گونه‌شناسی داستان بر پایه معناشناسی فعل

نویسنده
دانش آموخته دکتری زبان شناسی دانشگاه تهران
چکیده
این مقاله به معرفیِ مواد اولیه و اصول حاکم بر «طرح خام» داستان پرداخته است. منظور از «طرح خام داستان»، استنباطی است که خواننده از زنجیره رویدادهای رواییِ نسبتاً کوچک در ذهن خود می‌پروراند. اصول موضعیِ حاکم بر این زنجیره های کوتاه، به خواننده کمک می کند تا بخش های مختلف داستان را «وضعیت»2، «رویداد»3 یا «کنش»4 بداند و همچنین رفتار شخصیت های داستانی را در توالی های هر چه بزرگ تر به یکدیگر پیوند دهد و ساختار منسجمی از کنش ها را در ذهن خود طراحی کند. «وضعیت»، «رویداد» و «کنش» از مفاهیم بنیادینی است که در پیشینه روایت شناسی بارها تکرار شده است. با این حال، دیدگاه های جدید به‌ویژه در علوم شناختی، زبان شناسی و فلسفه نکات تازه ای را به این مفاهیم سنتی افزوده و درک ما را از ماهیت و ابعاد داستان دگرگون کرده است. بعضی از این یافته ها چندان هم تازه نیستند و اگرچه پیشینه شان به سال ها پیش از شکل گیریِ علوم شناختی و حتی روایت شناسیِ ساختارگرا می رسد، تا یکی‌دو دهه اخیر از چشم نظریه پردازان روایت پنهان مانده و بازیابی نشده بودند. در نظر روایت‌پژوهان، داستان پردازی و درک داستان در دستگاه قواعدی صورت می‌گیرد که با تعبیر بیشتر رویدادها به «کنش»های عامدانه و هدفمند، زنجیره هایی از آن ها می بافد و به این ترتیب، ساختاری از کنش ها را پی می‌ریزد. اما زبان شناسان در چارچوب معناشناسیِ فعل، تمایز جزئی تری را از رویدادها معرفی کرده اند که کنش ها فقط بخشی از آن‌اند. در این مجال، با بعضی پیامدهایی که معناشناسیِ فعل برای نظریه روایت دارد آشنا خواهیم شد و به ویژه کارآییِ آن را در گونه‌شناسیِ داستان بررسی خواهیم کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Narrative Genres Based on Verb Semantics

نویسنده English

Hossein Safi Pirlojah
PhD student in Linguistics, University of Tehran
چکیده English

The purpose of present article is to introduce the basic constituents of the story blueprint, and principles governing them. By the story blueprint I intend the reader's inference about some relatively short sequences of narrative events. The local rules operative on these sequences help the reader discriminate story characters' goal-directed actions from unintentional events and states, before mentally modeling an overall structure of interlinked larger sequences within a storyworld. Action, event, and state are among the concepts inextricably connected with the notion of story and reiterated through the history of narrative analysis. The concepts at issue, and with them the nature and scope of narrative itself, have been further illuminated by recent insights offered mainly by linguists, philosophers, and cognitive scientists. Most of these developments occurred long before the establishment of cognitive sciences, and even before the heyday of structuralist narratology. But despite their availability at the time, they have been brought within the compass of classical theories of narrative since only a couple of decades ago. Narrative theorists argue that to tell and comprehend stories is to operate within a system of rules in which events are preferentially viewed as structural sequences of intentionally-oriented actions. In recent works on the semantics of verbs, however, language theorists have made finer-grained classifications of expressible events, with actions as a mere subcategory. This article is thus meant to explore some of the implications of verb semantics for narrative theory, especially as concerns typology of narratives under various genres.

کلیدواژه‌ها English

narrative genre studies
storyworld
narrative pace
propositional phrase
social narratology
chronology of narration
- بابایی، حمید. (1386). «گریه». رودکی . س2. ش. 2. صص202-204.
- دبیرمقدم، محمد. (1383). زبانشناسی نظری: پیدایش و تکوین دستور زایشی. ویراست دوم. تهران: سمت.
- ساعدی، غلامحسین. (1341). «قدرت تازه». کتاب هفته. ش26. صص 54-70.
- گلستان، ابراهیم. (1384). «به دزدی رفته­ها». از مجموعه­داستان آذر، ماه آخر پاییز. تهران: بازتاب نگار.
- گلستان، لیلی. (1383). حکایت حال: گفتگو با احمد محمود. تهران: معین.
- مجابی، جواد. (1383). «اتفاق افتاده در روزنامه آمده». از مجموعه­داستان روایت عور. تهران: ققنوس.
- محمود، احمد. (1382). «ترس». از مجموعه­داستان زائری زیر باران. تهران: معین.
- ـــــــــــ. (1382). «آسمان کور». از مجموعه­داستان زائری زیر باران. تهران: معین.
- مکاریک، ایرنا ریما. (1383). دانش­نامه نظریه­های ادبی معاصر. ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران: آگه.
-Barthes, R. (1974). S/Z. Trans. Richard Miller. New York: Hill and Wang.
- ــــــــــــ. (1977). "Introduction to the Structural Analysis of Narratives." Trans. S. Heath. Image Music Text. New York: Hill and Wang. pp. 79-124. 
- Chomsky, N. (1965). Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge: MIT Prass.
- Frawley, W. (1992). Linguistic Semantics. Hillsdale NJ: Lawrence Erlbaum.
- Givon, T. (1993). English Grammar: A Function-Based Introduction. Vol. 1. Amsterdam: John Benjamins.-
- Herman, D. (22). Story Logic: Problems and Possibility of Narrative. Lincoln NE: University of Nebraska Press.
- Johnstone, B. (2001). “Discourse Analysis and Narrative.” In Deborah Schiffrin, Deborah Tannen, and Heidi E. Hamilton, eds. The Handbook of Discourse Analysis. Oxford: Blackwell. pp. 635-49.
- Prince, G. (1982). Narratology: The Form and Functioning of Narrative. Berlin: Mouton.
- ـــــــــــــ. (1987). A Dictionary of Narrotology. Lincoln: University of Nebraska Press.
- Quine, W. V. O. (1960). Word and Object. Cambridge: MIT Press.
- Rimmon-Kenan, S. (2002). Narrative Fiction: Contemporary Poetics. 2nd edn. London/New York: Routledge.
- Sapir, E. (1921). Language: An Introduction to the Study of Speech. New York: Harcourt Brace.
- Todorov, T. (1969). Grammaire du “Décaméron.” The Hague: Mouton.
- Vendler, Z. (1967). Linguistics in Philosophy. Ithaca: Cornell University Press.
- Wittgenstein, L. (1969). The Blue and Brown Books. 2nd ed. Oxford: Basil