منابع
- آیدانلو، سجاد. (1387). «چند بن مایه و آیین مهم «ازدواج» در ادب حماسی ایران (با
ذکر و بررسیِ برخی نمونههای تطبیقی)». مجلۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد.
ش160. صص1- 23.
- اردوان، سید جلال. (1391). خندۀ سیمرغ (نقد، بررسی و گردآوری افسانههای قاین). ج1.
قاین: انتشارات اکبرزاده.
- اسماعیلپور، ابوالقاسم. (1377). اسطوره بیان نمادین. تهران: سروش.
- الیاده، میرچا. (1376). «داکها و گرگها»، ترجمۀ محمدعلی صوتی، در یادنامۀمهرداد
بهار (یاد بهار)، با ویراستاری علیمحمد حقشناس و دیگران. تهران: آگه.
- اوستا، کهنترین سرودها و متنهای ایرانی (1391). به گزارش و پژوهش جلیل دوستخواه. چ16.تهران: مروارید.
- بتلهایم، برونو. (1386). افسون افسانهها. ترجمه اختر شریعتزاده. تهران: هرمس.
- بروغنی، ابوالفضل. (1389). هنر زبانی عوام (افسانههای محلی خراسان). مشهد: امید مهر.
- بهرنگی، صمد، دهقانی، بهروز. (1389). افسانههای آذربایجان. تهران: نگاه.
- بیات، حسین. (1389)، «محوریت قهرمانان زن در قصّههای عامیانه(تحلیل افسانهها به
مثابه رؤیاهای جمعیِ زنان)». مجلۀ نقد ادبی. ش11. صص87- 115.
- پراپ، ولادیمیر. (1386). ریختشناسی قصههای پریان. ترجمۀ فریدون بدرهای. تهران:
توس.
- توسلیپناهی، فاطمه. (1391). توتم و تابو در شاهنامه؛ با نگاهی به یادگار زریران و کارنامه
اردشیر بابکان. تهران: ثالث.
- جعفری، اسدالله. (1389). نامۀ باستان در بوتۀ داستان؛ تحلیل و طبقه بندی ساختاری شاهنامۀ
فردوسی. تهران: علمی و فرهنگی.
- حریریان، محمّد، ملکشهمیرزادی، صادق و آموزگار، ژاله. (1377). تاریخایران باستان.
ج1.تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق
و توسعه علوم انسانی.
- حسینی، مریم و پورشعبان، سارا. (1391الف). «اسطورههای ترکیبی پیکرگردانی در هزار
و یک شب». مجلۀ ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی. ش27. صص57- 83.
- حسینی، مریم و پورشعبان، سارا. (1391ب). «دلایل پیکرگردانی در داستانهای هزار و
یک شب»، مجلۀ متن پژوهی ادبی. ش52. صص37-64.
- خدیش، پگاه. (1387). ریختشناسی افسانههای جادویی. تهران: علمی و فرهنگی.
- خزاعی، حمیدرضا. (1378). افسانههای خراسان، ج1(نیشابور). مشهد: ماهجان.
- دلاشو، م. لوفلر. (1366). زبان رمزی قصّههای پریوار. ترجمۀ جلال ستاری. تهران: توس.
- رستگار فسایی، منصور.(1388). پیکرگردانی دراساطیر. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- رضائی اول، مریم و شامیان ساروکلائی، اکبر. (1388). «گرگ در منظومههای حماسی
ایران». نشریۀدانشکدهادبیاتو علومانسانیدانشگاهتبریز. ش211. صص105- 134.
- روحالامینی، محمود. (1360). «درون همسری و برون همسری». مجلۀ چیستا. ش5.
صص525- 537.
- زرشناس، زهره. (1380). جستارهایی در زبانهای ایرانی میانۀ شرقی. به کوشش ویدا نداف.
تهران: فروهر.
- زند بهمن یَسن .(1385). تصحیح متن، آوانویسی، برگردان فارسی و یادداشتهای از
محمدتقی راشدمحصل. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- سرکاراتی، بهمن. (1378). سایههای شکار شده. چ1. تهران: قطره.
- سیپک، ییری. (1384). ادبیات فولکلور ایران. ترجمۀ محمّد اخگری. تهران: سروش
(انتشارات صدا و سیما). مرکز تحقیقات، مطالعات، سنجش برنامهای.
- صرفی، محمدرضا. (1387). افسانههای مردم کرمان. کرمان: مرکز کرمانشناسی.
- فرآذین، جوانشیر. (1381). پژوهشی در اسطورۀ دده قورده. تبریز: جامعهپژوه و دانیال.
- فردوسی، ابوالقاسم. (1389). شاهنامه. به کوشش جلال خالقی مطلق. دفترهای1،3و 5
تهران: مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی(مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی).
- فروید، زیگموند. (1351). توتم و تابو. ترجمۀ محمدعلی خنجی. چ2. تهران: طهوری.
- مارزلف، اولریش. (1376). طبقهبندی قصههای ایرانی. ترجمۀ کیکاوس جهانداری. تهران:
سروش (انتشارات صدا و سیما). مرکز تحقیقات، مطالعات، سنجش برنامهای.
- میهن دوست، محسن. (1378). باکرههای پری زاد. تهران: توس
- هزار حکایت صوفیانه. (1389). به تصحیح حامد خاتمیپور. ج1. تهران: سخن.
- یونگ، کارل گوستاو. (1386). انسان و سمبولهایش. ترجمۀ محمد سلطانیه، چ6. تهران: جام.