دوره 13، شماره 51 - ( 1399 )                   جلد 13 شماره 51 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

azimi N, Namvarmotlagh B, bolkhari ghehi H, Khattat N D. Stratification of Karbala space in poems; Based on the Geocriticism of Westphal: Case study: Mohtasham Kashani, Mousavi Garmaroudi, George Shakkour. LCQ. 2020; 13 (51)
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-40908-fa.html
عظیمی ندا، نامورمطلق بهمن، بلخاری قهی حسن، خطاط نسرین دخت. لایه‌نگاری فضای کربلا در شعر؛ بر مبنای نقدجغرافیایی وستفال: مطالعه موردی: محتشم کاشانی، موسوی گرمارودی، جورج شکّور. نقد ادبی. 1399; 13 (51)

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-40908-fa.html


1- پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران ، nd.azimi@gmail.com
2- دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- استاد دانشگاه تهران، تهران، ایران
4- استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران ایران
چکیده:   (242 مشاهده)
فضای کربلا از دیرباز تا امروز بسیار متکثر و پویا بوده  است و به همین دلیل تصاویر ذهنی نویسندگان نیز از این فضا متکثر و پویاست. نقد جغرافیایی از رویکردهای جدید میان‌رشته‌ای است که به فضا به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دوران پُست مردن توجه خاصی دارد. این نقد تعامل میان سوژه و فضا را در نظر می‌گیرد و از فضای جغرافیایی به فضای تخیلی در ادبیات گذر می‌کند. هدف اصلی این پژوهش مطالعۀ تأثیر رسوب‌گذاریِ فضا بر خوانش مخاطب از اشعار شاعران مورد مطالعه است. این رسوب‌گذاری فضا نیز در اثر انباشتگی زمانی رُخ می‌دهد، که موجب می‌شود لایه‌های مختلف متنی در فضا و جغرافیا شکل بگیرد. بر این اساس، پژوهشگر با توجه به اصل فضاـ‌زمانمندیِ نقد جغرافیاییِ وستفال، به دنبال کشف لایه‌های فضا‌ـ‌‌زمانیِ شکل‌دهندۀ فضای کربلا در این اشعار است. نتیجه حاکی از آن است که این لایه‌ها قابلیت معرفی فضا و هویت‌بخشیدن به شاعر را داشته و آن‌ها با ایجاد دیالکتیک بین خود و دیگری، هویت خویش را آشکار ساخته و دیگری را افشاء می‌نمایند. همچنین با توجه به اصل چندکانونگیِ وستفال که به نگاه‌های متفاوت از جمله نگاه درون‌زاد، برون‌زاد و دگرزاد توجه دارد، در بررسی فضای کربلا نگاه شاعر مسیحی به عنوان یک نگاه برون‌زاد در مقابل نگاه شاعر مسلمان (نگاه درون‌زاد) در نظر گرفته شده است و تلاش می‌شود تا همگرایی میان این سه شاعر مشخص گردد.
     
نوع مقاله: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: نظریه ادبی
دریافت: 1398/12/4 | پذیرش: 1399/6/29 | انتشار: 1399/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول