مفهوم «اراده»: جایگاه و کارکرد آن در فرایندهای بدیعی با تکیه بر مفهوم قصدگرایی در کاربردشناسی زبان

نوع مقاله : پژوهشی -نظری اصیل

نویسندگان
1 دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عربی دانشگاه اراک
2 دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه اراک
3 استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه اراک
4 دانشیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه اراک
چکیده
اراده گرایشی درونی است که آدمی را به انجام کاری برمی­انگیزد. مراد از این مفهوم در دانش‌های زبانی، تحقق اراده متکلم هنگام ایراد کلام است؛ بدین معنا که متکلم کلام خود را آگاهانه ایراد کند و در حالت­هایی همچون خواب، مستی و جنون نباشد. ظاهر برخی سخنان بلاغیون محتمل معنای غیرارادی بودن فنون بدیعی است. پژوهش حاضر برآن است تا با رویکردی کاربردشناختی و تکیه بر روشی توصیفی ـ تحلیلی، به تبیین جایگاه و کارکرد مفهوم اراده در برخی فنون بدیعی بپردازد و اهمیت آن را در فرایند پیدایش این فنون روشن کند. از این رهگذر، سعی شده هم سخنان بزرگان بلاغت به‌طور صحیح تبیین شود و هم با تفکیک و تجزیه فنون بدیعی برمبنای مفهوم اراده، تصویر کامل­تر و روشن­تری از روند آفرینش این فنون، از مرحله پیدایش در نزد متکلم تا مرحله دریافت و خوانش توسط مخاطب، فراهم آید. نتایج بررسی نمونه­ای شش فن بدیعی مشاکله، مدح شبیه به ذم و ذم شبیه به مدح، اسلوب حکیم، توجیه، مذهب کلامی و مبالغه حاکی از آن است که مفهوم اراده در آفرینش فنون مذکور نقشی اساسی داشته؛ چنانکه عدم نظرداشت این مفهوم در فنون مذکور، ارزش و ماهیتشان را ازاساس مخدوش می‌کند. همچنین حمل سخنان بلاغیون بر غیرارادی بودن فنون بدیعی امری غیرموجه بوده و «قصد» در اینگونه سخنان نه همسنگ با مفهوم «اراده»، بلکه ذیل مفهوم «تصنع و تکلف» و دربرابر «طبع» بهکار رفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The Concept of "Determination": A Pragmatic Analysis of Rhetorical Devices

نویسندگان English

Hassan Rahmani 1
Qasem Mokhtari 2
Mohammad Jorfi 3
Ebrahim Anari Bozchalooi 4
Mahmoud Shahbazi 4
1 Ph.D. Student of Arabic Language and Literature, Arak University
2 Associate Professor of Arabic Language and Literature, Arak University
3 Assistant Professor of Arabic Language and Literature, Arak University
4 Associate Professor of Arabic Language and Literature, Arak University
چکیده English

Determination is an inner drive that motivates one to do something. In linguistics, this concept refers to the fulfillment of the prolocutor will when delivering the speech. In other words, the speech is delivered consciously and it is not out of sleepiness, drunkenness, insanity and alike. It may appear that rhetoricians’ use of rhetorical devices is unintentional. The present study seeks to explore the concept of determination in rhetorical devices, by employing a pragmatic approach and descriptive-analytic methodology. Therefore, the speech of well-known rhetoricians was studied and rhetorical devices were analyzed in terms of determination and will. The analysis included the production and reception stage. Upon analysis of six rhetorical devices, it became evident that determination played a role in the use of these devices to the extent that overlooking determination might hinder our understanding of these devices. In conclusion, the use of rhetorical devices in rhetoricians’ speech is by no mean unintentional and the concept of “intent” in their speech is not equal to determination, rather a kind of pretension.

کلیدواژه‌ها English

Pragmatics
Intentionalism
the concept of determination
rhetorical devices
ابن منقذ، أسامة. (1960). البدیع فی نقد الشعر. تحقیق: أحمد بدوی- حامد عبد المجید. القاهرة: وزارة الثقافة والإرشاد القومی.
ابن هشام، جمال الدین. (1991). مغنی اللبیب عن کتب الأعاریب. تحقیق: محمد محیی الدین عبدالحمید. صیدا- بیروت: المکتبة العصریة.
إسماعیل، صلاح. (2005). النظریة القصدیة فی المعنی عند جرایس. الکویت: حولیات الآداب والعلوم الاجتماعیة. الحولیة 25. الرسالة 230.
ـــــــــــــ. (2007). فلسفة العقل: دراسة فی فلسفة جون سیرل. الطبعة الأولی. القاهرة: دار قباء الحدیثة للنشر و التوزیع.
بحیری، سعید حسن. (2005). دراسات لغویة تطبیقیة فی العلاقة بین البنیة والدلالة. الطبعة الأولی. القاهرة: مکتبة الآداب.
بوجادی، خلیفة. (2009). فی اللسانیات التداولیة مع محاولة تأصیلیة فی الدرس العربی القدیم. الطبعة الأولی. الجزائر: بیت الحکمة للنشر و التوزیع.
بوقرة، نعمان. (2009). المصطلحات الأساسیة فی لسانیات النص و تحلیل الخطاب. عمان-الأردن: جدارا للکتاب العالمی.
التفتازانی، سعدالدین. (2013). المطول. تحقیق: عبدالحمید هنداوی. الطبعة الثالثة. بیروت: دار الکتب العلمیة.
الجرجانی، عبدالقاهر. (1991). أسرار البلاغة. تحقیق: محمود محمد شاکر. القاهرة – جدة: مطبعة المدنی.
ــــــــــــــــــ (1992). دلائل الإعجاز. تحقیق: محمود محمد شاکر. الطبعة الثالثة. القاهرة–جدة: مطبعة المدنی.
حسن، عباس. (1391). النحو الوافی مع ربطه بالأسالیب الرفیعة و الحیاة اللغویة المتجددة. المجلد الثانی، الطبعة الأولی. قم: دار المجتبی.
الحسناوی، فضاء. (2016). الأبعاد التداولیة عند الأصولیین: مدرسة النجف الحدیثة أنموذجاً. الطبعة الأولی. بیروت: مرکز الحضارة لتنمیة الفکر الإسلامی.
الخفاجی، ابن سنان. (1982). سر الفصاحة. الطبعة الأولی. بیروت: دار الکتب العلمیة.
الخلیفة ، هشام عبدالله. (2013). نظریة التلویح الحواری. الطبعة الأولی. بیروت: مکتبة لبنان ناشرون.
سیرل، جون. (2011). العقل و اللغة و المجتمع. ترجمة: صلاح إسماعیل. الطبعة الأولی. القاهرة: الهیئة المصریة العامة للکتاب.
السیوطی، جلال الدین. (1983). الأشباه والنظائر فی قواعد وفروع فقه الشافعیة. الطبعة الأولی. بیروت: دار الکتب العلمیة.
شارودو، باتریک - منغنو دومینیک. (2008). معجم تحلیل الخطاب. ترجمة: عبدالقاهر المهیری- حمادی صمود. تونس: دار سیناترا.
الشمنی، تقی الدین أحمد بن محمد. (2012). المنصف من الکلام علی مغنی ابن هشام. تحقیق: محمد السید عثمان. المجلد الثانی، الطبعة الأولی. بیروت: دار الکتب العلمیة.
الشهری، عبدالهادی بن ظافر. (2004). إستراتیجیات الخطاب-مقاربة لغویة تداولیة. الطبعة الأولی. بیروت: دار الکتاب الجدیدة المتحدة.
صحراوی، مسعود. (2005). التداولیة عند علماءالعرب. الطبعة الأولی. بیروت: دار الطلیعة للطباعة و النشر.
صفوی، کوروش. (1394). معنی‌شناسی کاربردی. چاپ سوم. تهران: انتشارات همشهری.
صلیبا، جمیل. (1982). المعجم الفلسفی‌. بیروت: دار الکتاب اللبنانی- مکتبة المدرسة.
عبدالرحمن، طه. (1998). اللسان و المیزان أو التکوثر العقلی. الطبعة الأولی. بیروت: المرکز الثقافی العربی.
العزاوی، أبوبکر. (2006). اللغة و الحجاج. الطبعة الأولی. المغرب: الدار البیضاء.
عقدایی، تورج. (1396). بدیع در شعر فارسی. چاپ اول. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
العلوی، یحیى بن حمزة. (2002). الطراز لأسرار البلاغة وعلوم حقائق الإعجاز. تحقیق: عبدالحمید هنداوی. المجلد الثالث، الطبعة الأولی. صیدا- بیروت: المکتبة العنصریة.
فیود، بسیونی عبد الفتاح. (2015). علم البدیع. الطبعة الرابعة. القاهرة: مؤسسة المختار للنشر و التوزیع.
قائمی‌نیا، علیرضا. (1389). بیولوژی نص. چاپ اول. تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
لاشین، عبدالفتاح. (1999). البدیع فی ضوء أسالیب القرآن. القاهرة: دارالفکر العربی.
لایکن، ویلیام جی. (1395). در آمدی بر فلسفه زبان. ترجمه: میثم محمد امینی. چاپ سوم. تهران: هرمس.
لاینز، جان. (1391). درآمدی بر معناشناسی زبان. ترجمه: کوروش صفوی. چاپ اول. تهران: نشر علمی.
لحکیم بنانی، عز العرب. (2003). الظاهراتیة وفلسفة اللغة تطور مباحث الدلالة فی الفلسفة النمساویة. المغرب: الدار البیضاء.
المدنی، ابن معصوم. (1969). أنوار الربیع فی أنواع البدیع. تحقیق: شاکر هادی شکر. المجلد الثانی و الرابع، الطبعة الأولی. النجف الأشرف: مطبعة النعمان.
وحیدیان کامیار، تقی. (1394). بدیع از دیدگاه زیبایی‌شناسی. چاپ هفتم. تهران: سمت.
الهاشمی الشاهرودی، سید محمود. (1417). بحوث فی علم الأصول (محمد باقر صدر). جلد اول، چاپ سوم. قم: مؤسسة دائرة معارف الفقه الاسلامی.
یول، جورج. (1393). کاربردشناسی زبان. ترجمه: محمد عموزاده و منوچهر توانگر. چاپ ششم. تهران: سمت.