آقاگلزاده، فردوس (۱۳۸۲) «نگاهی به تفکر و زبان»، تازههای علوم شناختی، سال ۵، ش ۱، صص ۶۴-۵۷.
اسپینوزا، باروخ (۱۳۹۴) اخلاق، ترجمۀ محسن جهانگیری، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
بخشی، مریم، منوچهر تشکری و قدرت قاسمیپور (۱۳۹۵) «مصادیق پیرنگهای فرمالیستی در داستان کوتاه فارسی»، متنپژوهی ادبی، ش ۷۲، صص ۱۱۶-۸۷.
بیات، حسین (۱۳۹۰) داستاننویسی جریان سیال ذهن، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. چاپ دوم.
تایسن، لیس (۱۳۸۷) نظریههای نقد ادبی معاصر، ترجمۀ مازیار حسینزاده و فاطمه حسینی، تهران: نگاه امروز.
تودوروف، تزوتان (۱۳۹۲) بوطیقای ساختارگرا، ترجمۀ محمد نبوی، تهران: آگه.
تولان، مایکل جی (۱۳۸۳) درآمدی مقادانه-زبانشناختی بر روایت، ترجمۀ ابوالفضل حری، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
پاینده، حسین (۱۳۹۰) گفتمان نقد، تهران: نیلوفر، چاپ دوم.
دباغ، سروش (۱۳۹۳) زبان و تصویر جهان، تهران: نشر نی، چاپ دوم.
دریائی، مهدی، پروانه عادلزاده و کارمان پاشایی (۱۳۹۶) «بررسی مجموعه داستان نیمۀ تاریک ماه اثر هوشنگ گلشیری»، زیباییشناسی ادبی، دورۀ ۸، ش ۳۳، صص ۱۹۳-۱۶۵
راسل، برتراند (۱۳۹۲) سه رساله در باب معنی، ترجمۀ راحله گندمکار، تهران: قطره، چاپ دوم.
راسلی، آلیشیا (۱۳۹۴) جادوی زاویۀ دید، ترجمۀ محسن سلیمانی، تهران: سورۀ مهر.
جاهدجاه، عباس و لیلا رضایی (۱۳۹۲) «بررسی نظری و کاربردی روایت اول شخص جمع»، جستارهای ادبی، ش ۱۸۲، صص۷۴-۴۷.
حسینی، صالح و پویا رئوفی (۱۳۸۰) گلشیری کاتب و خانهروشنان، تهران: نیلوفر.
شعیری، حمیدرضا (۱۳۸۸) «از نشانهشناسی ساختگرا تا نشانه-معناشناسی گفتمانی»، نقد ادبی، ش ۸، صص ۵۱-۳۳.
شیری، قهرمان (۱۳۹۸) جادوی جنکشی، تهران: نشر ورا.
فتوحی، محمود (۱۳۹۰) سبکشناسی. تهران: سخن.
فرولی، ویلیام و دیوید هرمن (۱۳۹۶) «معنیشناسی روایت»، ترجمۀ حسین صافی. در دانشنامۀ نظریههای روایت، گردآوری محمد راغب، تهران: نیلوفر.
فلکی، محمود (۱۳۸۲) روایت داستان، تهران: نیلوفر، چاپ سوم.
کرایسورت، مارتین (۱۳۹۶) «چرخش روایت در علوم انسانی»، ترجمۀ امیرحسین عفتیان، در دانشنامۀ نظریههای روایت، گردآوری محمد راغب، تهران: نیلوفر.
کنان، شلومیت ریمون (۱۳۸۷) روایت داستانی: بوطیقای معاصر، ترجمۀ ابوالفضل حری، نهران: نیلوفر.
کنعانی، ابراهیم (۱۳۹۸) «تحلیل کارکردهای ابژه در روایت خانهروشنان گلشیری»، دوفصلنامۀ روایتشناسی، سال سوم، ش ۵، صص ۲۲۳-۲۰۱.
گلشیری، هوشنگ (۱۳۶۹) گفتو گو با هوشنگ گلشیری، آدینه، ش ۵۱-۵۰.
------------- (۱۳۷۹) گفتو گو با میترا شجاعی، نشریۀ دنا، ش ۸.
------------- (۱۳۸۲) نیمۀ تاریک ماه، تهران: نیلوفر، چاپ دوم.
معتمدی، منصور و ولی عبدی (۱۳۹۲) «نگرش تحلیلی و انتقادی به مفهوم لوگوس از یونان باستان تا آباء کلیسا»، در مطالعات اسلامی: فلسفه و کلام، س ۴۵، ش ۹۰، صص ۱۲۸-۱۰۵.
معینی، بابک (۱۳۸۲) «معناشناسی روایت»، پژوهشنامۀ علوم انسانی شهید بهشتی، ش ۳۷، صص۱۳۲-۱۱۷.
میرعابدینی، حسن (۱۳۸۶) صد سال داستاننویسی ایران، تهران: چشمه، چاپ چهارم.
وً، پاتریشیا (۱۳۹۳) «مدرنیسم و پسامدرنیسم: تعریفی جدید از خودآگاهی ادبی»، در مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان، ترجمۀ حسین پاینده، تهران: نیلوفر، چاپ دوم.
هوشیار محبوب، مجتبا (۱۳۹۳) «گلشیری، خانهروشنان و آنچه شاعرانگی نام نهادهاند»، مجلۀ اینترنتی هنر آنلاین، به آدرس:
http://www.honaronline.ir/بخش-اخبار-8/57048-هوشنگ-گلشیری-خانه-روشنان-آنچه-شاعرانگی-نام-نهاده-اند
Bekhta, Natalya(2017). “We-Narratives: The Distinctiveness of Collective Narration”, Narrative, Volume 25, Number 2, pp. 164-181
Margolin, Uri (2000). “Telling in the Plural: From Grammar to Ideology.” Poetics Today 21, pp. 591–618.
Palmer, Alan (2011). “The Mind Beyond the Skin in Little Dorrit.” In Current Trends in Narratology, edited by Greta Olson and Monika Fludernik, Berlin, New York: de Gruy