). یونگ. ترجمه حسین پاینده. تهران: نشر طرح نو.
ـ پشت‌دار، علی‌محمد و دیگران (1388). «کرامت از دیدگاه عرفان اسلامی و نظریه روان‌شناختی یونگ». فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناسی. ش16. صص59-84.
ـ حلبی، محمدبن راغب (1935). اعلام النبلاء فی تاریخ حلب الشهباء. حلب: مطبعه العلمیه.
ـ حنبلی، ابن‌عماد (بی‌تا). شذرات الذهب فی أخبار من ذهب. ج7. بیروت: بی‌نا.
ـ رابرتسون، رابین (1395). یونگ‌شناسی کاربردی. ترجمه ساره سرگلزایی. تهران: بنیاد فرهنگ زندگی.
ـ سجادی‌راد، صدیقه و دیگران (1389). «بررسی نقاب و سایه یونگ در غزلیات سنایی». فصلنامه علمی- پژوهشی زبان و ادب فارسی ادب و عرفان. ش5. صص80-92.
ـ عسقلانی، ابن‌حجر (1971). انباء الغمر فی ابناء العمر. تحقیق و تعلیق دکتر حسن حبشی. ج2. قاهره.
ـ فروید، آنا (1382). من و سازوکارهای دفاعی. ترجمه محمد علی‌خواه. تهران: نشر مرکز.
ـ فروید، زیگموند (1387). مکانیزم‌های دفاع روانی. ترجمه سید حبیب گوهری‌راد و محمد جوادی. تهران: رادمهر.
ـ قائمی، فرزاد (1389). «پیشینه و بنیادهای نظری رویکرد نقد اسطوره‌ای و زمینه و شیوه کاربرد آن در خوانش متون ادبی». فصلنامه نقد ادبی. ش11 و 12. صص33-56.
- گازرگاهی، امیر کمال‌الدین حسین (1376). مجالس العشاق. چاپ غلامرضا طباطبایی مجد. تهران: نشر زرین.
ـ مدرس تبریزی، میرزا محمدعلی (1369). ریحانه الأدب فی تراجم المعروفین بالکنیه او اللقب. ج6. تهران: خیام.
ـ مورنو، آنتونیو (1393). یونگ، خدایان و انسان مدرن. ترجمه داریوش مهرجویی. چ8. تهران: نشر مرکز.
ـ موکی‌یلی، آلکس (1385). مکانیسم‌های دفاعی حیات روانی. ترجمه محمدرضا شجاع رضوی. چ2. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
ـ میرباقری‌فرد، سید‌علی‌اصغر و دیگران (1389). «مقایسه تطبیقی سیر کمال‌جویی در عرفان و روان‌شناسی یونگ». فصلنامه ادبیات عرفانی (علوم انسانی الزهرا). ش3. صص163-195.
ـ نسیمی، عمادالدین (1387). دیوان اشعار ترکی نسیمی. تصحیح، تحشیه و مقدمه دکتر حسین محمدزاده صدیق. چ2. تبریز: نشر اختر.
ـ نسیمی، عمادالدین (1392). دیوان اشعار فارسی. تصحیح سید احسان شکر خدایی و نرگس سادات شکر خدایی. تهران: تکدرخت.
ـ والتر اوداینیک، ولودیمر (1379). یونگ و سیاست: اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی کارل گوستاو یونگ. ترجمه علیرضا طیب. تهران: نشر نی.
ـ هال، کاولین اس. و دیگران (1393). نظریه‌های تحلیل روان 2. مقدمات روان‌شناسی یونگ. ترجمه شهریار شهیدی. قم: آینده درخشان.
ـ هدایت، رضاقلی‌خان (1344). ریاض‌العارفین. به‌کوشش مهرعلی گرگانی. تهران: کتاب‌فروشی محمودی.
ـ یونگ، کارل گوستاو (1382 الف). اصول نظری و شیوه روان‌شناسی تحلیلی یونگ. سخنرانی‌های کلینیک تاویستوک. ترجمه فرزین رضاعی. تهران: ارجمند.
ـ ــــــــــــــــــ (1382 ب). تحلیل رؤیا (گفتارهایی در تعبیر و تفسیر رؤیا). ترجمه رضا رضایی. چ2. تهران: نشر افکار.
ـ ـــــــــــــــــ (1385). روان‌شناسی ضمیر ناخودآگاه. ترجمه محمدعلی امیری. چ4. تهران: علمی و فرهنگی.
ـ ــــــــــــــــ (1389). روح و زندگی. ترجمه لطیف صدقیانی. چ4. تهران: فراین.
ـ ــــــــــــــــ (1391). یونگ پاسخ به ایوب. ترجمه فؤاد روحانی. چ4. تهران: دیبا.
ـ ــــــــــــــ (1392 الف). انسان و سمبولهایش. ترجمه محمود سلطانیه. چ9. تهران: نماد.
ـ ـــــــــــــ (1392 ب). روان‌شناسی و کیمیاگری (انسان و اسطوره‌هایش). ترجمه محمود بهفروزی. چ2. تهران: چاپ نیل.
ـ ـــــــــــــــ (1392 ج). مشکلات روانی انسان مدرن. ترجمه محمود بهفروزی. چ3. تهران: دیبا.
ـ ــــــــــــــ (1392 د). انسان در جست‌وجوی هویت خویشتن. ترجمه محمود بهفروزی. چ4. تهران: دالاهو.
ـ ــــــــــــــ (1393 الف). خود ناشناخته (فرد در جامعه امروزی). ترجمه مهدی قائنی. چ2. تهران: فراین.
ـ ــــــــــــــ (1393 ب). روا‌‌ن‌شناسی و شرق. ترجمه لطیف صدقیانی. چ3. تهران: دیبا.
ـ ــــــــــــــ (1393 ج). روان‌شناسی و تعلیم و تربیت. ترجمه علی محمد برادران رفیعی. چ3. تهران: دیبا.
ـ Ahmadvand, M.A. )1989(. Mekānismhā-ye Defā'-e Ravāni. Tehran: Bamdad Pub. [in Persian]
ــ Esmail Hekmat, A. )1928(. Āzarbāyjān Ādabiyāti tārikhi. Baku. [in Persian]
- Asqalani, Ibn Hejr (1992). Anbā'-Al ghomar Fi Abnā'-Al omar. Research and investigation. Research and investigation by Hassan Habashi. Vol. 2. Kahiro. [in Persian]
ــ Bilscare, R. )2005(. Yung. H. Payande (Trans.). Tehran: Tarhe Nu Pub. [in Persian]
ـ Blackman, S. Jerome )2014(. Mekānism-e Defā'-e Ravān. Gh. Javadzade (Trans.). 2nd Ed. Tehran: Arjamand Pub. [in Persian]
ـ Freud, A. )2003(. Man o Sāzokārhā-ye Defā'i. M. Ali Khah (Trans.). Tehran: Markaz Pub. [in Persian]
ـ Freud, S. (2008). Mekānizmhā-ye Defā'i-ye Ravāni. H. Gohari Rad and M. Javadi (Trans.). Tehran: Rad Mehr Pub. [in Persian]
- Gazorgahi, A, K. )1998(. Majāles-Al oshshāg. Published by Gholam Reza Taba Tabaie Maid. Tehran: Zarin Pub. [in Persian]
- Jung, C.G. (2003 a). 'Osul-e Nazari o Shive-ye Ravānshenāsi-ye Tahlili-ye Yung; Sokhanrānihā-ye Kelinik-e Tavistok. F. Rezai (Trans.). Tehran: Arjmand Pub. [in Persian]
- ــــــــــــــــــــــــــــــــــ (2003 b). Tahlil-e Royā (Goftārhāyi Dar Ta'bir o Tafsir-e Royā). R. Rezai (Trans.). 2nd Ed. Tehran: Afkar Pub. [in Persian]
ــــــــــــــــــــــــــــــــ - (2006). Ravānshenāsi-ye zamir-e Nākhodāgāh. M.A. Amiri (Trans.). 4th Ed. Scientific and cultural company. [in Persian]
- ــــــــــــــــــــــــــــــ (2010). Ruh o Zendegi. Latif Sedqiani (Trans.). 4th Ed. Tehran: Farayen Pub. [in Persian]
ــــــــــــــــــــــــــــــ - (2012). Yung; Pāsokh Be Ayyub. Foad Ruhani (Trans.). 4th Ed. Tehran: Donya Pub. [in Persian]
- ـــــــــــــــــــــــــــــــ (2013 a). Ensān o Sambolhāyash. M. Soltanie (Trans.). 9th Ed. Namad Nashr. [in Persian]
ـ ـــــــــــــــــــــــــــــ (2013 b). Ravānshenāsi o Kimyāgari (Ensan o 'Osturehāyash). M. Behforuzi (Trans.). [in Persian]
- ــــــــــــــــــــــــــــ (2013 c). Moshkelāt-e Ravāni-ye Ensān-e Modern. M. Behforuzi (Trans.). 3rd Ed. Tehran: Diba Pub. [in Persian]
- ـــــــــــــــــــــــــــ (2013 d). Ensān Dar Jostoju-ye Hoviyat-e Khishtan. M. Behforuzi (Trans.). 4th Ed. Tehran: Dalahu Pub. [in Persian]
- ــــــــــــــــــــــــــ (2014 a). Khod-e Nāshenākhte (Fard Dar Jāme'e-ye Emruzi). M. Qaeni (Trans.). 2nd Ed. Farayen Pub. [in Persian]
- ــــــــــــــــــــــــ (2014 b). Ravānshenāsi o Sharq. A.M. Baradaran Rafiei (Trans.). 3rd Ed. Diba Pub. [in Persian]
- ــــــــــــــــــــــــــ (2014 c). Ravānshenāsi o Ta'lim o Tarbiyāt. Latif Sedgiani (Trans.). 3rd Ed. Tehran: Diba Pub. [in Persian]
ـ Halbi, Mohammad Ibn Raghib )1935(. Ā'lām-Al nobalā Fi Tārikh-e Halab-Al shāhbā. Scince Pub. [in Persian]
- Hall, Kaolin S. et al. (2014). Nazariyehā-ye Tahlil-e Ravān2 Mogaddamāt-e Ravānshenāsi-ye Yung. Sh Shahidi (Trans.). Qom: Briliant Future Pub. [in Persian]
ــ Hanbali, Ibn Emad (Bita). Shazarāt-Al zahab Fi Akhbār-en Men Zahab. Vol. 7. Beirut. [in Persian]
- Hedayat, Reza Qoli Khan (1965). Riyāz-Al 'arefin. Compiled by Mehr Ali Gorgani. Tehran: Mahmudi Bookshop. [in Persian]
- Mir Bageri Fard, Seyyed Ali Ashar et al. (2010). "Mogāyese-ye Tatbigi-ye Seyr-e Kamāljoyi Dar 'Erfān o Ravānshenāsi-ye Yung". Faslnāme-ye Adabiyāt-e ‘Erfāni ('Olum-e Ensāni-ye-Al Zahrā). No. 3. pp. 163-195. [in Persian]
- Modares Tabrizi, Mirza Mohammad Ali )1990(. Reyhānat-Al adab Fi Tarājom-Al ma'rufin Belkonyat Av-Al lagab. Vol. 6. Tehran: Khayam. [in Persian]
- Moqili, A. )2006(. Mekānismhā-ye Defā'i-ye Hayāt-e Ravāni. M.R. Shoja' Razavi (Trans.). 2nd Ed. Mashhad: Astan Pub. [in Persian]
- Moreno, A. )2014(. Yung, Khodāyān o Ensān-e Modern. D. Mehrjuei (Trans.). 8th Ed. Tehran: Markaz Pub. [in Persian]
- Nasimi, Imad al-Din )2013). Divān-e Ash'ār-e Torki-ye Nasimi. Amending. Margining and Introduction by Hosein Mohammad Zade Sediq. 2nd Ed. Tabriz: Akhtar Pub. [in Persian]
- ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (2008). Divān-e Ash'ār-e Fārsi. Amending. Margining and Introduction by Seyed Ehsan Shokr Khodai and Narges Sadat Shokr Khodai. Tehran: Takderakht Pub. [in Persian]
ـ Posht dar, A.M. et al. (2009). "Kerāmat Az Didgāh-e 'Erfān-e Eslsmi Va Nazāriye-ye Rāvānshenāsi-ye Yung". Adabiyāt-e 'Erfān va Ostureshenāsi. No. 16. pp. 59-84. [in Persian]
ـ Qaemi, F. (2010). "Pishine o Bonyādhā-ye Nazāri-ye Ruykard-e Nagd-e 'Osturei o Zamine o Shive-ye Kārbord-e Ān Dar Khānesh-e Moton-e Adabi". Faslnāme-ye Elmi-Pazhoheshi-ye Nagd-e Adabi. No. 11 & 12. pp. 33-56. [in Persian]
ـ Robertson, R. (2016). Yung Shenāsi-ye Kārbordi. (Trans.) Sargolzaie.Tehran: Life Culture Institute. [in Persian]
ـ Sajadi Rad, S. et al. (2010). "Barrasi-ye Negāb o Sāye-ye Yung Dar Ghazaliyāt-e Sanāyi". Faslnāme-ye Elmi-Pazhuheshi-ye Zabān o Adab o 'Erfān. No. 5. pp. 80-92. [in Persian]
- Walter Odynic, V. (1990). Yung o Siyāsat; Andishehā-ye Siyāsi o Ejtemā'e-ye Kārel Gostāv Yung. A. Tayeb (Trans.). Tehran: Nei Pub. [in Persian]