دوره 14، شماره 53 - ( 1400 )                   جلد 14 شماره 53 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

aali A. Comparison of the Effect of Oral Storytelling and Parde khani (illustrated storytelling) in Preschool Girl's Narratives. LCQ. 2021; 14 (53)
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-43953-fa.html
عالی آمنه. مقایسه تأثیر قصه‌گویی شفاهی و پرده‌خوانی بر روایتهای کودکان دختر پیش‌دبستانی. نقد ادبی. 1400; 14 (53)

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-43953-fa.html


دانشگاه علامه طباطبائی ، amene.aali@gmail.com
چکیده:   (2147 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناخت تأثیر قصه­گویی شفاهی و پرده­خوانی در ویژگیهای روایت های بازگفته کودکان دختر پیش­دبستانی انجام شد. بدین منظور با استفاده از طرح پژوهش پیش­آزمایشی از نوع پس­آزمون با گروه­های نابرابر، 24 نفر از نوآموزان دختر پیش­دبستانی به­عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ­آزمودنی­ها از طریق اجرای آزمون رشد زبان(TOLD)  (هامیل و نیوکامر، 1997) همتا و به تصادف در دو گروه گمارده شدند: برای گروه اول قصه عامیانه «کلاغ و کشاورز» از مجموعه قصه­های صبحی مهتدی (1387) به شیوه شفاهی و در گروه دوم همان قصه به روش پرده­خوانی ارائه گردید. در مرحله پس­آزمون روایت­های بازگفته هر کودک ضبط، ثبت و حرف­نویسی شد. روایت­ها در هر دو گروه از نظر فراوانی عناصر داستان، توالی این عناصر، بسامد نسبی عناصر دستوری پیونددهنده، طول روایت از نظر تعداد جمله و کلمه و همچنین انطباق روایت­ها با روایت اصلی در سه بُعد حذف، اضافه و عدم­ صحت مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل از روش تحلیل محتوا، طول روایت­ها­ (تعداد کلمات و جملات) و بسامد نسبی عناصر دستوری پیونددهنده در روایت­های بازگفته کودکان در گروه قصه­گویی شفاهی بطور معناداری بیشتر از گروه پرده خوانی بود. اما فراوانی و توالی عناصر داستان و میزان انطباق روایت در بین دو گروه تفاوت معناداری نداشت.
 
     
نوع مقاله: پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: ادبیات کودک
دریافت: 1399/4/5 | پذیرش: 1399/12/15 | انتشار: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول