دانشگاه علامه طباطبائی ، amene.aali@gmail.com
چکیده: (2147 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناخت تأثیر قصهگویی شفاهی و پردهخوانی در ویژگیهای روایت های بازگفته کودکان دختر پیشدبستانی انجام شد. بدین منظور با استفاده از طرح پژوهش پیشآزمایشی از نوع پسآزمون با گروههای نابرابر، 24 نفر از نوآموزان دختر پیشدبستانی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. آزمودنیها از طریق اجرای آزمون رشد زبان
(TOLD) (هامیل و نیوکامر، 1997) همتا و به تصادف در دو گروه گمارده شدند: برای گروه اول قصه عامیانه «کلاغ و کشاورز» از مجموعه قصههای صبحی مهتدی (1387) به شیوه شفاهی و در گروه دوم همان قصه به روش پردهخوانی ارائه گردید. در مرحله پسآزمون روایتهای بازگفته هر کودک ضبط، ثبت و حرفنویسی شد
. روایتها در هر دو گروه از نظر فراوانی عناصر داستان، توالی این عناصر، بسامد نسبی عناصر دستوری پیونددهنده، طول روایت از نظر تعداد جمله و کلمه و همچنین انطباق روایتها با روایت اصلی در سه بُعد حذف، اضافه و عدم صحت مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل از روش تحلیل محتوا، طول روایتها (تعداد کلمات و جملات) و بسامد نسبی عناصر دستوری پیونددهنده در روایتهای بازگفته کودکان در گروه قصهگویی شفاهی بطور معناداری بیشتر از گروه پرده خوانی بود. اما فراوانی و توالی عناصر داستان و میزان انطباق روایت در بین دو گروه تفاوت معناداری نداشت.
نوع مقاله:
پژوهشی کيفی |
موضوع مقاله:
ادبیات کودک دریافت: 1399/4/5 | پذیرش: 1399/12/15 | انتشار: 1400/12/10