ارزیابی انتقادی مقالات ادبی دانشگاهی از منظر هژمونی ایدئولوژیک و روش شناسی

نویسندگان
1 دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران
2 دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران
چکیده
با رشد مجلات و پژوهش‌های ادبی دانشگاهی در سال‌های اخیر، رویکردهای آسیب‌شناختی در جهت تبیین ضعف‌ها و کاستی‌های این پژوهش‌ها شکل گرفته‌است. اما به نظر می‌رسد اغلب این پژوهش‌ها به توصیف معلول پرداخته-اند‌ و کمتر رویکردی علّی به تحلیل این مسأله دارند.

در این مقاله پژوهش‌های ادبی دانشگاهی در سه سطح مورد بررسی قرار گرفته‌اند: سطح اول به بررسی هژمونی‌های ایدئولوژیک حاکم بر تلقی از ماهیت ادبیات و پژوهش‌ادبی در ایران و تأثیرات آن‌ها در پژوهش‌های ادبی دانشگاهی اختصاص یافته‌است. بر این اساس الگوهای فکری حاکم بر پژوهش‌های ادبی، نوعی ماهیت تعلیمی، تفسیری، توصیفی و ذوقی را برای آن متصور می‌داند. سطح دوم به «روش پژوهش» در پژوهش‌های ادبی دانشگاهی می‌پردازد و به کاربردن نظریه‌های ادبی را به عنوان «روش علمی» برای پژوهش ادبی با توجه به رویکردهای فرارشته‌ای، کثرت‌گرایی نظری، نگاه پساپارادایمی و مرکزگریز به این نظریه‌ها با پرسش مواجهه می‌کند و در سطح سوم نیز اجزای یک مقاله‌ی علمی پژوهشی با طرح مفاهیم روش‌شناسی هرمنوتیک و مسأله‌مندسازی مورد توجه قرارگرفته‌است؛ اجزایی که نتایج این پژوهش نشان‌می‌دهد اغلب کلیشه‌ای و غیرضروری پنداشته می‌شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

critical evaluation of academic literary articles from ideological hegemonies and methodology view

چکیده English

With the growth of academic journals and literary studies in recent years, pathological approaches in explaining the shortcomings of this research has taken place. But it seems that most of these studies have focused on the description of the effect and not cause and effect approach

This paper studies the academic literature are studied at three levels: the first level is understanding the nature of the ideological hegemonies in persian literary studies and their impact on literary research in academic Journald. the thought patterns of the literary studies consider an educational, descriptive and tast postition to it. . The second level to the "Methods" in the university's research and apply literary theories as the "scientific method" to literature study according to transdisciplinary approaches, theoretical pluralism, look postparadigmatic state and centrifugal exposure to this theory questions, and in the third level components of a research article with the concepts of hermeneutic methodology and is considered problematization. The components that It seems are considered most stereotypical and unnecessary .

کلیدواژه‌ها English

"academic literary research"
"ideological hegemony"
" hermeneutic approches"
"philosophy of science"
"postparadigmatic state"
- اقتصادی‌نیا، سایه (1390). «بازیابی ظرفیت‌های نقد ادبی سنتی». فصلنامه نقد ادبی. س4. ش13. صص171-180.
- امن‌خانی، عیسی و مونا علی مددی (1391). «درد یا درمان:‌ آسیب‌شناسی کاربرد نظریه‌های ادبی در تحقیقات معاصر». فصلنامه پژوهش‌های ادبی. س9. ش36 و 37. صص51-76.
- براهنی، رضا (1374). ‌گزارش به نسل بی‌سن فردا. تهران: نشر مرکز.
- بشردوست، مجتبی (1390). موج و مرجان. تهران: سروش.
- بهفر، مهری (1389). «ناسازگاری نظریه با نوع ادبی». فصلنامه نقد ادبی. س3. ش10. صص205-211.
- پهلوان، چنگیز (1378). فرهنگ‌شناسی. تهران: پیام امروز.
- رضی، احمد (1387). «آسیب‌شناسی پژوهش‌های ادبی در ایران» در رخسار اندیشه (مجموعه‌مقالات سومین همایش پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی). به‌کوشش ابراهیم خدایار. تهران: مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس. صص441-453.
- رضی، احمد و عبدالغفار رحیمی (1387). «بررسی و ارزیابی مجله‌های دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد» در رخسار صبح. صص429-440.
- رضی، احمد (1391). «پژوهش‌های مسئله‌محور در مطالعات ادبی». مجله فنون ادبی. س4. ش1. صص13-26.
- زرین‌کوب، ‌غلامحسین (1378). نقد ادبی. ج1 و 2. چ5. ‌تهران: امیرکبیر.
- سعید، ادوارد (1377). جهان، متن، منتقد. ترجمه اکبر افسری. تهران: توس.
- سخنور، جلال (1375). مقدمه بر نظریه ادبی و نقد عملی. ترجمه رامان سلدن. تهران:‌ پویندگان نور.
- شمیسا، سیروس (‌1388). نقد ادبی. چ3. تهران: فردوس.
- صورتگر، لطفعلی (1348). سخن‌سنجی. تهران: کتابخانه ابن‌سینا.
- فتوحی، ‌محمود (1385). ‌نقد ادبی در سبک هندی. تهران: سخن.
- فرزاد، عبدالحسین (1392)، درباره نقد ادبی. چ6. تهران: نشر قطره.
- فرشیدورد، خسرو (1363). ‌درباره ادبیات و نقد ادبی. تهران:‌ امیرکبیر.
- کسمایی، علی‌اکبر (1363). نویسندگان پیشگام. تهران: شرکت مؤلفان و مترجمان ایران.
- محبتی، مهدی (1388). از معنا تا صورت: نقد ادبی در ایران و ادبیات فارسی. ج1 و 2. تهران: سخن.
- مقدادی، بهرام (1386). ‌«موانع شکوفایی پژوهش‌های نقد ادبی در ایران». کتاب ماه ادبیات. ش5 (119). صص32-36.
- Amankhani, E. & M. Alimadadi (2012). "Asibshenāsi-e Kārbord-e Nazaryehā-ye Adabi dar Tahghighāt-e Moˈaser". Pazhuheshhā-ye Adabi. No. 36 & 37. [in Persian]
- Atherton, C. (2005). Defining Literary Criticism, Scholarship, Uthorityand the Possession of Literary Knowledge, New York: Palgrave Macmilan.
- Alvesson, M. & Sandberg (2011). "Generating research questions through Problematization". Academy of Management Review. Vol. 36. No. 2. New York. pp. 247–271.
- Barahani, R. (1995). Gozāresh be Nasl-e bi Sen-e Fardā. Tehran: Markaz Publication. [in Persian]
- Bashardust, M. (2005). Mowj va Marjān. Tehran: Sorush Publication. [in Persian]
- Behfar, M. (2010). "Nasāzegāry-e Nazaryeh ba Noˈe Adabi". Naqd-e Adabi. No. 10. [in Persian]
- Bradford, R. (1993). State of Theory. London and NewYork: Routledge.
- Eghtesadinia, S. (2011). "Bāzyābi-e Zarfiathā-ye Naqd-e Adabi-e Sonnati". Naqd-e Adabi. No. 13. [in Persian]
- Farshidvard, K.H. (1984). Darbāre-ye Adabiāt va Naqd-e Adabi. Tehran: Amir kabir Publication. [in Persian]
- Farzad, A. (2013). Darbāre-ye Naqd-e Adabi. 6th Ed. Tehran: Ghatre Publication. [in Persian]
- Finocchiaro, Maurice A. (1979). "Methodological Criticism and Critical Methodology: An Analysis of Popper's Critique of Marxian Social Science". Journal for General Philosophy of Science. Vol. 10. No. 2. pp. 363-374.
- Fotuhi, M. (2006). Naqd-e Adabi dar Sabke Hendi. Tehran: Sokhan Publication. [in Persian]
- Habjan, J. (2016). "Ordinary Literature Philosophy: Literary Studies after Cultural Studies". South Atlantic Quarterly. Vol. 115. No. 4. Duke University press. pp. 699-714.
- Haugom Olsen, S. (2005). "Progress in literary Studies". New Literary History. Vol. 36. No. 3. pp. 341-358.
- Jäger, J. (2008). Handbook of Transdisciplinary Research. Springer Science. Swiss Academies of Art.
- Kasmayi, A.A. (1984). Nevisandegan-e Pishgām. Tehran: Sherkate Moˈalefān va Motarjemān-e Iran Publication. [in Persian]
- Krienger, M. (1984). "Words about Words: Theory, Criticism and the Literary Text". Academe. Published by American Association of University Professors. Vol. 70. No. 1. Pp. 17-24.
- K. Boell, Sebastian and Dubravka Cecez-Kecmanovic, (2014). "A Hermeneutic Approach for Conducting Literature Reviews and Literature Searches". Communications of the Association for Information Systems. Vol. 34. Article 12.
- LePine, J. A. & A. Wilcox-King (2010). "Editors’ Comments: Developing Novel Theoretical Insight from Reviews of Existing Theory and Research". Academy of Management Review. 35(4). pp. 506-509.
- Maclean, I. & D. Robey (1983). "Literary theory and the Academic Institution". Paragraph. Edinburg University Press. Vol. 1. pp. 13-17.
- Meghdadi, B. (2007). "Mavāneˈ-e shokufāei-ye pazhuheshhā-ye Naghd-e Adabi dar Iran". Ketab-e Mah-e Adabiat. [in Persian]
- Mohabati, M. (2009). Az Maˈnā tā Surat. Tehran: Sokhan Publication. [in Persian]
- Pahlavan, Ch. (1999). Farhang Shenāsi. Tehran: Payām-e Emruz Publication. [in Persian]
- Peter, Uwe Hohendahl (1982). The Institution of Criticism. Cornell University Press.
- Razi, A. (2012). "Pazhuheshhā-ye Masˈale Mehvar dar Motāleāt-e Adabi". Fonun-e Adabi. No. 1. [in Persian]
- _________ (2017). "Ravesh dar Tahqiqāt-e Adabi-e Iran". Gohar-e Guyā. No. 1. [in Persian]
- __________ (2008). "Asibshenāsi-e Pazhuheshhā-ye Adabi dar Iran". Rokhsāre Andishe. [in Persian]
- Razi, A. & Rahimi (2008). "Barresi va Arzyābi-e Majale-ye Dāneshkade-ye Adabiāt-e Dāneshgāh-e Ferdawsi-e Mashhad". Rokhsār-e Sobh. [in Persian]
- Saˈeid, E. (1998). Jahan, Matn, Montaghed. A. Afsari (Trans.). Tehran: Tus Publication. [in Persian]
- Shamisa, S. (2009). Naqd-e Adabi. Tehran: Ferdaws Publication. [in Persian]
- Sokhanvar, J. (1996). Introduction to: Nazarye-ye Adabi va Naghd-e ˈAmali. R. Selden. Tehran: Puyandegān-e Nur. [in Persian]
- Suratgar, L. (1969). Sokhan Sanji. Tehtan: Ketābkhāne-ye Ebne Sinā Publication [in persain]
- Tsou, Jonathan Y. (2003). "Reconsidering Feyerabend's Anarchism" in Perspectives on Science. Vol. 11. No. 2. Summer. pp. 208-235.
- Van Leeuwen, T. (2005). "Three Models of Interdisciplinarity" in A New Agenda in (Critical) Discourse Analysis. R. Wodak and P. Chilton (Eds.). Amsterdam/ Philadelphia: John Benjamins Publishing Company. pp. 4-18.
- Zarrinkub, Gh. (2002). Naqd-e Adabi. 5th Ed. Tehran: Amir Kabir Publication. [in Persian]
- Wall, J.D. et al. (2015). "Discourse Analysis as a Review Methodology: An Empirical Example". Communications of the Association for Information System. Vol. 34. pp. 257–285.